در نشست وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اعضاي خانه سينما احمد مسجد جامعي: با نظر مساعد مقام معظم رهبري و توجه رييس جمهور آزادي تهمينه ميلاني محقق شد
اولين نشست اعضاي ستاد سياستگذاري خانه سينما با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.
به گزارش ايسنا در اين جلسه كه محمدحسن پزشك معاون امور سينمايي و سمعي و بصري نيز حضور داشت، مسايل كلان و جدي سينما مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در اين نشست همچنين، فرشته طائرپور، احمدرضا درويش، تورج منصوري، منوچهر شاهسواري، محمدبزرگ نيا، يدالله صمدي، محمدعلي نجفي، داوود رشيدي، بهرام دهقاني و فواد نور حضور داشتند.
فرشته طائرپور رييس هيئت مديره خانه سينما ابتدا ضمن قدرداني از برخورد سنجيده و به موقع وزير ارشاد در خصوص بازداشت تهمينه ميلاني، تاثيرات مطلوب اين حمايت قانوني را در روحيه سينماگران يادآور شد و اظهار اميدواري كرد كه اتخاذ چنين مواضعي ميتواند نتايج بهتري را در آينده براي سينماي كشور به ارمغان آورد.
وي همچنين به ارايه گزارشي از جلسات ستاد پرداخت و ضرورت تشكيل چنين ستادي را از نظر هيات مديره خانه سينما با توجه به مسايل حاد آني و ضروري آتي در عرصه سينماي ايران توضيح داد.
در اين جلسه تورج منصوري با برشمردن تبعات مثبت حضور موثر وزارت ارشاد در بحران اخير، وحدت و همدلي پيش آمده كنوني را منشا وحدت كلي در آينده قلمداد نمود و به ضرورت ارايه تعاريف مشخص از حيطه وظايف خانه سينما و دولت تاكيد كرد و لزوم پذيرش مسووليت دولت را در حيطه اختيارات و وظايفش مورد اشاره قرارداد و به ساماندهي مرزبندي تعاريف و وظايف تاكيد نمود.
وي همچنين به توضيح علل بحرانهاي بوجود آمده در سينماي كشور پرداخت و اظهار كرد: سينماي ايران در حال حاضر از نظر اقتصادي در بحران، از بعد فرهنگي در مظان اتهامهاي گوناگون و در بخش مديريت صنعتي نيازمند حمايت دولت است.
وي همچنين از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درخواست كرد كه با قدرت بخشيدن به پروانه نمايش از دخالت و تعرض ارگانهاي ديگر به فيلمسازان پيشگيري نمايد.
احمدرضا درويش عضو ديگر ستاد سياستگذاري با تاكيد بر اينكه هدف صنف و دولت، هدف مشتركي براي رسيدن به يك سينماي آبرومند است كه نمايانگر كيفيتي والا و شايسته باشد، اظهار كرد: سينما را نميتوان به عرضه و تقاضا سپرد و همينطور نميتوان آن را به سمت يك سينماي دولتي و فرمايشي سوق داد.
وي با اشاره به دوران گذار، نگراني خود را از آينده خلاقيتهاي فكري و رسيدن به بيان تخصصي و فرهنگي - كه در سينما هم اكنون به خاطر ترس از اتهام ورود به ابتذال دچار ركود شده است ابراز نمود و گفت: برشمردن آمار فيلمهاي درجه الف در سالهاي اخير به اين نكته تاكيد دارد كه در دوران اخير مخاطبان سينما از فيلمهاي سطحي و كم رمق استقبال نكردهاند.
وي خاطر نشان كرد: چنانچه تعامل و همفكري بين دولت و اصناف بوجود آيد، سينماي ايران جايگاه واقعي و مورد قبول خود را در بين مردم پيدا خواهد كرد.
وي همچنين انتقاد خود را از يارانه اندك و غيرقابل قبولي كه هم اكنون به سينماي كشور تعلق ميگيرد و بودن و يا نبودن آن تاثيري در سينما ندارد عنوان كرد.
تاكيد ايفاي نقش دولت در انجام وظايفش در چارچوب قانون و انجام وظيفه صنف در چهارچوب وظايف آن از ديگر مواردي بود كه درويش به آن اشاره نمود و نفع آن را به عامه مردم متعلق دانست.
محمدعلي نجفي از ديگر اعضاي ستاد با بيان اين مطلب كه سينما تنها هنري است كه مولد مدرنيته است، اظهار كرد: سينما را نبايد با ساير هنرها با يك ديد نگاه كرد چرا كه سينما شرايط مركبي دارد و سرمايهگذاري جمعي را ميطلبد و اگر قرار است سينماي مطلوب وجود داشته باشد بايد هزينههاي آن پرداخت شود.
وي همچنين تاكيد: با همكاري خانه سينما و دولت بايد يك بافت جديد بوجود آيد و مخصوصا براي سازمانهايي چون بنياد سينمايي فارابي تعريف جديد و به روزي ارايه گردد.
در ادامه جلسه آقاي مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، ضمن تشكر از حضور اعضاي ستاد در اين جلسه به توضيح چگونگي رفع مشكل پيش آمده براي خانم ميلاني پرداخت و اظهار كرد: در واقع با نظر مساعد مقام معظم رهبري نسبت به حقوق هنرمندان و توجه رياست محترم جمهوري اين امر انجام شد.
وي ابراز اميدواري كرد كه سينماي ايران در آينده نيز از چنين نگاه حاميانهاي از سوي مسوولان عاليرتبه نظام برخوردار باشد.
وي ضمن مطلوب و موثر خواندن مباحث مطرح شده در اين نشست درخواست تشكيل يك گروه كارشناسي مشترك از معاونت سينمايي و اعضاي ستاد براي پيگيري مسايل مطرح شد را عنوان كرد كه در حوزه دولت و صنف عمل كند
وي گفت: با اعتماد و با شناخت حدود يكديگر، احترام متقابل نيز حاصل و حفظ ميشود، اينگونه جلسات كمك ميكند كه مسايل بدون تعارف مطرح شود.
ميتوان نسبت به حق دولت، حق صنف و حق مردم شناخت لازم را بدست آورد، تا صنف بتواند حرمتها و ارزشهاي جامعه را مد نظر قرار دهد و از شكسته شدن حرمتها جلوگيري كند.
ضروري است بين اين سه همدلي ايجاد شود كه به تبع آن همزباني نيز ايجاد خواهد شد و در اين بررسي به اين امر برسيم كه با پرهيز از كار سياسي صرف، انرژي هنرمندان را به مصرف كار فرهنگي و هنري برسانيم تا اعتماد و اطمينان در جامعه هنري بوجود آيد و در نتيجه جريان فرهنگ و هنر اعتلا يابد.
اولين وظيفه ما (دولت و صنف) اولويتبندي مسايل است؛ بايد با يك برنامهريزي ببينيم كه در اين فرصت چند ساله ميخواهيم كجا برسيم. بهتر است روابط از حالتهاي خشك اداري به روابط عاطفي و فرهنگي تبديل شود. به نظر من يكي از عمدهترين محورهاي هنر در كشور ما سينما است و محوري بودن به مفهوم پدري كردن است. بايد يك گروه كار موارد مشخص را استخراج كنند و تلاش نمايند كه بين صنف و دولت روابط سازندهاي باشد، سپس به فكر تامين منابع كمك به سينما باشيم و راه حلها را به سمت اجرايي و عملي كردن آن پيش ببريم، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد مجدد ضروري و موثر بودن برگزاري چنين جلسات مشتركي موارد لازم را به معاونت سينمايي و اعضاي ستاد سياستگذاري خانه سينما يادآوري كرد.
قرار شد پس از جمعبنديهاي مورد نياز، اين جلسات براي رسيدن به نتيجه مطلوب ادامه يابد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات