• جمعه / ۱ فروردین ۱۴۰۴ / ۰۶:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404010100018
  • خبرنگار : 30147

خطای انسانی عامل ۹۵ درصد تصادفات مرگبار جاده‌ای خراسان رضوی

خطای انسانی عامل ۹۵ درصد تصادفات مرگبار جاده‌ای خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی حوادث ترافیکی یکی از چالش‌های بزرگ بسیاری از شهرهای خراسان رضوی به شمار می‌آید که نه تنها امنیت و سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد، بلکه تأثیرات اجتماعی، اقتصادی و روانی عمیقی نیز بر جامعه دارد. در این راستا، نهادهای امنیتی و راهنمایی و رانندگی به ویژه پلیس‌راه، نقش مهمی در نظارت بر ترافیک و کاهش تصادفات ایفا می‌کنند.

منطقه ترشیز هم با جغرافیای خاص و تردد بالا، به عنوان یکی از مناطق حساس در این زمینه شناخته می‌شود. این منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و تردد بالای خودروها، همواره با چالش‌های جدی در زمینه ایمنی جاده‌ها و تصادفات رانندگی مواجه بوده است. در سال‌های اخیر، افزایش تصادفات مرگبار در این منطقه نگرانی‌های زیادی را در میان ساکنان و مسئولان محلی ایجاد کرده که یکی از مهم‌ترین دلایل، عدم رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان است.

سرهنگ محمد میرزابیگی -فرمانده پلیس‌راه کاشمر- در گفت‌وگو با ایسنا به تحلیل وضعیت ترافیکی و تصادفات و علل افزایش حوادث در حوزه استحفاظی خود پرداخت و گفت: پلیس‌راه کاشمر تمامی راه‌های این شهرستان، بخش کوهسرخ و بخشی از خلیل‌آباد را پوشش می‌دهد. در مجموع، ما حدود ۶۵۰ کیلومتر راه اصلی و روستایی داریم که نیاز به نظارت و کنترل ترافیکی دارند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ماه‌هایی با فراز و نشیب بسیاری در تصادفات داشتیم، بیان کرد: گرچه در تصادفات جرحی کاهش داشتیم اما در تصادفات فوتی آمارها افزایش داشته است.

فرمانده پلیس‌راه کاشمر با بیان اینکه در سال گذشته ماه‌های متفاوتی را تجربه کردیم، افزود: در برخی مواقع شاهد افزایش تصادفات بودیم و در روزهایی نیز شرایط بهتری داشتیم.

حوادث ترافیکی یکی از چالش‌های بزرگ خراسان رضوی/خطای انسانی عامل ۹۵ درصد تصادفات مرگبار جاده‌ای

وی با اشاره به اینکه علیرغم کاهش تصادفات جرحی اما آمار تصادفات فوتی افزایش داشته است، سرعت بالا و کاهش توجه شهروندان به قوانین و مقررات را از عوامل اصلی افزایش تصادفات دانست و تصریح کرد: فعالیت پلیس‌راه کاشمر برای کاهش تصادفات به ویژه در برخورد با رانندگان متخلف افزایش چشمگیری داشته است.

کاشمر شهر موتورسواران

سرهنگ میرزابیگی در ادامه به افزایش برخورد با موتورسواران متخلف اشاره و اظهار کرد: کاشمر به عنوان شهر موتورسواران شناخته شده است و این موضوع نیاز به نظارت بیشتری دارد.

وی با اشاره به آمار تصادفات گفت: در سال گذشته، تصادفات منجر به فوت ۲۶ درصد افزایش یافته و تصادفات جرحی هشت درصد کاهش داشته است. در مجموع، تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی حدود ۲۹ درصد افزایش داشته است.

علل افزایش تصادفات

این فرمانده پلیس‌راه به علل افزایش تصادفات اشاره کرد و گفت: در حوادث، سه عامل راه، وسیله نقلیه و عامل انسانی وجود دارد. هرچند که سال گذشته در ایمنی راه‌ها وضعیت بهتری داشتیم، اما در تصادفاتی که راه نواقصی داشتند، سهم تقصیر به آنها داده شد. به عنوان مثال، خط‌کشی کناره راه در حوزه کوهسرخ و مسیر فیض‌آباد برای اولین بار از زمانی که جاده ساخته شده، انجام شده است.

سرهنگ میرزابیگی همچنین به وضعیت تردد در جاده‌ها اشاره کرد و گفت: وضعیت کاهش یا افزایش ترددها بستگی به روزها و مناسبت‌ها دارد به طوری که روزهای پنج‌شنبه و جمعه ترافیک محور کوهسرخ به شدت افزایش پیدا می‌کند و محور خلیل‌آباد و کاشمر به شادمهر نیز ترافیک یکنواختی دارد.

مهم‌ترین محورهای حادثه‌خیز

وی با بیان اینکه محورهای کاشمر، خلیل‌آباد و کاشمر به شادمهر به ترتیب اولویت اول تا سوم را از نظر ترافیکی دارند، اظهار کرد: گرچه محور کاشمر به خلیل‌آباد استانداردترین راه منطقه است، اما انتظارات را در حوزه ترافیکی برآورده نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین علل این موضوع، جدا کردن دو لاین با نیم نیوجرسی است که معمولاً در راه‌های برون شهری توصیه نمی‌شود، مگر اینکه بلافاصله پس از ساخت روشنایی لازم تأمین شود.

حوادث ترافیکی یکی از چالش‌های بزرگ خراسان رضوی/خطای انسانی عامل ۹۵ درصد تصادفات مرگبار جاده‌ای

فرمانده پلیس‌راه کاشمر به نبود روشنایی لازم در مسیر کاشمر به خلیل‌آباد اشاره کرد و گفت: گرچه فاصله رفت و برگشت این جاده ۳۰ کیلومتر بیشتر نیست، اما حدود ۴۰ درصد تصادفات منجر به فوت در این مسیر اتفاق می‌افتد. این موضوع نشان‌دهنده نیاز به بهبود شرایط ایمنی در این جاده است.

رفتارهای کاربران ترافیکی را نتوانستیم استاندارد کنیم

وی با اظهار تأسف از اینکه با استاندارد کردن راه‌ها نتوانستیم رفتارهای کاربران ترافیکی را استاندارد کنیم، بیان کرد: بعضاً سرعت رانندگان در این جاده به شدت افزایش پیدا می‌کند.

سرهنگ میرزابیگی با بیان اینکه تصادفات جرحی به دلیل نقض قوانین بیشتر در مسیرهای روستایی اتفاق می‌افتد، گفت: با توجه به تعداد نیرویی که داریم، اغلب برنامه‌ها و طرح‌ها در جاده‌های اصلی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد از ۶۵۰ کیلومتر حوزه استحفاظی را راه‌های روستایی تشکیل می‌دهد، افزود: شاهد روند افزایش تصادفات نسبت به چند سال قبل هستیم و متأسفانه همیاری و همکاری از سوی تمامی دستگاه‌ها در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

افزایش تصادفات نسبت به چند سال قبل

وی از روند افزایش تصادفات نسبت به چند سال قبل خبر داد و افزود: گرچه ۳۶ دستگاه در زمینه کاهش تصادفات مسئولیت دارند و باید نقش‌آفرینی کنند اما همیاری و همکاری از سوی تمامی آنها انجام نمی‌شود. همچنان در خصوص فرهنگ ترافیک با مشکلات بسیاری مواجه هستیم.

سرهنگ میرزابیگی در ادامه توضیح داد: ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا دهیاران را پای کار بیاوریم. تمامی روستاها بازدید و نواقص شناسایی و ابلاغ شده است. همچنین به تمامی کارشناسان اعلام کرده‌ایم که هر حادثه‌ای در این مسیرها اتفاق بیفتد، سهم تقصیر را اعلام کنند.

حوادث ترافیکی یکی از چالش‌های بزرگ خراسان رضوی/خطای انسانی عامل ۹۵ درصد تصادفات مرگبار جاده‌ای

وی درباره متخلفین که وسیله نقلیه‌شان به دلیل ارتکاب تخلفات حادثه‌ساز توقیف شده و موتورسواران به دلیل نداشتن کلاه ایمنی، گفت: کلاس‌های آموزشی متعددی برگزار می‌شود و برخورد با رانندگانی که تخلفات مکرر دارند، متفاوت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای پلیس‌راه به طور ۲۴ ساعته در تمامی جاده‌ها مستقر هستند و در تلاشیم تا دوربین‌های ثبت تخلفات سرعت را در محورها افزایش دهیم. ضمن اینکه پیگیر دوربین‌های مخصوص برای ثبت تخلفات در شب هم هستیم.

فرمانده پلیس‌راه کاشمر در ادامه عدم رعایت ایمنی از سوی رانندگان و خطاهای انسانی در حوزه استحفاظی را عامل بروز بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد تلفات جاده‌ای دانست و گفت: این آمار در سطح کشور حدود ۸۵ درصد است.

انتقاد از به کار بردن اصطلاح «جاده مرگ»

وی با انتقاد از به کار بردن اصطلاح «جاده مرگ» گفت: متأسفانه هر تصادفی که اتفاق می‌افتد، می‌گویند جاده مرگ؛ این در حالی است که باید به عامل انسانی توجه داشت. مردم فکر می‌کنند راه و خودرو هست که آنها را می‌کشد، در صورتی که عامل اصلی خود شهروندان هستند.

وی افزود: حتی اگر بهترین راه را بسازیم و خودروی مناسبی را در اختیار راننده‌ای که رفتار استاندارد ندارد قرار دهیم بازهم خودش را می‌کشد، در واژگونی‌ها به دلیل نبستن کمربند مواجه با پرتاب راننده یا سرنشین از خودرو به دلیل سرعت بالا می‌شویم که منجر به فوت یا جراحت سنگین می‌شود.

سرهنگ میرزابیگی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۴ گفت: انتظار داریم در ایام نوروز به دلیل هم‌زمانی با ماه مبارک رمضان، حجم ترافیک در جاده‌های روستایی افزایش یابد، در همین راستا از توان دهیاران استفاده شده و خودروهایشان نیز مجهز به چراغ گردان شده‌اند.

وی همچنین به افزایش تردد خودروهای نامحسوس در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: چندین نقطه حادثه‌خیز را شناسایی کرده‌ایم و تاکنون ۴ نقطه حادثه‌خیز رفع شده است.

وی ادامه داد: مصرف مشروبات الکلی توسط برخی رانندگان یکی از معضلات جدی است و با توجه به فراوانی این مشکل، توانسته‌ایم دستگاه تست الکلی جدیدی را به خدمت بگیریم.

فرمانده پلیس‌راه کاشمر با بیان اینکه تست حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد کسانی که از آنها تست الکل گرفته می‌شود مثبت است، خاطرنشان کرد: قطعاً برخورد با این متخلفین به نوع دیگر و جدی‌تر خواهد بود.

مهم‌ترین دغدغه‌های فرمانده

وی با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیک گفت: هنوز در این حوزه به خوبی کار نشده است و نیازمند تلاش جدی هستیم، در همین راستا از علما و روحانیون انتظار داریم در منبرهایشان بیشتر به موضوع ترافیک بپردازند تا بتوانیم رفتارهای ترافیکی را بهبود ببخشیم.

سرهنگ میرزابیگی در ادامه به بیان مهم‌ترین دغدغه‌های خود پرداخت و گفت: وضعیت میدان فرودگاه در جاده کاشمر به شادمهر، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها است. تاکنون بارها در خصوص این نقطه حادثه‌خیز هشدار داده شده است.

وی افزود: گرچه انتظار داریم میدان استاندارد شود، ولی فقط یک انحناء ایجاد کرده‌اند و اقدام دیگری انجام نشده است. همچنین، پیگیری‌هایی انجام شده بود که روشنایی این منطقه قبل از پایان سال تکمیل شود.

حوادث ترافیکی یکی از چالش‌های بزرگ خراسان رضوی/خطای انسانی عامل ۹۵ درصد تصادفات مرگبار جاده‌ای

فرمانده پلیس‌راه کاشمر به وجود نیم نیوجرسی‌ها در جاده خلیل‌آباد به عنوان یکی دیگر از دغدغه‌های خود اشاره کرد و گفت: از ابتدا تا انتهای جاده، آثار برخورد لاستیک با کناره‌های نیوجرسی‌ها دیده می‌شود. گرچه قرار بود بلافاصله سیستم روشنایی تکمیل شود اما این اتفاق نیفتاد، در همین جاده تاکنون چندین حادثه منجر به فوت داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه چون یکی از مشکلات اضافه تناژ وسایل نقلیه باربری بود، امسال مجهز به توزین شدیم، افزود: چون اضافه بار تأثیر زیادی در کنترل وسیله نقلیه دارد، این دستگاه نصب شد.

اینکه پلیس‌راه باید پاسخگوی تلفات باشد، تفکر اشتباهی است

فرمانده پلیس‌راه کاشمر با اشاره به اینکه تاکنون بسیار فراتر از وظایف قانونی و شرعی خود عمل کرده‌ایم، گفت: اینکه تصور کنیم پلیس‌راه باید پاسخگوی تلفات باشد، تفکر اشتباهی است؛ اما با این وجود، در حوزه فرهنگ‌سازی و سایر بخش‌ها که جزو وظایف ما نیست، اقدامات بسیاری انجام شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر همه دستگاه‌ها دست به دست هم دهند، حوادث و تلفات به طور چشم‌گیری کاهش خواهد یافت، افزود: متأسفانه در جامعه دچار بد اخلاقی ترافیکی هستیم. گرچه ما مردمی بسیار متمدن، احساسی و مهربان داریم و اگر در جایی از دنیا اتفاقی بیفتد ناراحت شده و اگر فراخوانی بدهند پای کار هستند اما در رانندگی توجه لازم را ندارند.

سرهنگ میرزابیگی با اعلام اینکه ما نیازمند ترافیک مهربان هستیم، خاطرنشان کرد: هیچ ایرادی ندارد اگر وقتی کسی می‌خواهد از چهارراهی رد شود، ما برایش بایستیم تا عبور کند هرچند که حق تردد با ما باشد. آن‌قدر در روز زمان از وقت می‌دهیم که اگر قرار باشد چند دقیقه‌ای در ترافیک وقت بگذاریم، نه تنها هیچ مشکلی پیش نمی‌آید بلکه حال خوب تولید می‌کنیم.

وی با اظهار تأسف از اینکه مردم ما مقوله ترافیک را جدا از همه ارزش‌ها می‌دانند، گفت: این در حالی اتفاق می‌افتد که اگر از هر ارزشی بخواهیم صحبت کنیم، موضوع ترافیک در آن نقش دارد. هرچند بر اساس فتوای مراجع، تخلف از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی حرام شرعی است اما بعضاً مشاهده می‌شود که حتی مذهبیون که به بسیاری از موضوعات شرعی پایبند هستند، وقتی پشت فرمان می‌نشینند به مقررات توجهی ندارند.

فرمانده پلیس‌راه کاشمر با بیان اینکه در مناسبت‌های مذهبی مانند اربعین یا چهل و هشتم آمار کشته‌های زائران افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: به قوانین و مقررات بی‌توجهی‌های بسیاری می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم همان‌گونه که تلفات منجر به فوت در نوروز ۱۴۰۳ نداشتیم و آمار صفر بود، امسال هم همین آمار را با همراهی مردم و مسئولان حفظ کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha