جبار علی ذاکری، معاون وزیر راه و مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی در این مراسم که صبح امروز چهارشنبه ۲۲ اسفند برگزار شد، گفت: با انجام مطالعات و کار کارشناسی و با توجه به مرکزیت تربتحیدریه در منطقه و قرار گرفتن در مسیر کریدور جنوب به شرق کشور، معاونت فنی اداره کل راهآهن شرق کشور در تربتحیدریه مستقر میشود.
وی با بیان اینکه این امر به توسعه این بخش کمک میکند و استقرار این معاونت مقدمهای برای رونق حمل و نقل ریلی در این منطقه است، افزود: باید گلوگاهها افزایش و چالشهای موجود شناسایی شوند.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی افزود: با توجه به اینکه یکی از خطوط اصلی این مسیر تک خطه است و در صورت سانحه باید سریع بازگشایی شود، در همین راستا کار کارشناسی برای رف موانع صورت گرفته است.
ذاکری گفت: هماکنون ۷۰ درصد ظرفیت باربری ریلی کشور از پنج منطقه خراسان، شرق، اصفهان، یزد و هرمزگان عبور میکند و این پنج منطقه دارای اهمیت بالایی برای راهآهن جمهوری است.
مدیریت متعصبانه و غیرمنطقی حاکم بر راهآهن شرق
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در ادامه با انتقاد از مدیریت متعصبانه و غیرمنطقی بر راهآهن شرق، گفت: متأسفانه این نوع مدیریت باعث شده که ایستگاه راهآهن تربتحیدریه که با زیرساختها و امکانات اداره کل ساخته شده است به حق خود نرسد.
محسن زنگنه، افزود: ما به دنبال ارتقا این ایستگاه به اداره کل نیستیم ولی به دنبال احقاق حقوق و مدیریت کارشناسی، منطقی و به دور از تعصب بر ایستگاه راهآهن تربتحیدریه هستیم.
وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ سازمان امور استخدامی کشور اعلام کرد این ایستگاه امکان ارتقا به اداره کل شدن را دارد، گفت: پس از اعلام نظر این سازمان و مطرح شدن این موضوع با مقامات کشوری و بر اساس نظریه کارشناسی مبنی بر تشکیل اداره کل راهآهن تربتحیدریه، متأسفانه شاهد اعمال فشارهای زیاد برای جلوگیری از این اتفاق بودیم که این مهم رخ نداد.
نماینده مردم تربتحیدریه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از آن و انجام رایزنیهای لازم برای توسعه این ایستگاه، استقلال راهآهن تربتحیدریه از راهآهن شرق اعلام شد که بازهم با اعمال فشار جلوی این اتفاق نیز گرفته شد.
وی با انتقاد شدید از نحوه مدیریت راهآهن شرق بر ایستگاه تربتحیدریه بیان کرد: کارمندان این ایستگاه به دلیل نگاه نامناسب مدیرکل انگیزه کار ندارند، حتی مدیریت و کارکنان این ایستگاه اجازه خرید یک خودکار و چاپ یک بنر هم ندارند و این بنرهایی که امروز در اینجا میبینید از طبس آوردهاند.
زنگنه همچنین با بیان اینکه در حوزه مسافری هم وضعیت مدیریت خوب نیست، تصریح کرد: مردم تربتحیدریه به دلیل سهمیه محدود مسافری، هنوز از قطار مناسبی استفاده نکردهاند همچنین وضعیت جاده دسترسی به ایستگاه و روشنایی آن شایسته مردم تربتحیدریه نیست.
نماینده مردم تربتحیدریه در مجلس شورای اسلامی افزود: گرچه نمایندگان مردم نباید برای تحقق خواستههای خود برای کشور هزینه تراشی کنند و متأسفانه در خصوص موضوع ایستگاه راهآهن تربتحیدریه این اتفاق رخ داده است.
جاده اختصاصی به راهآهن و سهمیه بلیت قطار از دغدغههای مهم مردم
مجتبی شجاعی، معاون استاندار و فرماندار ویژه تربتحیدریه نیز در این مراسم با بیان اینکه ایستگاه راهآهن تربتحیدریه دارای امکانات و زیرساختهای مناسبی است، گفت: جاده دسترسی راهآهن تربتحیدریه به یک دغدغه مهم برای مردم این شهرستان تبدیل شده است و شایسته نیست که این ایستگاه با چنین امکاناتی از وجود یک جاده اختصاصی محروم باشد.
وی کمبود سهمیه بلیت قطار مسافری را از دیگر مطالبات مردم این منطقه دانست و افزود: عملیات اجرایی کارخانه تعمیرات واگن احیا ریل ایرانیان متوقف شده است و با وجود امکانات و نیروهای توانمند شهرستان این ظرفیت باید به مرحله انجام برسد.
کمبود نیروهای فنی در راهآهن و توسعه سکوهای بارگیری و همچنین امکانات رفاهی و نظارتی ایستگاه راهآهن تربتحیدریه از جمله دیگر نکاتی بود که معاون استاندار و فرماندار ویژه تربتحیدریه به آن اشاره کرد.
اداره کل راهآهن شرق در سال ۱۳۸۴ به طول ۹۵۰ کیلومتر پس از اتصال خط آهن مشهد - بافق به طور رسمی توسط مسئولین وقت کشوری و استانی از محل ایستگاه تربتحیدریه به بهرهبرداری رسید و بنا بود که اداره راهآهن تربتحیدریه به عنوان اداره کل راهآهن شرق معرفی شود.
ایستگاه راهآهن تربتحیدریه یکی از مهمترین ایستگاههای اداره کل راهآهن شرق کشور است که نقش اساسی در حمل بار ریلی معادن سنگ آهن سنگان و حمل سیمان به کشورهای آسیای میانه از این منطقه را بر عهده دارد.
انتهای پیام
نظرات