• سه‌شنبه / ۲۱ اسفند ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403122114795
  • خبرنگار : 50378

تولیت آستان قدس رضوی:

عمل به رسالت روحانیت در گروی گسترش چتر تبلیغ به ویژه در میان جوانان است

عمل به رسالت روحانیت در گروی گسترش چتر تبلیغ به ویژه در میان جوانان است

ایسنا/خراسان رضوی تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه روحانیت باید در قبال تمامی اقشار جامعه احساس مسئولیت کند، بر لزوم گسترش چتر تبلیغ دین تأکید و اظهار کرد: روحانیت در تبلیغ دین باید به گونه‌ای عمل کنند که همه افراد جامعه، از هر قشر و با هر سطح از دانش و فرهنگ، مخاطب خود بداند؛ حتی آن جوانانی که دچار ناهنجاری‌هایی شده‌اند.

آیت‌الله احمد مروی در هفتمین اجلاسیه شورای عالی حوزه علمیه خراسان که به میزبانی آستان قدس رضوی در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا(ع) انجام شد، با تأکید بر اینکه توجه به گسترش دایره تبلیغ می‌تواند موجب کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و افزایش همبستگی ملی شود، اظهار کرد: روحانیت نباید تنها اطرافیان و نزدیکان خود را مخاطب قرار دهد. همه دختران و پسرانی که در جامعه دیده می‌شوند، حتی آنهایی که دچار ناهنجاری‌های اجتماعی شده‌اند، فرزندان ما هستند و نیازمند تبلیغ و ارشادند. باید دایره و چتر تبلیغ را گسترش دهیم، اما هر گروه را متناسب با فرهنگ، سطح معلومات و ظرفیت‌های فکری و روحی‌شان در نظر بگیریم.

وی گسترش دایره تبلیغ را ضرورتی انکارناپذیر دانست و اظهار کرد: ما با دو نوع زائر اولی مواجه هستیم؛ نخست، کسانی که به دلیل فقر مادی قادر به سفر به مشهد نیستند، و دوم، افرادی که به دلیل فقر فرهنگی و معرفتی، به حرم امام رضا(ع) نمی‌آیند. هر دو گروه به عنوان زائر اولی شناخته می‌شوند. همان‌طور که به زائران اولیِ دچار فقر مادی توجه می‌کنیم، باید به زائران اولیِ دچار فقر فرهنگی نیز اهمیت دهیم.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه سیره پیامبر اکرم(ص)، ائمه اطهار(ع) و بزرگان دین الگوی روحانیت در تبلیغ دین است، تصریح کرد: تنها از طریق تبلیغ صحیح دینی می‌توان جامعه را در مسیر هدایت الهی نگه داشت و در برابر انحرافات فکری، اجتماعی و تهاجمات فرهنگی دشمن صیانت کرد.

وی با اشاره به تاریخچه طولانی تبلیغ در اسلام، بیان کرد: اسلام از ابتدا بر پایه تبلیغ استوار بوده است. پیامبر اکرم(ص) به عنوان نخستین مبلغ دین، مبلغانی را تربیت و به مناطق مختلف اعزام می‌کردند و حتی بسیاری از آن‌ها در راه تبلیغ دین به شهادت رسیدند. تبلیغ دینی یک ضرورت اجتماعی برای حفظ ارتباط روحانیت با مردم، صیانت از هویت دینی جامعه و مقابله با تهاجمات فرهنگی است. تبلیغ نه تنها یک وظیفه، بلکه رسالتی الهی بر دوش روحانیت است؛ رسالتی که هدایت مردم و حفظ هویت دینی جامعه را در بر دارد.

مروی در ادامه با اشاره به جایگاه تبلیغ دین در وقوع انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) نمونه بارزی از نقش تبلیغ دین در بسیج توده‌ها و ایجاد تحول اجتماعی است. روحانیون به عنوان مبلغان دینی، نقش محوری در شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایفا کردند. در جریان انقلاب، مردم پیرو روحانیت بودند و پیام‌های امام خمینی(ره) از طریق روحانیون و امر تبلیغ دین، به سراسر کشور، از شهرها تا روستاها، منتقل شد.

وی افزود: تبلیغ، اساس ایجاد حرکت مردم در پیروی از امام راحل(ره) و شکل‌گیری این نظام بزرگ و مقدس است. دشمن به اهمیت تبلیغ پی برده و تلاش می‌کند هرجا که روحانیت نفوذ و قدرتی دارد، ریشه‌های آن را قطع کند. هرجا که جریان حق و روحانیت تأثیرگذار باشد، دشمن برنامه‌ریزی و توطئه می‌چیند. این موضوع به ویژه در مورد تبلیغ دینی، که امری مهم و تأثیرگذار است، صدق می‌کند.

تلاش دشمن برای تضعیف تبلیغ دینی

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه دشمنان اسلام همواره در تلاش بوده‌اند تا با ایجاد فاصله بین روحانیت و مردم، نفوذ دین را در جامعه کاهش دهند، تصریح کردند: دشمنان به خوبی می‌دانند که تبلیغ دینی یکی از اصلی‌ترین ابزارهای ارتباط روحانیت با مردم و هدایت جامعه است. بنابراین، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای تضعیف این ابزار انجام داده‌اند. در چنین شرایطی، روحانیون و مبلغان دینی باید با هوشیاری و آگاهی، ارتباط خود با مردم را تقویت کنند و با استفاده از روش‌های تبلیغی مؤثر، پیام دین را به گوش نسل جوان و اقشار مختلف جامعه برسانند.

عدالت در تبلیغ، شرط اساسی تأثیرگذاری

بر اساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی، مروی عدالت و انصاف در تبلیغ دین را یکی از اصول مهم تأثیرگذاری معرفی کرد و گفت: همان‌گونه که در روایت آمده است «العَدلُ حَیاةُ الأحکامِ»، عدالت در سخن گفتن و قضاوت، شرط اساسی تأثیرگذاری کلام مبلغ است. مبلغان دینی باید از هرگونه تعصب قبیله‌ای، حب و بغض‌های شخصی و گرایش‌های جناحی پرهیز کنند و با رعایت انصاف، سخن بگویند و قضاوت کنند. تنها در این صورت است که سخن آن‌ها مقبول و اثرگذار خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha