به گزارش ایسنا، حسین سیمایی صراف در نشست جمعی از فعالان واحدهای فناور و پیشتازان هوش مصنوعی که در سالن شکرانه دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، ضمن بیان این مطلب بر اهمیت برگزاری چنین نشستهایی اشاره کرده و گفت: تجربه حضور در چنین نشست های استارتاپی در سال های ۹۳ و ۹۴ که در معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار میشد، را داشتم. در واقع حضور در جمع فناوران و نوآوران غرورآفرین و امیدوار کننده است و از برگزاری چنین برنامه هایی استقبال میکنم.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی کشور قابل انکار نیست، تاکید کرد: قطعا پارک های علم و فناوری که در داخل دانشگاهها یا بیرون این مراکز علمی شکل گرفته اند بسیارامیدآفرین هستند و به دانشجویان خلاق انگیزه میدهند. اقتصاد کشور هنگامی به رشد قابل قبولی خواهد رسید که مبتنی بر دانش، فناوری و نوآوری باشد و به اصطلاح امروزی دانشبنیان باشد.
وزیر علوم با انتقاد از شیوه فعلی آموزش در کشور اظهار کرد: شیوه آموزش باید تغییر کند به سمت نظام آموزشی مبتنی برهوش مصنوعی سوق یابد. بنابراین باید از آموزش سنتی و کلاسیک فاصله بگیریم.
سیمایی صراف افزود: هرچند مد شده است به دانشگاه ها نسل سه، چهار و پنج گفته می شود. اما نباید فراموش کنیم که آموزش پایه همه علوم است و وظیفه آموزشی دانشگاه هیچگاه تمام شدنی نیست. این آموزش باید با کیفیت و با ابزار روز و جدید و تکنولوژی های جدید باشد.
وزیرعلوم خاطر نشان کرد: متاسفانه خروجی دانشگاههای امروز ما نسبت به گذشته به لحاظ کیفی کاهش یافته است و این خود باعث خواهد شد که فارغ التحصیلان بازار کار را هم از دست بدهند. امیدواریم با کمک فناوران و استفاده از تکنولوژی به خصوص هوش مصنوعی آموزش را کیفیت ببخشیم.
وی همچنین کاهش امید، نشاط و انسجام اجتماعی را عوامل اصلی افزایش مهاجرت نخبگان از کشور دانست و گفت: بحث مهاجرت یک بحث جهانی است. مطالعات تاریخی نیز نشان می دهد از دهه چهل شمسی نگرانی در خصوص مهاجرت از ایران وجود داشته است و حتی در سال های ۱۳۴۶ یا ۱۳۴۵ نیز یک سمیناری در این خصوص علل مهاجرت برگزار شد. اما متاسفانه به دلایل مختلف از جمله جدی نگرفتن این امر، وضعیت حاد تر شده است. البته از طرفی هم نمیشود مهاجرت را برای افراد ممنوع کرد چراکه حق انتخاب مکان زندگی و اقامتگاه از حقوق افراد جامعه محسوب می شود.
وزیر علوم با تاکید بر اینکه باید جاذبهها را برای ماندن نخبگان در کشور افزایش و دافعهها را کاهش دهیم، گفت: علل مهاجرت مختلف و متنوع است و شاید حتی اوضاع هم مناسب باشد برخی علاقمند باشند که مهاجرت کنند اما اوضاع هنگامی نگران کننده میشود که تعلق فرد به وطن و کشور کاهش پیدا میکند.
سیمایی صراف خاطر نشان کرد: نباید بگذاریم نخبگان و استعدادهای کشور به عنوان ذخیرهای ارزشمند حوزه علمی کشور به راحتی از دست بروند و مهاجرت کنند، به طورحتم هر کسی در هرجایگاهی که هست باید کمک کند که نگذاریم سرمایه های علمی کشور از دست بروند.
وزیر علوم به نقش خیرین نیکوکار در ساخت مجموعههای فناور اشاره کرد و گفت: حتی آنها می توانند با ساخت مجموعه های فناور و نوآور و یا سرمایه گذاری در شرکتهای استارتاپی و ایجاد انگیزه در آنها، به دولت کمک کرده و در جلوگیری از مهاجرت نخبگان اثرگذار باشند.
سیمایی صراف افزود: همانطور که اشاره کردم یکی دیگر از عوامل مهاجرت کاهش امید و نشاط در بین دانشجویان دانشگاه ها است. در حالی که در دهه ۶۰ با وجود جنگ و مشکلات اقتصادی، دانشگاه ها مملو از امیدواری و نشاط و انسجام بودند. اگرچه بنده سعی کردم این نشاط را در بین دانشجویان افزایش دهم.
وزیر علوم با اشاره به برخی انتقادات از مشکلات برق و ناترازی انرژی در پارک های علم و فناوری اظهار کرد: باید زیرساخت های انرژی کشور تقویت یابند. شاید کمتر جلسه ای در دولت باشد که به مشکل ناترازی ها پرداخته نشود. به شکلی که امور با جدیت پیش می رود به فضل خداوند متعال برای سال آینده این ناترازی با سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت های انرژی بهبود خواهد یافت.
سیمایی صراف همچنین با بیان اینکه با بیان اینکه ستاد وزارت علوم همچنان به شیوه سنتی عمل می کند و نیازمند بهروز رسانی با تکنولوژی های جدید از جمله بهره مندی از ابزار هوش مصنوعی است، گفت: به فناوران کشور اطمینان می دهم که این وزارتخانه از ایدهها و پیشنهادات جدید برای پیشرفته شدن ستاد این وزارتخانه با تقبل هزینه مربوطه استقبال خواهد کرد.
انتهای پیام
نظرات