مهدی باوقار زعیمی با تاکید بر مطلب فوق اظهار کرد: شناسایی مشکلات اساسی، افزایش مشارکت خیرین، همکاری صنایع و توجه به معماری بومی، از جمله اقدامات کلیدی در این مسیر است. این تحولات، علاوه بر افزایش سرانه فضای آموزشی، گام مهمی در بهبود کیفیت آموزش در استان خواهد بود.
وی افزود: با تاکید ویژه دولت چهاردهم بر توسعه عدالت آموزشی، روند مدرسهسازی در استان هرمزگان با سرعت بیشتری پیش میرود. شناسایی اولویتها، جلب مشارکت خیرین، بهرهگیری از ظرفیت صنایع و بنگاههای اقتصادی و تکیه بر معماری بومی، از جمله اقداماتی است که در این مسیر دنبال شده و نتایج قابلتوجهی به همراه داشته است.
تمرکز دولت چهاردهم بر توسعه فضاهای آموزشی
وی ادامه داد: نهضت توسعه عدالت در فضای آموزشی با مشارکت مردم، در دولت چهاردهم با شتاب بیشتری در حال پیشرفت است. این دولت، یکی از مهمترین ارکان خود را بر پیشرفت در حوزه مدرسهسازی متمرکز کرده است. در استان هرمزگان نیز، با تاکید ریاست محترم جمهوری، توسعه فضاهای آموزشی در دستورکار قرار گرفته و در نخستین گام، پروژههای اولویتدار شناسایی و نظام مسائل آموزشی استان مورد بررسی دقیق قرار گرفته است.
شناسایی چالشهای اساسی در فضای آموزشی هرمزگان
باوقار اضافه کرد: بررسیهای انجامشده، شش مسئله کلیدی را در حوزه فضاهای آموزشی استان مشخص کرد که شامل مدارس سنگی، مدارس کانکسی، مدارس تخریبی و فرسوده، کلاسهای با تراکم بالای ۳۵ دانشآموز، مناطقی با سرانه فضای آموزشی کمتر از سه متر مربع و مدارس نیمهتمام در دست اجرا بودند. اطلاعات مربوط به این چالشها از ۲۳ منطقه آموزشی استان گردآوری و پس از بررسیهای لازم، اولویتبندی آنها انجام شد. در نهایت، این موارد در شورای آموزش و پرورش استان تصویب و به تایید استاندار محترم رسید.
برنامهریزی برای افزایش سرانه فضای آموزشی در شهرستانهای چالشدار
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان گفت: فضای آموزشی در هرمزگان، بهویژه در شهرستانهای بندرعباس، میناب و قشم، با چالش کمبود سرانه مواجه است. در حال حاضر، سرانه فضای آموزشی در بندرعباس و میناب چهار متر مربع و در قشم ۳.۹ متر مربع است، در حالی که میانگین استاندارد کشوری ۵.۴۵ متر مربع تعیین شده است. هدفگذاری انجامشده این است که طی یک سال، این شهرستانها به سطح استاندارد کشوری برسند.
همکاری گسترده استانداری، صنایع و خیرین در مدرسهسازی
باوقار تاکید کرد: برای تحقق این هدف، نشستهای متعددی با استاندار، فرمانداران، خیرین، گروههای جهادی، نمایندگان بنگاههای اقتصادی و صنایع برگزار شده است. نتیجه این مذاکرات، تعهد منطقه آزاد قشم به احداث ۲۵ کلاس درس بود که هماکنون با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا هستند. همچنین، در منطقه آزاد کیش، توافقهایی برای تکمیل چهار پروژه مدرسهسازی بزرگ تا سال آینده صورت گرفته است.
آغاز عملیات اجرایی احداث ۲۰۰ مدرسه همزمان با سفر رئیسجمهور به هرمزگان
وی با بیان اینکه مردمیسازی فرآیند توسعه فضاهای آموزشی یکی از رویکردهای اصلی در دولت چهاردهم است، افزود: گروههای جهادی، بسیج سازندگی، قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه و اقشار مختلف جامعه، از جمله اساتید دانشگاه، پزشکان و خیرین، نقش پررنگی در این حرکت ایفا کردهاند. در همین راستا، با رایزنیهای استاندار، تاکنون تعهد ساخت ۵۰ مدرسه جدید از سوی خیرین اخذ شده است و هدفگذاری برای افزایش این رقم به ۲۰۰ مدرسه در دستورکار قرار دارد. این مدارس قرار است در یک بازه زمانی یکماهه آغاز به کار کنند که همزمان با سفر ریاست محترم جمهوری به استان خواهد بود.
برگزاری جشنواره گلریزان برای جذب خیرین داخلی و خارجی
باوقار گفت: در کنار خیرین داخلی، برنامههایی برای جذب مشارکتهای خیرین خارج از کشور و بنگاههای اقتصادی در مدرسهسازی نیز در دست اجراست. به همین منظور، جشنواره گلریزان خیرین مدرسهساز، با حضور استاندار و مسئولان سازمان نوسازی مدارس کشور، بهزودی در استان هرمزگان برگزار خواهد شد.
ورود مستقیم رئیسجمهور به نهضت مدرسهسازی
وی با اشاره به اینکه یکی از تفاوتهای شاخص دولت چهاردهم با دولتهای گذشته، ورود مستقیم ریاست محترم جمهوری، جناب آقای دکتر پزشکیان، به مسئله مدرسهسازی است، اضافه کرد: رئیسجمهور بهطور شخصی در این حوزه فعال شده و حتی عملیات اجرایی و خشتگذاری مدارس را بهطور مستقیم انجام دادهاند. این اقدام ارزشمند، نویدبخش تحولات مثبت در فضای آموزشی کشور خواهد بود و حمایتهای ویژه ایشان میتواند بسیاری از چالشهای موجود در این حوزه را برطرف کند.
هرمزگان، پیشگام در جذب خیرین مدرسهساز/ جذب ۲۱۰۰ میلیارد تومان در سال جاری
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان ادامه داد: استان هرمزگان یکی از استانهای پیشرو در جذب خیرین مدرسهساز محسوب میشود. در سال گذشته، میزان جذب مشارکتهای خیرین مدرسهساز در استان ۷۰۰ میلیارد تومان بود، اما امسال این رقم به ۲۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. این میزان، بالاترین رقم جذب کمکهای خیرین در سطح کشور است و حاصل تلاشهای گسترده مسئولان استانی، از جمله نمایندگان استان، استاندار، سازمان نوسازی مدارس کشور و ائمه جمعه اهل سنت و تشیع، بهویژه نماینده محترم ولیفقیه در هرمزگان، جناب آقای دکتر عبادیزاده، بوده است.
هرمزگان، قطب معماری مدارس ایرانی-اسلامی
باوقار تصریح کرد: علاوه بر مدرسهسازی گسترده، هرمزگان بهعنوان قطب معماری مدارس ایرانی-اسلامی در کشور نیز شناخته شده است. سازمان نوسازی مدارس کشور، این استان را به دلیل رویکرد ویژهای که در طراحی و معماری مدارس دارد، در این جایگاه قرار داده است. طی سالهای اخیر، مطالعات گستردهای در حوزه طراحی مدارس براساس معماری بومی و اقلیمی استان انجام شده و بسیاری از این طرحها به مرحله اجرا رسیدهاند.
مدارس شاخص هرمزگان در سطح ملی و بینالمللی
وی در این باره افزود: برخی از مدارس شاخصی که در این استان ساخته شدهاند و موفق به کسب رتبههای برتر ملی و بینالمللی شدهاند، شامل مدرسه ابنسینا (آفتاب بندرعباس)، مدرسه انرژی اتمی بندرعباس، مدرسه فاطمیه بندرکنگ، مدرسه شهید جمهور بندرکنگ و مدرسه علوم و فنون دریایی بندرکنگ هستند. همچنین، مدرسه ۶ کلاسه زنگار در حوزه طراحی روستایی و مدرسه دیگری در بندرعباس در حوزه طراحی داخلی، رتبههای برتر را در همایشهای معتبر کسب کردهاند.
تمرکز بر حفظ معماری بومی در مدرسهسازی/ ساخت ۱۰ درصد مدارس با معماری ایرانی اسلامی
مهدی باوقار تاکید کرد: یکی از اهداف اصلی این برنامهها، حفظ و گسترش معماری بومی هرمزگان در ساخت مدارس است. براساس برنامهریزیهای انجامشده، ۱۰ درصد از مدارس جدید استان، با رویکرد معماری ایرانی-اسلامی طراحی و اجرا خواهند شد. این موضوع تاثیر مستقیمی بر محیط یادگیری دانشآموزان خواهد داشت و به بهبود شرایط تدریس برای معلمان نیز کمک خواهد کرد.
چشمانداز آینده مدرسهسازی در هرمزگان
به گزارش ایسنا به نقل از سایت اطلاعرسانی دولت، مهدی باوقار زعیمی در پایان گفت: با برنامهریزیهای دقیق و پیگیریهای مستمر، روند توسعه عدالت آموزشی در هرمزگان با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت و بسیاری از چالشهای موجود در حوزه مدرسهسازی در آینده نزدیک برطرف خواهند شد.
انتهای پیام
نظرات