به گزارش ایسنا، این تحقیق که با عنوان «قابلیت انعطافپذیری اولویتها» در مجله ژورنال اکونومیک منتشر شده، نشان میدهد که اولویتها برای بیان حقیقت همیشه ویژگیهای ثابتی نیستند؛ بلکه میتواند با تعاملات اجتماعی مثبت شکل گرفته و بینش جدیدی در مورد چگونگی رشد رفتارهای اخلاقی ارائه دهد.
پروفسور یوهانس آبلر، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه آکسفورد، این تحقیق را روی تعدادی از کودکان آلمانی با پیش زمینههای اجتماعی-اقتصادی پایین انجام داد. در این تحقیق، مربیان یک برنامه آموزشی یک ساله را روی کودکان اجرا کردند تا تاثیر آن مشخص شود. در دنیایی که به طور فزایندهای نگران اطلاعات نادرست و کاهش اعتماد بین انسانهاست، یافتههای این تحقیق نشان میدهد که الگوها میتواند صداقت را افزایش و همچنین کاهش دهد.
مربیان، کودکان را در فعالیتهایی مانند آشپزی، ورزش و هنر درگیر میکردند و یک محیط اجتماعی حمایتکننده در خارج از فضای خانواده برای آنها ایجاد میکردند. میزان صداقت این کودکان چهار سال بعد با استفاده از آزمایشهای رفتاری که حقیقت گفتن را در یک محیط کنترلشده اندازهگیری میکرد، ارزیابی شد.
یافتههای این تحقیق شگفتانگیز بود: کودکانی که بهطور تصادفی در این برنامه یک ساله حضور پیدا کردند در مقایسه با آنهایی که این کار را انجام ندادند، به طور قابلتوجهی کمتر در آزمایشها دروغ میگفتند. این یافته مهم، تاثیر طولانی مدت نقش محیط اجتماعی در شکل دادن صداقت را برجسته میکند.
پروفسور آبلر در این باره توضیح داد: «یافتههای ما نشان میدهد که صداقت یک ویژگی ثابت نیست. با حمایت اجتماعی مناسب، میتوانیم رفتار صادقانهای را پرورش دهیم که در طول زمان پایدار بماند.
جالب اینجاست که این تاثیرات برای کودکانی که از محیطهای خانوادگی کمتر حمایتکننده بودند، قویتر بود. کودکانی که والدینشان صمیمیت یا اعتماد کمتری از خود نشان دادند بیشتر از این مداخله سود بردند و این نشان میدهد که مربیان به عنوان الگوهای رفتاری، نقش مهمی در ارائه ثبات و تشویق مورد نیاز برای رشد اخلاقی عمل میکنند.
انتهای پیام
نظرات