حکمتالله هاشمی امروز (پنجشنبه ۱۶ اسفند) در کارگاه آموزشی نقش رسانه در بحران، افزود: شناخت رسانهها از مأموریتهای هلال احمر روند کار را تسهیل کرده و اثرگذاری اقدامات را مضاعف میکند.
وی تصریح کرد: همه حوادث و سوانح به خودی خود آسیبزا نیستند، بلکه در این مواقع خارج شدن از تعادل آسیبزا است.
هاشمی ادامه داد: ایران پرحادثهترین کشور از حیث وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی است و در حال حاضر به شمار ۴۰ حادثهای که در کشور رخ میدهد، حوادث نوظهور نیز افزوده میشود.
او تصریح کرد: ابعاد گسترده حوادث و بلایای طبیعی ایران بیانگر آن است که نیازمند یک وزارتخانه برای پاسخگویی در حوادث هستیم و این امر از عهده یک سازمان خارج است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر زنجان عنوان کرد: بحرانگریزی، بحرانستیزی و بحرانپذیری سه رویکرد در مواقع بحران هستند.
هاشمی، جمعیت هلال احمر را بخشی از مدیریت بحران دانست و تاکید کرد: مدیریت بحران نباید حتی ساعتی در سکون باشد، بلکه افراد توانمند با بهترین تجهیزات و امکانات باید در آمادگی کامل برای مقابله با بحرانها باشند.
وی ادامه داد: بسیاری از مسائل باید در مجموعه مدیریت بحران با کارهای تیمی مورد توجه و عمل قرار گیرد تا اقدامات هلال احمر نیز بهموقع، مؤثر و در زمان طلایی انجام شود.
هاشمی افزود: طرح و الگویی را بر اساس تجربه میدانی تهیه کردهایم تا در همه شهرستانهای استان اجرا شود که این طرح نجاتدهنده مردم و مسئولان، افزایشدهنده اعتماد عمومی و موجب حفظ سرمایهها است.
وی با بیان اینکه رسانهها در تبیین و اجرای اثربخش این الگو نقش بسیار مهمی دارند، گفت: تا زمانی که ادبیات مشترک در سوانح و حوادث نداشته باشیم، مؤثر نخواهیم بود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر زنجان بر مدیریت واحد و یکپارچه در حوادث تأکید کرد و افزود: آسیبها باید شناسایی شوند و بر اساس نقشها مطالبهگر باشیم.
او با بیان اینکه هویت پایگاههای جادهای نجات جان انسانها است، خاطرنشان کرد: هلال احمر زنجان برای انجام مسئولیت خطیر خود در جادهها و سرعت عمل در مأموریتها نیازمند ۱۵ پایگاه جادهای است.
انتهای پیام
نظرات