در دنیای امروز، ساخت ماکتهای هواپیما به یک فعالیت پرطرفدار در میان نوجوانان تبدیل شده است. این علاقهمندی نه تنها به دلیل جذابیت و سرگرمی، بلکه به دلیل تاثیرات مثبت آن بر توسعه مهارتهای علمی و فنی نیز است.
ساخت ماکتهای هواپیما به نوجوانان این امکان را میدهد که با اصول هوانوردی و تکنولوژیهای مربوطه آشنا شوند. از طراحی اولیه تا مونتاژ قطعات و اجرای آزمایشهای پروازی، هر مرحله از این فرایند نیاز به دقت و دانش فنی دارد که به شکل قابل توجهی تواناییهای علمی و خلاقیت آنها را افزایش میدهد.
علاقهمندی نوجوانان به ساخت ماکتهای هواپیما میتواند به توسعه حوزه هوانوردی و فضایی کمک کند. این فعالیتها به آنها این امکان را میدهد که با مسائل و چالشهای مرتبط با پرواز و هواپیماها آشنا شوند و راهحلهای نوآورانهای برای آنها پیدا کنند. از طرفی، این تجربهها میتواند انگیزهای برای انتخاب رشتههای تحصیلی مرتبط با هوانوردی و فضایی در آینده باشد.
بهطور کلی، ساخت ماکتهای هواپیما یک فعالیت مفید و جذاب برای نوجوانان است که نه تنها آنها را با دنیای هوانوردی و فضایی آشنا میکند، بلکه مهارتهای علمی، فنی و خلاقیت آنها را نیز تقویت میکند. این فعالیت میتواند به شکلی موثر آینده این حوزه را تحت تاثیر قرار دهد و نسل جدیدی از مهندسان و دانشمندان هوانوردی و فضایی را تربیت کند.
محمد انصاری، فعال حوزه فرهنگی آموزشی که در مجموعهای مربوط به حوزه هوافضا مشغول است، به ایسنا میگوید: اعضای مجموعه ما همواره مشغول به جذب نیروی نوجوان برای انجام فعالیتهای فرهنگی در حوزه تخصصی هوافضا هستند، فعالیتهای ما در ساخت و پرواز هواپیماهای بدون سرنشین مناسب افراد ۱۲ تا ۱۸ سال و طراحی پکیجهای پرنده مناسب هشت تا ۱۲ سال خلاصه میشود.
وی میافزاید: علمجویان سطح یک که در بازه سنی هشت تا ۱۲ سال هستند، در ۱۸ ساعت آموزشی که شامل شش جلسه کارگاهی میشود، ساخت و طراحی این ماکتهای پرنده را میآموزند که این جلسات یک جلسه تئوری مبانی هوافضا و یک جلسه تست پرواز را شامل میشود.
فعال حوزه فرهنگی آموزشی پیرامون برگزاری کلاسهای آموزش هوافضا ادامه میدهد: سطح دوم کلاسها شامل علم جویان ۱۲ تا ۱۸ سال است که در ۳۶ ساعت آموزشی و شامل ۱۰ جلسه کارگاهی میشود، این جلسات شامل دو جلسه تئوری مبانی هواپیما به همراه آزمایشها و یک جلسه مجدد تست پرواز است.
انصاری تصریح میکند: در نهایت دانشآموزان پکهای خود را همراه با هواپیماهای ساخته شده میتوانند به منزل برده و از داشتن پرندههایی که خودشان ساختهاند، لذت ببرند، همچنین اگر تصمیم داشته باشند که ساختههای خود را به پرواز در آورند، میتوانند با شرکت در دوره«پرواز» مهارت خلبانی هواپیماهای رادیو کنترل را فرا گیرند.
وی با اشاره به غایت آموزشها ادامه میدهد: پس از ساخت ماکتهای پرنده مهارتآموزان ساخت پرندههای چوبی را یاد میگیرند که از چوب بالسا تشکیل شده و سپس وارد حیطه ساخت پرندههای کامپوزیتی میشود، این حوزه دارای یک دنیای گستردهای بهویژه در حوزههای نظامی همچون ساخت پهپادها است و این مهارتآموزان میتوانند مسیر مناسبی را برای آینده شغلی خود در آزمونهای استخدامی و شرکتهای خصوصی ترسیم کنند.
انصاری میگوید: مهارتآموزان میتوانند با وارد شدن به حوزه تصویربرداری روی هواپیماهای فومبردی، ابزار دریافت تصویر متصل کرده و تصویربرداری از معادن و مناطق کشاورزی یا حتی سمپاشی را دنبال کنند.
این فعال حوزه هوافضا با بیان اینکه در یکی از مقالات آمریکایی ۱۷۰ رشته مختلف و شغل در این حوزه نام برده شده، اضافه میکند: در حال حاضر ۲۰ تا ۳۰ عنوان شغلی در این حوزه کاری داریم که نوجوانان علاقهمند میتوانند با آموزشهای مناسبی که طراحی کردهایم در این حیطه فعالیت داشته باشند.
وی میافزاید: در سال ۱۴۰۰ که فیلم«منطقه پرواز ممنوع» اکران شد، برای نوجوانان علاقهمند در این حوزه ارائه مطالب و خدمات داشتیم.
انصاری با اشاره به نقش نمایشگاههای برگزار شده در این حوزه اظهار میکند: در چند سال گذشته عموم مردم شناخت مناسبی نسبت به هوافضا نداشته و به کمک برگزاری نمایشگاههای اخیر و اکران فیلم سینمایی منطقه پرواز ممنوع توانستیم شناخت گستردهتری را در اختیار مردم و نوجوانان قرار دهیم.
این فعال حوزه هوافضا خاطرنشان میکند: اگر بتوانیم کارگاهها و همایشهایی برای ارائه دستاوردهای ایران در حوزه هوافضا برگزار کنیم، بسیار کمکدهنده است تا نوجوانان دید گستردهتری در این حوزه پیدا کرده و دریابند که کشور ایران با داشتن چنین فضاهای رشدی میتواند زمینه فعالیتهای علمی و مهارتی را برای نسلهای نوجوانان امروز فراهم کند.
انتهای پیام
نظرات