علی نوای باغبان، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز در این جلسه با اشاره به حدود دو درصد بودجه اختصاصی به سازمان سرمایهگذاری گفت: در بحث سرمایهگذاری باید گزارش کامل داده شود. بودجه سرمایهگذاری شهرداری تبریز اگر این است یعنی هیچ؛ درحالیکه گزارش سرمایهگذاری این نیست.
وی ادامه داد: نگاه ما به سرمایهگذار باید تغییر کند؛ باید زمینه سرمایهگذاری فراهم شود.
نوای باغبان توضیح داد: طی دوسال اخیر شورا تصویب کرد و گزارشات متعددی ارائه شد حال هم در عدم تحقق فاینانس ما شاهدیم که قرار بود ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد پول برای تکمیل پروژهی مترو تزریق شده و طی هفت سال آینده پرداخت شود، یکی از منابع ما فاینانس بوده است.
وی تاکید کرد: نواقصات خط یک مترو را به ما اعلام کنید و همچنین وضعیت ناوگان تخصیصی خطوط یک، دو و سه تبریز را تشریح کنید.
روحالله رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این جلسه گفت: در مناطق شهرداری تبریز، درصدهایی برای سازمان سرمایهگذاری مشخص شده است؛ سازوکار این مسئله چگونه است؟ چگونه نظارت میشود که این درصدها به سرمایهگذاری ختم شود؟.
وی اظهار کرد: قانون دست ما را باز گذاشته است؛ براساس ماده ۱ قانون درآمدهای پایدار، شهرداری با اختیارات و املاک خود باید برای پیشرفت شهر تلاش کند.
رشیدی با اشاره به اینکه شورا در مقام سیاستگذار کلان مسائل را مطرح و بررسی میکند، گفت: تفکیک وضعیت خط یک، دو، سه و چهار باید بررسی شود.
وی با اشاره به تحرک در وضعیت خط ۴ مترو، ادامه داد: باید تشریح شود وضعیت این خط مترو چگونه خواهد بود.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: آنچه در حوزه قطار شهری مهم است این است که خط ۱ لوپ میشود و باید مشخص شود چه وضعیتی پیش خواهد آمد.
رشیدی با اشاره به ابلاغ اساسنامه درباره سازمان حملونقل ریلی در شورای ششم، اکنون به ساختار سازمانی این سازمان سنگاندازی میشود اما بهتر است استانداری به حوزه مدیریتی این مسئله ورود نکند.
سید کاظم زعفرانچیلر دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه ترمیم گذشته و ترسیم آینده میتواند کارگشای بسیاری از امورات باشد، گفت: هدف سازمان سرمایهگذاری این است که وابستگی شهرداری از درآمدهای ناپایدار مانند عوارض و جرایم را کاهش داده و باعث تنوع بخشی به منابع درآمدی شهرداری باشد، تنوع بخشی به منابع درآمدی مستلزم نوعی تفکر است، یعنی معاونت اداری شهرداری به معاونت اقتصادی معطوف شود.
وی اظهار کرد: در ترمیم گذشته موفق عمل کردهایم اما در ترسیم آینده و جذب سرمایههای خرد و کلان مقداری با ایدهآلها فاصله داریم. تقاضای بنده این است تا سازمان سرمایه گذاری در ایام آتی در جذب سرمایه گذار فعالتر تر از قبل باشد و همایش جذب سرمایه گذار عملیاتی شود، زمانی که منابع ناپایدار را کاهش داده و منابع سازمان را افزایش دادیم میتوانیم بگوییم که موفق عمل کردهایم.
زعفرانچیلر نیز در رابطه با مشکلات برخی از پرسنل شهرداری با طرح سوالی در این جلسه توضیح داد: اگر به دو سوالی که وجود دارد پاسخ دهیم، مشکلات حل خواهد شد. اگر فردی بیشتر از ساعت کاری داشته و اضافه کاری میماند چرا مبلغ مربوطه را دریافت نمیکند و یا اگر کسی این مبلغ را دریافت میکند، چرا اضافه کاری نمیماند؟
احد صادقی، دبیر شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه مشارکت خرد مردم و سرمایههای آنها را چگونه میتوان استفاده کرد، افزود: در برنامهی هفتم نیز آمده که درآمد پایدار وجود دارد، قرارگاه مسکن یکی از پروژههایی است که توسط شرکتهایی که وجود دارد میتوانیم نقدینگی این پروژهها را توسط سرمایههای خرد مردم اجرا کنیم.
وی ادامه داد: وقتی سود پایین میآید مردم به دنبال بازارهایی مانند ارز، طلا و سکه هستند که ارزش سرمایههای آنها پایین نیاید.
وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم به جای تأمین سرمایه سود را افزایش دهیم، راحتتر میتوانیم از اوراق بهادار نیز استفاده کنیم.
یاسین بجانی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم ضمن تشکر از فعالیت سازمان سرمایه گذاری شهرداری تبریز بیان کرد: در حوزهی سرمایهگذاری در تبریز ظرفیتهای بالای وجود دارد که جذب سرمایه گذار با ایجاد فضای امن محقق میشود.
وی عنوان کرد: بهترین سرمایه گذاران در تبریز فعالیت میکنند برای جذب سرمایه گذار مکانیزمی تعریف شده و پروسهها کوتاهتر شود، اگر فضای امنی ایجاد شود همان بودجهای که شهرداری در نظر گرفته میتواند توسط سرمایه گذاران جذب کند.
عدم مدیریت درست از عوامل اصلی عقبماندگی مترو است
اسماعیل چمنی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم گفت: از عوامل اصلی عقب ماندن ساخت مترو کمبود بودجه نبوده و عدم مدیریت درست است.
وی با بیان اینکه ساخت متروی تبریز از دههی هفتاد آغاز شده و هنوز هم به اتمام نرسیده است، گفت: از این رو شیرینی کار بین مردم از بین رفته است، در حالیکه این موضوع در شهرهای دیگر اینگونه نیست و خطوط متروهای آنها خیلی وقت است که به اتمام رسیده است.
وی با اشاره به اینکه اساسیترین مشکل تبریز ترافیک است، افزود: مترو میتواند نقش پررنگی در حل این مسئله ایفا کند و استفاده از آن برای عموم مردم راحتتر و بهتر است.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه اگر بنده شهردار بودم تمام بودجهی تبریز را صرف ساخت مترو میکردم، عنوان کرد: هر چقدر که زمان طولانی میشود تورم بالا رفته و هزینهها افزایش پیدا میکند اگر امکان دارد منابع بودجهی مترو را افزایش دهیم، چراکه تا پنج سال آینده ترافیک به ابر چالش شهر تبریز تبدیل میشود.
وی خاطرنشان کرد: رییس جمهور منتسب به تبریز است از این روز درخواست جلسهای با آقای پزشکیان داشته باشیم، تا از بودجههای دولتی برای حمل و نقل تبریز استفاده کنیم، اگر امکان دارد کرایهی مترو رایگان شود تا مردم به استفاده از مترو تشویق شوند.
علی راستی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه بیان کرد: حدود ۵ سال گذشته فعل و انفعالاتی در ساخت مترو انجام میگرفت، هزاران میلیارد پول در روند ساخت مترو حیف و میل شد، فردی در شورا نبود که بگوید چه اقداماتی انجام میگیرد، بنده این موارد را هرگز فراموش نمیکنم در آن زمان همه سکوت کرده و کسی نگفت این پولها چرا اینگونه هدر میشود.
وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل اصلی عقب ماندن ساخت مترو کمبود بودجه نبوده و عدم مدیریت درست است، عنوان کرد: خریدهایی که بدون اصول و غیرتخصصی انجام گرفت زمانی که شورای اول، دوم، سوم و چهارم باید ورود میکردند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز افزود: مشهد بعد ما کار مترو را آغاز کرده و به اتمام رسانده است، در این دوره از شورا اقدامات خوبی انجام گرفته مسئولین ما که از تبریز خارج میشوند دیگر مارا فراموش میکنند فقط مجلسی برگزار کرده و مشتاق بهبه و چهچه شنیدن هستند و بجای مشارکت و جذب بودجه برای شهر چوب لای کار مسئولی که کار میکند میگذارد چون خود نتوانسته بود در زمانی که بوده کاری کند.
وی با اشاره به اینکه ترافیک برای الان نبوده و مشکل ۲۰ سال اخیر است، خاطرنشان کرد: تبریز هرساله گفته میشود که قفل میشود اگر واقعا بر اینکارها تمرکز میکردیم، تمامی اقدامات ما به پایان میرسید، تهدید به اخراج، توبیخ، درج در پرونده برای برخی کارکنان مترو درست نیست، برخی از مدیران کارگران را اذیت میکنند.
حکیمه غفوری، عضو شورا با اشاره به اینکه کم کم دغدغهی نیروهای انسانی ما کاهش پیدا کرده که البته این دغدغه بین کارکنان مترو بیشتر است، اضافه کرد: دلیل اینکه شرکت سوم هنوز به راه نیفتاده چه چیزی است.
وی اظهار کرد: کمبود نیرو از جمله چالشهای حوزهی مترو است که جذب نیرو در این حوزه را در بودجهی امسال در نظر بگیرد همچنین از تبعیضهایی که انجام میگیرد، جلوگیری شود.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه کمبود نیرو و امکانات رفاهی کارکنان مترو مدنظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: درمورد تثبیت و بهبود وضعیت شرکت سوم نیز بودجهای در نظر گرفته شود.
غلامرضا احمدی، رئیس شورای شهر تبریز در ادامه افزود: آیا بیش از مقدار تعیین شده اگر بودجه را افزایش دهیم عملکرد ما سالانه چندهزار میلیارد است، دستگاه حفاری را از تبریز خارج کردند، حال ما حاضریم بودجه را افزایش داده و اقدامات مترو را تسریع بخشیم حال کار عمدهی مترو حفاری است، تکلیف این دستگاه چه میشود و چرا اصلا از تبریز خارج شد.
حجتالاسلام رسول برگی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص کمبود شدید نیرو در برخی بخشهای شهرداری تبریز گفت: کمبود شدید نیرو بخصوص در مترو به چشم میخورد. این کارکنان نمیتوانند مرخصی بروند و کمبود شدید وجود دارد. اگر لازم باشد باید در بودجه به این مسئله توجه شود.
وی همچنین با اشاره به نگرانی درخصوص تجمیع شرکتهای مختلف فعال در مترو، گفت: اگر لازم است تمهیداتی اندیشیده شود و سرفصل این مهم در بودجه لحاظ شود.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه ایستگاه مترو همزمان میتواند کاربری تجاری و فرهنگی داشته باشد، گفت: اگر اینگونه باشد شاید رغبت شهروندان به خرید از چنین غرفههایی بیشتر شود و حملونقل شهروندان از منزل تا ایستگاههای مترو باشد.
برگی با اشاره به اینکه در ایستگاه امام خمینی (ره) متروی تهران چنین کابری ایجاد شده است، گفت: این مسئله میتواند موجب کسب درآمد شهرداری نیز باشد.
وی با اشاره به اینکه قرار بود متروی قرهآغاج در شهریور ۱۴۰۳ پوشانده شود و در ۱۴۰۴ به اتمام برسد، گفت: این پروژه به بهانه عدم تأمین شدن سیمان معطل ماند. اکنون این منطقه که مورد توجه خرید و فروش مبلمان و کالای چوب شمالغرب کشور است، شاهد ترافیک و دچار کسادی است و به کسب و کار و معیشت و زندگی مردم آسیب وارد شده است.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز، گفت: تابلوی روزشمار در این منطقه نصب شده بود اما تا کی قول خواهیم داد؟ مردم به این مسئله اعتراض دارند.
برگی خواستار تشریح وضعیت سیگنالینگ مترو شد و گفت: قرار شد دانشبنیانها در این حوزه پای کار بیایند که وضعیت این مورد هم باید مشخص شود.
وی از ساختوساز غیرمجاز مسکونی در پشت برجشهر در محوطه مترو خبر داد و گفت: آمار سرقت از قطار شهری به شدت بالا رفته است. در ایستگاه دپوی لاله، سرقت سرسامآور است و آمار هم داریم و ضرورت دارد حراست به صورت جدی وارد شود. این مسئله ناشی از کمبود نیرو است و اگر حراست توجه جدی داشته باشد چنین اتفاقاتی نمیافتد.
انتهای پیام
نظرات