امین مقومی، ضمن تبریک روز مهندس به جامعه مهندسین کل کشور در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: روز گرامیداشت خواجه نصیرالدین طوسی که به نام روز مهندس نامگذاری شده نشان از اهمیت بیشتر این شغل میان مردم و جامعه مهندسین دارد همچنین تمامی شاخههای مهندسی به خصوص راه و ساختمان علاوه بر ایجاد اشتغال، سهم بزرگی را در اقتصاد دارد و حتی در شرایط تحریم پیشرفت خوبی در شاخههای گوناگون مهندسی احساس میشود.
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، به تاثیرگذاری مهندسی معماری و شهرسازی در حوزه فرهنگی اشاره کرد و گفت: چگونگی طراحی شهر و ساختمان در حوزه فرهنگ، تعلیم و تربیت و حوزه خانوادهمحوری تاثیرگذار است، یکی از چالشهای موجود جامعه مهندسین حجم بالای فارغالتحصیلان این رشته است که با توجه به سیاستگذاریهای گذشته در حال حاضر ۶۰۰ هزار مهندس در کل کشور داریم که اشتغال و وضعیت معیشتی این قشر به دلیل اجرا نشدن کامل قانون نظام مهندسی نگرانکننده است.
مقومی ادامه داد: یکی از چالشهای موجود نبود تعرفه واقعی خدمات مهندسی در مقایسه با ساخت و ساز است که در این راستا سازمان نظام مهندسی اقداماتی انجام داده ولی با کمک دیگر سازمانها برطرف کردن این چالش آسانتر خواهد بود، اکنون بسیاری از مهندسین جوان هستند که به تازگی فارغالتحصیل شدند، دغدغه بیمه دارند که با طرح این مسئله در کمیسیون عمران مجلس قرار شد بخشی از این هزینه در بودجه پیشبینی شود و بخشی دیگر را سازمانها از طریق شناسنامه فنی ملکی پیگیری کنند اما متاسفانه کمیسیون تلفیق و ردیف بودجه این بودجه تخصیص یافته را حذف کرد ولی امیدواریم یک بازاندیشی مجددی رخ بدهد.
وی مهندسی کل کشور را همگام با پیشرفت فناوری در این بخش معرفی کرد و گفت: طرحها و گواهیهای مربوط به پیشرفت فناوریها در حوزه مهندسی مطرح شده اما تمرکز سازمان نظام مهندسی؛ آموزش این فناوریها به مهندسان است تا در خدمات و اجرای طرحهای خود از این ظرفیتها استفاده کنند البته نباید فناوریهای نوین را به تکنولوژیهای بروز و جدید خلاصه کرد، بسیاری از مهندسیهای قدیمی مانند قنات یا بادگیرها با بروزرسانی و بومیسازی در زمان حال نیز قابل استفاده هستند.
مقومی افزود: در خصوص استفاده از هوش مصنوعی در مهندسی یکسری آیندهپژوهی و نشستهایی صورت خواهد گرفت تا درباره چگونگی مواجهه هوش مصنوعی با مهندسی تصمیمگیری شود، باید توجه داشت توسعه پایدار با حوزه مهندسی به خصوص در حوزه شهری رابطهای انکار ناپذیر دارد، همچنین این توسعه در رشتههای دیگر نیز مانند مکانیک، برق، عمران، معماری و نقشهبرداری در دو بخش عمومی و خصوصی به خوبی قابل مشاهده است اما این جایگاه با توجه به عظیم بودن سرمایه اجتماعی و منابع انسانی هنوز به جایگاه واقعی خود دست پیدا نکرده که با تعامل دولت و سایر مجموعهها نظیر سازمان مهندسی کشور این کمبودها رفع خواهد شد و منجر به پیشرفت در این زمینه خواهد شد.
وی بخش دولتی نظام مهندسی را در قالب نظام فنی_اجرایی معرفی کرد و گفت: بخش خصوصی در قالب نظام مهندسی تعریف شده است و مهندسان بخش خصوصی با حضور در کارگروههای تخصصی استانداریها یا ادارات کل راه و شهرسازی و شهرداریها به تقویت هرچه بیشتر مهندسی در کل کشور به کمک بخش دولتی میآیند همچنین سازمان نظام مهندسی در برونسپاری خدمات دستگاههای دولتی مانند برق، آب وفاضلاب، گاز و تفکیک آپارتمان موفق بوده است در واقع از ظرفیت مهندسین خارج از دولت به خوبی استفاده شده بنابراین برونسپاری به تعامل هرچه بیشتر بخش دولتی و خصوصی کمک خواهد کرد.
مقومی سه حوزهی نظارت سازمان نظام مهندسی بر عملکرد مهندسان را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: گروههای بازدیدی به صورت سالیانه یا موردی بر اساس گزارشهای رسیده به اضافه نظارت عالیه راه و شهرسازی به صورت میدانی نظارت میکنند، حوزه دوم آموزش است که به عنوان یک محور اصلی از آن یاد میشود و این آموزشها به صورت رایگان در اختیار مهندسان و کارگران ساختمانی قرار میگیرد که استان قم جزء برترین استانها از نظر میزان آموزش است و در آخر بحث اخلاق حرفهای و مهندسی است که در این بخش نسبت به سایر حوزهها کار بیشتری میطلبد.
انتهای پیام
نظرات