محمد جعفری، روز جمعه سوم اسفند، در حاشیه سفر به شهرستان کاشمر در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در تمام کشور حدود ۳۳ هزار معلم تربیتبدنی متخصص داریم که از این تعداد حدود چهار هزار نفرشان در پستهای اداری و اجرایی مانند مدیریت، معاونت و حتی ریاست مشغول فعالیتند.
وی با بیان اینکه ۲۹ هزار نفر از معلمان تربیتبدنی در کلاسهای درس بصورت تخصصی فعالیت دارند، ادامه داد: گرچه طی چند سال اخیر از مسیر دانشگاه فرهنگیان و جذب از طریق ماده ۲۸ قدری از کمبودها جبران شده اما چون از سوی دیگر تعدادی از همکاران در سال بازنشسته میشوند همچنان با کمبود معلم مواجهیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: براساس قانون برنامه هفتم توسعه کشور، تا پایان برنامه نسبت دانشآموز به معلم تربیتبدنی تخصصی، باید به یک به ۲۸۰ برسد ولی اکنون این عدد یک به بالاتر از ۴۰۰ است.
وی گفت: چون در قانون برنامه هفتم تکلیف شده و باید این نسبت یک به ۲۸۰ برسد، باید بتوانیم به عددی که نیاز داریم در برابر آن عددی که بازنشست میشوند برسیم. اگر سازمان امور استخدامی مجوز بدهد تلاش میشود تا بتوانیم دورههای تحصیلی متوسطه و ابتدایی را هم پوشش دهیم.
جعفری افزود: اکنون کمبود معلم تربیتبدنی از دو مسیر حقالتدریس و آموزش آموزگاران پایه در طی دورههای آموزشی، کارگاههای آموزشی و سرفصلهایی که بصورت تخصصی برای آموزگاران پایه طراحی شده را جبران میکنیم. همچنین سرفصلهای واحدهای تربیتبدنی در دانشگاه فرهنگیان برای آموزگاران پایه نسبت به چند سال گذشته تغییر کرده است. گرچه قبلاً فقط دو واحد درس تربیتبدنی بود اما اکنون به هشت واحد افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: براین اساس آموزگار پایه که وارد دانشگاه فرهنگیان میشود هشت واحد سرفصل درس تربیتبدنی را مرتبط با دوره ابتدایی آموزش میبیند. در جایی که معلم تخصصی تربیتبدنی نداریم و معلم کتاب هدیههای آسمانی، علوم، ریاضی و ... را آموزش میدهد درس تربیتبدنی را هم بعنوان موظفی آموزش خواهد داد.
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر با کمبود ۱۰ هزار معلم تربیتبدنی در سطح مدارس کشور مواجهیم، تأکید کرد: باید تا پایان برنامه هفتم این تعداد کمبود معلم تربیت بدنی جذب شوند.
بررسی وضعیت چاقی و اضافه وزن در دانشآموزان
وی در ادامه به وضعیت کم تحرکی دانشآموزان اشاره کرد و گفت: براساس آخرین آمار رسمی که در خصوص کنترل وزن و چاقی دانشآموزان داشتیم در مرحله اولیه که مورد سنجش قرار گرفتند ۳۰.۱ درصد از دانشآموزان کشور دچار اضافه وزن و چاقی بودند که بعد از یکسری مداخلات به ۲۷ درصد رسید و سه واحد کاهش داشتیم اما پس از آن پایشی صورت نگرفته است.
جعفری گفت: برای سال تحصیلی جدید تلاش داریم تا با مهارتآموزی که در هر پایه تحصیلی اتفاق میافتد BMI (بی.ام.ای) دانشآموزان مورد سنجش قرار گیرد.
تدریس سایر دروس در زنگ ورزش تخلف است
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا استفاده معلمان از زنگ ورزش برای تدریس سایر دروس تخلف محسوب میشود یا نه؟ گفت: این موضوع به نسبت قبل بسیار کمرنگتر شده است، از پایه اول تا دوازدهم طبق مصوبه شورای عالی آموزش پرورش در جدول برنامه درسی دو ساعت درس تربیتبدنی گنجانده شده است.
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با تاکید براینکه معلم مکلف به اجرای زنگ تربیتبدنی است، افزود: اگر زنگ درس تربیتبدنی را به درس دیگری اختصاص دهند تخلف شده و پیگیریهای لازم صورت میگیرد.
افتتاح ۴۵۵ پروژه ورزشی در مدارس، تحولی در سرانه ورزشی
وی در ادامه به سرانه ورزشی مدارس اشاره کرد و گفت: اکنون سرانه فضاهای ورزشی در مدارس کشور ۳۸ صدم متر مربع است.
جعفری خاطرنشان کرد: همزمان با هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی، ۴۵۵ پروژه ورزشی شامل زمین چمن مصنوعی، تایل کورد، کلاسهای درس تربیتبدنی و برخی از سالنهای بزرگ تربیتبدنی با حضور مقام عالی وزارت در یک مدرسه به صورت حضوری و در کل کشور به صورت وبیناری غیر حضوری افتتاح و به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی گفت: گرچه با بهرهبرداری از این ۴۵۵ پروژه ورزشی سرانه فضاهای ورزشی مدارس کشور از ۳۸ صدم به ۴۰ صدم خواهد رسید، اما طبق برنامه هفتم پیشرفت که قانون تکلیف کرده باید به یک متر مربع در پایان برنامه برسد.
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برآورد مالی انجام شده و به سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی اعلام کردیم، افزود: اگر اعتبارات مورد نیاز تخصیص یابد خواهیم توانست به شکل مشارکتی پروژهها را پیش ببریم و حداقلهای لازم را در مدرسه فراهم آوریم تا دانشآموزان در زنگ تربیتبدنی ساعات شاداب و بانشاطی را داشته باشند و فعالیتها را ایمن انجام دهند.
جعفری گفت: فضاهای ورزشی در مدارس به عنوان یکی از مهمترین شاخصهایی است که میتواند به تربیت تمام ساحتی دانشآموزان کمک کند، آنگونه که برای دروس مختلف کلاس طراحی میکنیم باید برای درس ورزش هم کلاس طراحی کنیم.
مرگ نشاط و شادابی مساوی با مرگ یادگیری
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: دانشآموزی که در ساعت و یا خارج از درس تربیتبدنی ورزش میکند و فعالیت بدنی دارد به سلامت جسم و روانش کمک میکنیم. معتقدیم جایی که نشاط و شادابی وجود نداشته باشد یادگیری هم اتفاق نخواهد افتاد.
وی مرگ نشاط و شادابی را مساوی با مرگ یادگیری دانست و اظهار کرد: براساس تحقیقات انجام شده دانشآموزانی که در کلاس درس حاضر میشوند اگر فعالیت ورزشی بیشتری داشته باشند فرایند یاددهی و یادگیری بهتر در آنها اتفاق میافتد.
جعفری با بیان اینکه نسل امروز یک نسل نشسته، کم تحرک و خاموش است، وضعیت کمتحرکی را در شهرهای بزرگتر بسیار بدتر دانست افزود: کمتحرکی، تغذیه ناسالم و استفاده نادرست از فنآوریهای نوین از جمله مشکلات دانشآموزان است. اگر به دنبال تربیت همه جانبه دانشآموزان هستیم باید به موضوع سلامت دانشآموزان بیش از این توجه شود. متاسفانه بسیاری از بیماریها به دلیل کم تحرکی، اضافهوزن و چاقی است.
وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۳۰ وضعیت جهان و کشور ایران وضعیت خوبی در این زمینه نخواهد داشت، گفت: خواستگاه ورزش همگانی، قهرمانی، حرفهای در کشور آموزش و پرورش است.
به دنبال تربیت تمام ساحتی دانشآموزان هستیم
جعفری در ادامه گفت: براساس اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین به دنبال تربیت تمام ساحتی دانشآموزان هستیم، دانشآموزان در مدرسه به عنوان کانون تربیت دانش آموزان علاوه بر فراگیری علم و دانش، مسائل تربیتی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی را فرا میگیرند.
وی افزود: اگر قرار باشد تمامی کمبودهایی که در مدرسهسازی وجود دارد جبران شود و نهضت مدرسهسازی اتفاق بیفتد چارهای جز ورود خیرین نداریم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه برای ساختن کشور ابتدا باید آموزش و پرورش ساخته شود، گفت: بدون شک نهضت مدرسهسازی فقط با اعتبارات دولتی اتفاق نمیافتد؛ باید مردم و خیرین ورود کنند. برای ایجاد انگیزه بیشتر در بین مردم جهت مدرسهسازی ابتدا باید گفتمانسازی کنیم و مردم را نسبت به این مهم آگاه کنیم.
انتهای پیام
نظرات