حجتالاسلام جواد نیکبین، دوم اسفندماه در همایش تقدیر از خیرینی که طی سه سال گذشته در حوزه مدرسهسازی در شهرستان کاشمر مشارکت داشتهاند، اظهار کرد: اگر بخواهیم پزشک، معلم، مأمور، روحانی و مهندس خوبی داشته باشیم باید به حوزه آموزش توجه شود.
وی با اشاره به اینکه خیرین با این کارشان در واقع دارند انسانسازی در ساحتهای مختلف میکنند، تصریح کرد: غفلت از حوزه آموزش جامعه را با آسیبها و مشکلات بسیاری مواجه میکند، بسیار مهم است برای آینده در چه بخشهایی از الان هزینه کنیم که مدرسهسازی بهترین حوزه است.
نماینده مردم کاشمر در مجلس با بیان اینکه زلزله خردادماه کاشمر فرصتی برای ساخت منطقه، نوسازی مدارس، بازسازی منازل مسکونی و... شد، افزود: بدون شک از بحرانها میتوان فرصت ایجاد کرد.
وی با تأکید بر اینکه کاشمر نیازمند فرصت جدید مدرسهسازی است، بیان کرد: مدرسهسازی به عنوان یکی از ارکان توسعه اجتماعی و اقتصادی هر کشور، نقشی حیاتی در تربیت نسلهای آینده و پیشبرد علم و دانش ایفا میکند.
نیکبین افزود: با توجه به اینکه آموزش و پرورش به عنوان یکی از پایههای اصلی پیشرفت جامعه شناخته میشود، ایجاد و نگهداری از فضاهای آموزشی مناسب و استاندارد از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ اما در کنار این اهمیت، چالشهای جدی مانند فرسودگی مدارس و کمبود امکانات آموزشی نیز وجود دارد که نیاز به توجه و اقدام فوری دارد.
وی تأکید کرد: سرمایهگذاری در مدرسهسازی به توسعه پایدار جامعه منجر میشود. آموزش باکیفیت، منجر به تولید نیروی کار ماهر و کارآمد میشود که در نهایت به رشد اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی مردم کمک میکند.
نماینده مردم کاشمر در مجلس با بیان اینکه با ساخت مدارس جدید و استاندارد در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، میتوان به عدالت آموزشی کمک کرد و فرصتهای برابر را برای همه دانشآموزان فراهم آورد، افزود: یکی از بزرگترین چالشهای مدارس فرسوده، عدم ایمنی آنهاست. بسیاری از این مدارس به دلیل عمر بالا و عدم نگهداری مناسب، در معرض خطرات جدی از جمله زلزله و سایر بلایای طبیعی قرار دارند. این موضوع میتواند سلامت و ایمنی دانشآموزان را به شدت تهدید کند.
وی گفت: مدرسهسازی به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار و پیشرفت اجتماعی، نیازمند توجه و اقدام جدی است. با سرمایهگذاری در مدرسهسازی و ارتقاء کیفیت فضاهای آموزشی، میتوان به تربیت نسلهای آیندهای موفق و کارآمد کمک کرد و زمینهساز رشد و توسعه جامعه شد.
۳۰ درصد فضاهای آموزشی کاشمر فرسوده هستند
سعید تاج محمدی مدیر آموزش و پرورش کاشمر در ادامه مدرسهسازی را یکی از نیازهای اساسی این شهرستان دانست و گفت: در شهرستان کاشمر ۳۷۵۰۰ دانشآموز و ۲۰۰۰ معلم داریم که در ۲۰۰ مدرسه مشغول به تحصیل هستند.
وی از فرسوده بودن بیش از ۳۰ درصد فضاهای آموزشی خبر داد و افزود: این تعداد مدرسه نیاز جدی به نوسازی دارند.
مدیر آموزش و پرورش کاشمر خاطرنشان کرد: در زمینلرزه ۲۹ خردادماه امسال بیش از ۱۳ فضای آموزشی از چرخه خدمترسانی خارج شدند و بیش از ۴۵ فضای دیگر آسیب جدیدی دیدند.
وی گفت: با کمکهای خیرین و پیگیریهای مداوم مسئولان شهرستان اتفاقات بسیار خوبی در حوزه مدرسهسازی کاشمر افتاد که تمرکز بر جذب اعتبارات دولتی و تکمیل پروژههایی که توسط خیرین شروع شده ولی ناتمام باقی مانده بود از آن جمله است.
تاج محمدی از تخصیص بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی به شهرستان خبر داد و افزود: امسال سه مدرسه افتتاح و ۷ مدرسه دیگر نیز تا مهر آینده افتتاح میشود، با افتتاح این ۱۰ مدرسه که عمدتاً با کمک خیرین آغاز شده بود اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه خواهد افتاد.
وی با بیان اینکه علیرغم تمامی اقدامات صورت گرفته اما همچنان نیازمند ساخت مدرسه در شهرستان هستیم، افزود: از خیرین تقاضا داریم نسبت به امر مدرسهسازی در شهرستان کاشمر همت کنند. فارغ از اینکه سال آینده باید نیازهای ۱۶ مدرسه دو شیفت رفع شود فقط در حوزه هنرستانها به ۴ هنرستان جدید نیاز داریم.
مدیر آموزش و پرورش کاشمر با اشاره به اینکه با توجه به ورودیهایی که داریم نیازمند مدارس بسیاری هستیم، گفت: امیدواریم خیرین برای ادامه این مسیر بیش از این ما را یاری کنند.
وی در ادامه با اعلام اینکه تاکنون ۷ چمن ورزشی مصنوعی در مدارس کاشمر نصب شده و امروز تفاهمنامه نصب ۴ چمن مصنوعی دیگر با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش به امضاء رسید، افزود: امیدواریم با آنچه دارد اتفاق میافتد غبار محرومیت از فضای آموزشی و تربیتی ما در شهرستان کاشمر برداشته شود.
انتهای پیام
نظرات