• چهارشنبه / ۱ اسفند ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403120100538
  • خبرنگار : 50549

عضو شورای شهر مشهد:

ایستگاه‌های مترو باعث رونق اقتصادی شده است

ایستگاه‌های مترو باعث رونق اقتصادی شده است

ایسنا/خراسان رضوی عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بلوار دوم طبرسی که یکی از مناطق بسیار محروم بود، با احداث مترو، قیمت زمین‌های آن به اندازه بلوار نماز افزایش یافته است. این نشان می‌دهد که توسعه و عمران با عدالت همراه است و ایستگاه‌های مترو باعث آبادانی و رونق اقتصادی شده‌اند.

خلیل موحدی محصل، امروز یکم اسفند در نطق پیش از دستور یکصد و چهل‌ و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: یکی از اصول اساسی در حاکمیت این است که فردی که مسئولیت جامعه اسلامی را می‌پذیرد، به اصالت رضایت خداوند و مصالح مردم معتقد باشد، گاهی تصور می‌شود که رضایت مردم اصل است؛ در حالی که رضایت مردم در راستای رضایت خداوند قرار دارد.

موحدی بیان کرد: در مدیریت شهری، برای ایجاد پیشرفت، راهی جز توسعه و عمران نداریم، امیرالمومنین (ع) در نامه به مالک اشتر به صراحت می‌فرمایند: اگر بدون توسعه و آبادانی از مردم مالیات بگیرید، مردم فقیر و ضعیف می‌شوند و از بین می‌روند، بنابراین، یکی از وظایف ما توجه جدی به عمران است؛ عمرانی که پیوست عدالت و اولویت‌بندی داشته باشد. با تحقق این امر، روز به روز شاهد شکوفایی شهر خواهیم بود و مردم رضایت‌مندتر و زندگی بهتری خواهند داشت.

وظیفه ما ارتقای سطح زندگی مردم است

وی اضافه کرد: امروز، وظیفه ما ارتقای سطح زندگی مردم است و باید به دنبال مصالحی باشیم که این هدف را محقق کند، وقتی سطح زندگی مردم ارتقا یابد، خود مردم می‌توانند بسیاری از نیازهای خود را برطرف کنند؛ باید فضای کسب و کار، آرامش و رفت و آمد در شهر را بهبود بخشیم تا مردم از وقت خود بیشتر استفاده کنند و درآمد بیشتری داشته باشند. این خدمات نیازمند زیرساخت‌های شهری مناسب هستند که زیرساخت‌های حمل و نقل در رأس آن‌ها قرار دارند و مترو مهم‌ترین بخش آن است.

عضو  شورای شهر مشهد تاکید کرد: مترو یکی از تکالیف کلان شهرداری‌هاست که باید جدی گرفته شود؛ ما در مشهد نشان داده‌ایم که توانمندی اجرایی و مدیریتی این کار را داریم؛ در شورای چهارم، خط ۲ مترو که ۱۳درصد پیشرفت داشت، پس از ۵ سال به ۸۰ درصد رسید و با تخصیص بودجه مناسب، در عرض ۳ سال و نیم، نه تنها به ۸۵ درصد رسید، بلکه ۶کیلومتر باقی‌مانده خط یک نیز تکمیل شد و بخش عمده‌ای از تونل خط سه نیز انجام شد.

وی گفت: متأسفانه در دوره بعدی (شورای پنجم) با وجود بودجه کافی، این روند متوقف شد، به همین دلیل است که پیشرفت چندانی در مترو دیده نمی‌شود. استدلال نادرست شورای پنجم به این شهر ظلم کرد و بودجه‌هایی که در کوهسار و پارک و رودبار هزینه شد، امروز به معضلی برای شهر تبدیل شده است؛ اگر این بودجه‌ها به بخش خصوصی واگذار می‌شد، همانند پروژه طرق که از یک معضل به یک مکان بسیار خوب تبدیل شد، می‌توانستیم یک مسیر ۴ سطحی ایجاد کنیم که یک طرف آن قادر به تأمین هزینه‌های خود باشد.

موحدی تصریح کرد: دلیل این مشکلات این است که ما جایگاه زیرساخت‌ها، به ویژه این زیرساخت مهم را برای مردم تبیین نکرده‌ایم، اگر مردم بدانند مترو چه تأثیری در زندگی آن‌ها دارد، از آن حمایت خواهند کرد، اگر شهرداری وظایف خود را در این زمینه به درستی انجام دهد، به سلامت و سطح زندگی مردم کمک خواهد کرد.

ایستگاه‌های مترو باعث آبادانی و رونق اقتصادی شده‌اند

وی افزود: بلوار دوم طبرسی که یکی از مناطق بسیار محروم بود، با احداث مترو، قیمت زمین‌های آن به اندازه بلوار نماز افزایش یافت. این نشان می‌دهد که توسعه و عمران با عدالت همراه است. ایستگاه‌های مترو باعث آبادانی و رونق اقتصادی شده‌اند. هر کیلومتر مترو به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به خرید زمین به راحتی ساخت ساز کنید و هزینه زیادی صرفه جویی کنید و سلامتی را به مردم هدیه می کند.

وی بیان کرد: خط ۲ مترو روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر را جابجا می‌کند. اگر این تعداد را به ۴ تقسیم کنیم (تعداد سرنشینان خودرو)، معادل پنجاه هزار خودرو از سطح شهر جمع شده است. در شهری مانند میلان ایتالیا که ۹.۵ میلیون نفر جمعیت دارد، حداکثر فاصله هر فرد با نزدیک‌ترین ایستگاه مترو کمتر از ۵۰۰ متر است و دیگر نیازی به استفاده از خودرو شخصی نیست. آلودگی هوای مشهد ۲۷۰ روز در سال در وضعیت ناسالم قرار دارد لذا باید به بحث مترو توجه ویژه شود.

موحدی ادامه داد: خوشبختانه در ماه گذشته فعالیت‌های جدی در این زمینه آغاز شده است. از اعضای شورا، شهردار و مسئولان احداث مترو تشکر می‌کنم و از کمیسیون عمران خواهش می‌کنم که این موضوع را با جدیت پیگیری کنند. خط قرمز من، همانطور که به آقای شهردار گفتم، قطار شهری است و باید به هر قیمتی فاز اول خط سه مترو را به اتمام برسانیم و بلافاصله فازهای بعدی را آغاز کنیم.

وی افزود: از ریاست شورا درخواست می‌کنم که تابلوی شمارش معکوس را در سطح شهر نصب کنند تا این موضوع به یک مطالبه عمومی تبدیل شود. از دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه دعوت کنید تا از پروژه‌ها بازدید کنند و اطلاعات لازم را در اختیار زیرمجموعه‌های خود قرار دهند تا بحث قطار شهری به یک تکلیف برای تمام دوره‌ها تبدیل شود و کسی نتواند به بهانه نشان دادن کارکرد خود به مردم، مصالح آن‌ها را زیر پا بگذارد. امیدوارم قطار شهری به تاریخی که قول داده شده برسد. همچنین از شهردار تقاضا دارم که مدیریت احداث قطار شهری فازهای بعدی را نیز بر عهده بگیرند.

از مزایای مهم در قطار شهری تأمین ۵۰درصد از هزینه‌ها به صورت ملی است

وی بیان کرد: یکی از مزایای مهم در قطار شهری این است که پنجاه درصد از هزینه‌ها به صورت ملی تأمین می‌شود و استانداردهای ملی نیز در نظر گرفته می‌شود که این موضوع به نفع مردم است، این روند جدی که در ۲ ماه اخیر آغاز شده است، نباید متوقف شود و باید با قدرت و قوت ادامه یابد.

موحدی اضافه کرد: پیشنهاداتی نیز در این زمینه وجود دارد که نمایندگان مجلس باید پیگیری کنند. به عنوان مثال، بخشی از هزینه بنزین باید در اختیار کلان شهرها قرار گیرد. اگر قیمت بنزین از ۳ هزار تومان به ۴ هزار تومان افزایش یابد، کسی اعتراض نخواهد کرد، اما این ۱۰۰۰تومان باید مستقیماً به حساب شهرداری واریز شود. با احتساب میانگین مصرف ۴ میلیون لیتر بنزین در مشهد، روزانه ۲ میلیارد تومان و سالانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان به دست می‌آید.

وی اظهار کرد: نمایندگان مجلس می‌توانند مجوز مولدسازی را در شهرهایی که در زمینه تولید فعال هستند، دریافت کنند، به شرطی که فضاهای سبز مولدسازی نشوند و بخشی از درآمد به زیرساخت‌های شهری اختصاص یابد.

وی گفت: مشهد یک جهان شهر و در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و ما این ادعا را داریم و می‌توانیم حداقل با  بیش از ۴۰ کشور مراوده مستقیم داشته باشیم؛ امیدوارم همکاران نگاهی بلندتر به مسائل کلان شهر داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha