محمدعلی نجاری کهنمویی روز چهارشنبه در گفتوگو با خبرنگاران در محل دبیرستان فردوسی گفت: تشکیل انجمن دانشآموختگان دبیرستان فردوسی تبریز، حاصل زحمات هیئت موسسین ۵۰ نفری، متشکل از فارغالتحصیلان دهه ۱۳۳۰ الی ۱۳۷۰ بوده که با هدف بزرگداشت مشاهیر و مفاخر دانش آموخته این دبیرستان، توانمندسازی و صیانت از حقوق تمامی مدارس ماندگار کشور و فرهنگسازی به وجود آمده است.
وی با اشاره به اینکه شهر تبریز در تمامی دوران های تاریخ معاصر مانند مشروطه، انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و... فعالیت اجتماعی داشته، ولی در زمینه تبلیغات و تاثیرگذاری فرهنگی ضعف دارد، ادامه داد: تعداد ۷۷ مدرسه ماندگار در اقصی نقاط ایران داریم که از این تعداد ۸ باب در تهران، ۸ باب در اصفهان و تعدادی در همدان، شیراز، زنجان و... قرار دارند، اما حیرت آور است که در شهر تبریز به عنوان خاستگاه مدارس نوین و صادرکننده فرهنگ، تنها ۲ مدرسه ماندگار ثبت شده دارد.
وی تشریح کرد: این در حالی است که مسیر آموزشی و فرهنگی در کشور ما، از شهر تبریز و مدارس آن میگذرد که همین امر شهروندان تبریز را در قبال ماندگار سازی فرهنگ خطه آذربایجان، مسئول میکند.
نجاری کهنمویی افزود: انجمن دانشآموختگان دبیرستان فردوسی تبریز، اولین انجمن ثبت شده در وزارت کشور بوده که انجمنی فرهنگی و مردم نهاد است؛ امیدواریم با کمک نهادهای مربوطه، ضمن اینکه دبیرستان فردوسی در ایران و جهان شناخته شود، دیگر مدارس قدیمی تبریز نیز مانند طالقانی، پروین، سعدی، رشدیه و ... وارد فهرست مدارس ماندگار آموزش پرورش شده و انجمن دانشآموختگان شان، تشکیل و ثبت شود.
وی اضافه کرد: البته هم اکنون انجمن دانش آموختگان هنرستان «وحدت» در حال ثبت بوده و مذاکراتی برای تشکیل این انجمن در دبیرستان طالقانی در جریان است؛ باید با کمک هم مدارس تبریز را «ماندگار» کنیم تا سپس برای ثبت انجمن های دانش آموختگان آنها اقدام شود.
مدیر عامل انجمن دانشآموختگان دبیرستان فردوسی تبریز در زمینه علاقهمندی و عضویت افراد در این تشکل تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون استقبال راضیکننده بوده و در رده دانشآموختگان و اساتید، از اقصی نقاط کشور و جهان عضو داشته ایم و بیش از ۹۰۰ عضو داریم.
وی ادامه داد: همچنین با کمک استانداری در تلاش برای ثبت «بنیاد مدارس ماندگار ایران» هستیم که حرکتی ملی است. هماکنون ۱۷ استان در بنیاد مدارس ماندگار عضو هستند که امیدواریم با کمک اصحاب رسانه، این بنیاد را تشکیل و دامنه فعالیت های آن را گسترش دهیم.
وی همچنین تاکید کرد: در نظر داریم با کمک استانداری و تامین بودجه، ساختمان قدیمی دبیرستان به «موزه دانش ایران» تبدیل شود تا اثر فرهنگی آن کماکان در تاریخ تبریز و ایران ادامه یابد.
وی افزود: در گذشته این مدرسه بخشهای مختلفی مانند آزمایشگاه، ورزش، انتشارات و ... داشته که آن را به یک مجموعه معارف تبدیل می کرد؛ تلاش میکنیم که این مجموعه برای قدردانی از زحمات گذشتگان و پاسداشت آن، دوباره فعال شود و از سراسر کشور بازدید کننده داشته باشیم.
وی اظهار کرد: سال بعد جشن ۱۱۰ سالگی دبیرستان فردوسی را برگزار می کنیم. برنامه بزرگداشت دانشآموختگان دبیرستان فردوسی از اقصی نقاط کشور به همراه انتشار کتابی درباره سرگذشت مدیران، معلمان و دانشآموختگان است تا در غبار تاریخ این شهر کمرنگ نشوند؛ همه شهروندان این آب و خاک باید دست به دست هم دهیم تا دین مان را نسبت به مشاهیر این دبیرستان را ادا کنیم.
کاظم درگاهی، رئیس کمسیون ارتباطات انجمن دانشآموختگان دبیرستان فردوسی تبریز نیز بیان کرد: قبل از تشکیل این انجمن چند گروه مختلف از دانش آموزان فارغ التحصیل دبیرستان در فضای مجازی فعال بودند؛ این گروه های پراکنده، جلساتی تشکیل دادند که مقدمهای برای تشکیل انجمن شد.
وی افزود: جلسه افتتاحیه با حدود ۵۰ نفر شرکت کننده به عنوان هیئت موسس، به تشکیل یک گروه واحد و عضوگیری منجر و با استقبال سراسری روبرو شد؛ به تدریج اعضای انجمن افزایش یافت که از اساتید، اعضای هیئتعلمی دانشگاهها، نخبگان، دبیران سابق دبیرستان و دیگر عزیزان تشکیل شده اند.
انتهای پیام
نظرات