سعید خلجی امروز (چهارشنبه، یکم اسفند) در جلسه شورای آموزش و پرورش ابهر به بررسی وضعیت آموزشی و مشکلات موجود در این حوزه پرداخت و اظهار کرد: توسعهای که در سالهای ۷۰ تا ۷۵ در ابهر رخ داده موجب خروج شهر از حالت سنتی و حرکت به سمت مدرنیته شده است، با این حال پس از این دوره، غفلتهایی در زمینههای مختلف، بویژه در حوزه آموزش و پرورش صورت گرفته که سبب عقبافتادگی شهرستان شده است.
وی با بیان اینکه یکی از چالشهای اصلی شهرستان ابهر، تراکم بالای دانشآموزان در برخی مدارس و کمبود فضاهای آموزشی مناسب است، عنوان کرد: برنامهریزی و اقدام فوری برای رفع این مشکلات ضروری است و در حالی که ما شاهد پیشرفتهای زیادی در زیر ساختهای شهری هستیم، اما در زمینه آموزش و پرورش با چالشهای جدی روبهرو هستیم که نیاز به توجه فوری دارند.
سرپرست فرمانداری ابهر همچنین به مشکلات ناشی از مقاومسازی نشدن مدارس اشاره کرد و یادآور شد: بسیاری از مدارس این شهرستان نیاز به بازسازی و مقاومسازی دارند تا بتوانند شرایط مناسبی برای یادگیری دانشآموزان فراهم کنند.
او افزود: ما باید به این نکته توجه کنیم که آینده هر جامعهای به آموزش و پرورش آن بستگی دارد و بنابراین باید همه تلاش خود را برای بهبود شرایط آموزشی به کار بگیریم.
خلجی با توضیح اهمیت جمعآوری دادهها از وضعیت موجود از مدیریت آموزش و پرورش درخواست کرد که لیست دقیقی از وضعیت مدارس، تعداد دانشآموزان و امکانات موجود ارائه دهند و افزود: جمعآوری اطلاعات دقیق از وضعیت آموزشی شهرستان بسیار حائز اهمیت است و ما باید بتوانیم با استفاده از این اطلاعات، برنامهریزیهای لازم را برای رفع کمبودها و نواقص انجام دهیم.
وی به اهمیت استفاده از ظرفیتهای قانونی اشاره کرد و گفت: با توجه به تبصره قانون ۱۰۰، امکان تأمین مالی پروژههای آموزشی وجود دارد و ما باید از همه ظرفیتها و منابع موجود برای رفع مشکلات آموزشی استفاده کنیم و هیچ فرصتی را نباید از دست بدهیم.
سرپرست فرمانداری شهرستان ابهر بر لزوم همکاری بین ادارات مختلف تأکید کرد و افزود: تنها با همکاری و همفکری میتوانیم به حل مشکلات موجود در حوزه آموزش و پرورش بپردازیم و باید یک تیم قوی از مدیران و مسئولان تشکیل دهیم تا بتوانیم با همفکری و همکاری، راهکارهای مؤثری برای رفع چالشها پیدا کنیم.
در ادامه مدیر آموزش و پرورش شهرستان ابهر گفت: توسعه و تجهیز هنرستانها از پیششرطهای اصلی تحقق توسعه متوازن آموزشی است.
مجید مرادی با اشاره به پروژه مهر که از ابتدای اسفند آغاز و تا پایان شهریور ادامه پیدا میکند، اظهار کرد: در این پروژه، مواردی همچون تعداد دانشآموزان، معلمان و فضای آموزشی بررسی میشود و برنامهریزیهای لازم درباره فضای آموزشی نیز انجام خواهد شد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان ابهر با تأکید بر اهمیت فضای آموزشی، بیان کرد: در سالهای اخیر تعداد دانشآموزان شهرستان ابهر در حال افزایش است و در سال ۱۴۰۳ به ۳۲ هزار نفر رسیده است. بنابراین برای پاسخ به این افزایش جمعیت دانشآموزی باید از هماکنون به تأمین فضای آموزشی فکر کنیم.
مرادی افزود: طبق برنامه توسعه متوازن، آموزش و پرورش موظف است دانشآموزان مقطع دبیرستان را به سمت رشتههای مهارتی و فنی سوق دهد. در استان زنجان ۴۹ درصد از دانشآموزان در هنرستانها و ۵۱ درصد در مدارس نظری تحصیل میکنند که در شهرستان ابهر، ۵۵ درصد در هنرستانها و ۵۵ درصد در مدارس نظری هستند. این آمار نشاندهنده موفقیت در این زمینه است.
وی همچنین به معضل تراکم دانشآموزان در کلاسها اشاره کرد و گفت: تعداد دانشآموزان در کلاسهای درس از ۲۲ نفر در سال ۱۴۰۱ به ۲۵ نفر در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است. در هنرستانهای کاردانش نیز افزایش دانشآموزان وجود دارد، اما نتوانستهایم از نظر تجهیزات و فضای کارگاهها هنرستانها را به اندازه این افزایش جمعیت تجهیز کنیم.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان ابهر به پروژههای عمرانی ناتمام آموزش و پرورش اشاره کرد و از فرمانداری درخواست کرد تا برای حل مشکلات این پروژهها همکاری کند.
انتهای پیام
نظرات