به گزارش ایسنا، در این مقاله، بیتوته توموئه گُوزِن یکی از خشن ترین زنان ژاپن را معرفی کرده است. توموئه گُوزِن یک جنگجوی زن شجاع و بیرحم بود که در تاریخ ژاپن به عنوان نمادی از قدرت و شجاعت شناخته میشود. او در نبردهای مختلفی شرکت کرد و داستانهایی از شجاعت و نبردهای سختش تا به امروز نقل میشود. در این مقاله، جزئیاتی از زندگی و مبارزات او را بررسی خواهیم کرد.
توموئه گوزن
توموئه گوزن، شخصیتی افسانهای در تاریخ ژاپن، نمونهای نادر و فوقالعاده از یک سامورایی زن (اونّا-بوگیشا) در طبقهای است که عمدتاً توسط مردان جنگجو تسخیر شده بود. داستان او که در اواخر دوره هیآن و طی جنگ گنپی (۱۱۸۰-۱۱۸۵) روایت میشود، به دلیل مهارتهای رزمی استثنایی، نبوغ استراتژیک، و شجاعت بیمانندش قرنهاست که توجه را به خود جلب کرده است.
جنگجویی بیباک
گفته میشود توموئه گوزن یک تیرانداز بینظیر و شمشیرزن ماهری بوده که در میدان نبرد احترام و وحشت را به دست میآورد. طبق داستان هیکه، یک حماسه تاریخی که جنگ گنپی را روایت میکند، او تحت فرمان میناموتو نو یوشیناکا، یکی از فرماندهان برجسته خاندان میناموتو، جنگیده و فرماندهی گروهی متشکل از هزار جنگجو را بر عهده داشته است. زیبایی او به اندازه تواناییهای وحشتناک جنگیاش مشهور بود و او را به چهرهای منحصربهفرد و مورد احترام تبدیل کرده بود.
دلاوری در میدان نبرد
مشهورترین عمل شجاعانه توموئه در نبرد سرنوشتساز آوازو در سال ۱۱۸۴ رخ داد. زمانی که اربابش میناموتو نو یوشیناکا با شکست مواجه شد، او شجاعانه برای محافظت از او جنگید. یکی از افسانهها روایت میکند که او یک جنگجوی قدرتمند دشمن را با قطع کردن سرش شکست داد، کاری که شهرت او را بهعنوان جنگجویی بیرحم و قدرتمند تثبیت کرد.
راز و میراث
جزئیات زندگی و سرنوشت توموئه گوزن همچنان در هالهای از ابهام است که بر رازآمیز بودنش میافزاید. برخی روایتها میگویند او در نبرد کشته شد، در حالی که دیگران ادعا میکنند او زنده مانده، شاید راهبه شده یا با یک جنگجوی رقیب ازدواج کرده باشد. با وجود این عدم قطعیتها، میراث او بهعنوان نمادی از قدرت، وفاداری و مقاومت پابرجاست.
اهمیت فرهنگی
داستان توموئه گوزن الهامبخش آثار بیشماری در هنر، ادبیات و رسانههای مدرن، از نمایشهای نوح گرفته تا رمانها و فیلمهای معاصر بوده است. او نماینده زنانی استثنایی است که نقشهای سنتی جنسیتی را به چالش کشیده و توانایی خود را برابر با مردان در مهارت و شجاعت ثابت کردند.
افسانه توموئه گوزن یادآور تنوع و پیچیدگی فرهنگ سامورایی است و قرنها بعد همچنان الهامبخش تحسین و شگفتی است.
زندگی در زمان توموئه گوزن
واژه «سامورایی» به معنای «در حالت آمادهباش بودن» است و در ابتدا برای توصیف طبقهای نجیب از جنگجویان اشرافی به کار میرفت.
افسانهها میگویند توموئه گوزن به همان اندازه که بیرحم و بیباک بود، زیبا و وفادار نیز بوده است.
ساموراییها اولین بار در قرن هشتم ظهور کردند، اما تا قرن یازدهم قدرت واقعی پیدا نکردند. آنها بهعنوان جنگجویان وفادار برای اربابان فئودالی که «دایمیو» نامیده میشدند، خدمت میکردند؛ اربابانی که دائماً درگیر کشمکشهای قدرت بودند. پس از حدود سال ۱۶۰۰، ساموراییها به طبقه اجتماعی مستقلی تبدیل شدند و امتیازاتی مانند حمل دو شمشیر به دست آوردند.
جایگاه زنان در دوران سامورایی
بیشتر ساموراییها مرد بودند. همانطور که در جهان غرب در آن زمان مرسوم بود، از زنان در ژاپن باستان انتظار میرفت که ازدواج کنند، فرزند بیاورند و از خانه و خانواده مراقبت کنند، در حالی که مردان به جنگ میرفتند. اما زنانِ همسر ساموراییها از این قاعده مستثنی بودند.
این زنان باید تحصیلات بالایی میداشتند، توانایی دفاع از خانه و خانواده خود را دارا بودند و حتی برخی از آنها شمشیرهای کوچکی را در لباسهای خود پنهان میکردند.
زنان جنگجو
حتی در قرون دوازدهم تا نوزدهم، زنانی بودند که بهعنوان جنگجویانی مستقل شناخته شدند و جایگاه خود را بهعنوان مبارزان واقعی تثبیت کردند.
زنان جنگجو پیش از ظهور ساموراییها
حتی پیش از به قدرت رسیدن ساموراییها، زنانی در ژاپن وجود داشتند که آموزش میدیدند تا از خانهها و خانوادههای خود در برابر نیروهای مهاجم محافظت کنند. این زنان «اونّا-بوگیشا» نامیده میشدند که به معنای واقعی کلمه «زن جنگجو» است.
سلاحهای اونّا-بوگیشا
اونّا-بوگیشاها میتوانستند از سلاحهایی مانند کایکن، خنجری کوتاه که فقط توسط ساموراییها حمل میشد، و ناگیناتا، شمشیری با تیغهای بلند و خمیده استفاده کنند. ناگیناتا نهتنها سلاح اصلی انتخابی این زنان بود، بلکه بهعنوان نمادی شناخته میشد که نشان میداد آنها به طبقه جنگجو تعلق دارند. دختران سامورایی نیز هنگام ازدواج، یک ناگیناتا بهعنوان بخشی از جهیزیه خود به خانه همسرشان میبردند.
توموئه گوزن یکی از این جنگجویان برجسته بود.
افسانه توموئه گوزن
اگرچه توموئه گوزن یکی از مشهورترین جنگجویان زن ژاپن است، اما بسیاری از داستانهای او بیشتر بر پایه افسانه است تا حقایق مستند.
نام توموئه گوزن
ممکن است نام واقعی او «توموئه گوزن» نبوده باشد، زیرا در آن زمان اشاره به زنان با نامهای واقعیشان بیادبانه تلقی میشد. «توموئه» به الگوی موجود روی سرشانههای زره او اشاره دارد و «گوزن» عنوانی عمومی در ژاپن باستان بود که به زنان محترم اعطا میشد.
منبع اصلی داستان توموئه
یکی از منابع اصلی اطلاعات درباره داستان توموئه، هیکه مونogatari است. این اثر مجموعهای از بالادها، داستانها و متون پراکنده است که در حدود سال ۱۲۴۰ میلادی در یک حماسه تاریخی ترکیب شده است.
این کتاب داستان اغراقآمیز رقابت بین دو خاندان را روایت میکند: خاندان تایرا که به نام «هیکه» نیز شناخته میشود، و خاندان میناموتو. توموئه سامورایی یکی از فرماندهان خاندان میناموتو به نام میناموتو کیسو یوشیناکا بود.
*بازنشر مطالب دیگر رسانهها در ایسنا به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان میباشد.
انتهای پیام
نظرات