ابوطالب گرایلو در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: در خوزستان ۶ شهر ساحلی داریم و طول سواحل خوزستان ۱۱۸۶ کیلومتر است که ۲۰ درصد ظرفیت سواحل کشور را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه در این استان هفت بندر تجاری فعال است که ظرفیت اسمی کل بنادر تجاری خوزستان ۷۱.۴ میلیون تن است، افزود: به واسطه فعالیت بندر امام خمینی (ره)، ۷۰ درصد کالای اساسی کشور از خوزستان وارد می شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان اضافه کرد: بندر امام خمینی (ره) به تنهایی ۶۰ میلیون تن ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری کالا در طول سال دارد و تقریبا سال گذشته عملکرد این بندر به ۴۲ میلیون تن رسیده است.
گرایلو تصریح کرد: پیش بینی میشود عملکرد این بندر تا پایان امسال نیز به ۴۵ میلیون تن تخلیه و بارگیری انواع کالا خواهد رسید.
وی با اشاره به عملکرد مطلوب اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان در حوزه تجارت و همچنین ایجاد و توسعه زیرساختها در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ اشاره کرد و ادامه داد: در این راستا از حمایت ویژه سازمان بنادر و دریانوردی قدردانی میکنم.
گرایلو یادآورشد: سازمان بنادر و دریانوردی از بودجه عمومی کشور سهمی ندارد و اجرای برنامه و طرح های زیرساختی بنادر از محل درآمدهای حاصل از تعرفه خدمات بندری تامین میشود.
ضرورت رونق و توسعه ترمینال کانتینری بندر امام
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با تاکید بر اینکه سهم بنادر استان خوزستان از حمل و نقل دریایی کل کشور ۳۰ درصد است، گفت: پذیرش کشتیهای حامل کالاهای اساسی در بندر امام بخش عمده ای از این سهم ۳۰ درصدی را به خود اختصاص داده است.
وی اضافه کرد: نگاه ما بر این است که بندر امام خمینی (ره) با وجود ظرفیتهای مختلف در حمل و نقل دریایی انواع کالا سهم خوبی در منطقه داشته باشد.
گرایلو با اشاره به مشکلات ناشی از تحریمهای ظالمانه در حوزه حمل و نقل دریایی بیان کرد: با این وجود باید تلاش کرد که بنادر استان خوزستان به ویژه بندر امام خمینی(ره) در بخشهای دیگر مانند کالاهای معدنی و شیمیایی، کانتینری و جنرال کارگو نیز سهم قابل توجهی داشته باشد.
وی ایجاد پایانه کانتینری در بندر امام را ضروری عنوان کرد و افزود: استان خوزستان ظرفیتهای بندری متعددی دارد که انتظار داریم فعالان بخش خصوصی، بنادر استان را به عنوان مبدا کالاهای صادراتی خود انتخاب کنند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان اضافه کرد: باید از ظرفیتهای موجود برای رونق تجارت خارجی استفاده کرد که بنادر استان به ویژه بندر امام خمینی (ره) به خوبی از این شریط برخوردار هستند.
گرایلو در بخش دیگری از سخنان خود به برخی برنامه ریزیهای اولیه در زمینه ساخت بندر جدید در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: بنادر استان همچنان دارای ظرفیتهای خالی است و از زیرساختهای ایجاد شده باید به خوبی بهره برد.
وی تصریح کرد: از سال ۱۳۹۰ بندر امام خمینی (ره) به منطقه ویژه اقتصادی بندری تبدیل شده که ۱۱ هزار هکتار وسعت دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با تاکید بر اینکه این بندر به عنوان وسیعترین منطقه ویژه اقتصادی بندری کشور محسوب میشود، گفت: در تلاش هستیم که محدوده بندر امام را به محدودهای که در قانون به عنوان منطقه ویژه اقتصادی تعیین شده برسانیم.
فاز اول ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) آغاز شده است
گرایلو خاطرنشان کرد: خوشبختانه از سال گذشته، عملا ایجاد زیرساختها را برای توسعه فیزیکی منطقه ویژه اقتصادی که محدوده آن از پلیس راه شهر بندر امام خمینی (ره) آغاز کردیم.
وی منابع مالی مورد نیاز راه اندازی فازهای یک و ۲ این منطقه را پنج هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: عملیات اجرایی فاز اول این منطقه شروع شده است که شامل آماده سازی ۱۰۰ هکتار قطعه زمین به همراه زیرساخت های مربوطه خواهد بود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان اضافه کرد: ایجاد این زیرساختها به جذب سرمایهگذاران در حوزه فعالیتهای اقتصادی بندری تاثیرگذار است.
بازنگری در مطالعات اراضی توسعهای بندر امام
وی همچنین به انجام مطالعات در رابطه با اراضی توسعهای بندر امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: امسال بنا داریم بازنگری مجدد بخشهایی از این مطالعات را در دستور کار قرار دهیم.
گرایلو یادآور شد: این بازنگری باعث تدوین مطالعات پایه برای گسترش و ایجاد زیرساختها در اراضی توسعهای خواهد بود.
وی انجام این مطالعات را زمینه ساز توسعه سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) دانست و اتاق بازرگانی را ظرفیت خوبی برای جذب فعالان اقتصادی برای ترغیب فعالان اقتصادی به منظور توسعه سرمایه گذاریها در منطقه عنوان کرد.
انتهای پیام
نظرات