یکی از مهرههای کلیدی پیروزی انقلاب اسلامی، دانشآموزان بودند و چون دانشآموزان در تمامی مقاطع احساس مسئولیت داشتند، بار سنگینی بر دوش آنان گذاشته شد چراکه نارضایتیهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در آن دوران زیاد شده بود و جامعه نیازمند تجدیدنظر در سیاستها و برنامهها بود، بنابراین پذیرش این تغییر باید از سوی جوانان و به خصوص دانشآموزان ضرورت پیدا میکرد و مجاهدتهایی که دانش آموزان از خود نشان دادند، بیانگر قدرت و توانایی نسل نوجوان در ایجاد تغییرات اجتماعی و بلوغ سیاسی آنان بود.
امروز نیز ایران در گام دوم انقلاب نیازمند حضور فعال جوانان و دانشآموزان در عرصههای اجتماعی و سیاسی است. نسل جدید باید با استفاده از تجربیات گذشته، به دنبال ارائه راهکارهایی برای حل مسائل روز باشد و در این راستا اهداف نظام جمهوری انقلاب اسلامی در سالهای پیروزی انقلاب اسلامی برای نسل جوان تبیین شود. در این گزارش به ضرورت تبیین آرمانهای انقلاب اسلامی برای دانشآموزان پرداختهایم.
دانشآموزان مجری برگزاری مراسم انقلابی باشند
محمدحسین لطیفی یکی از دانشآموزان بسیجی، مقطع متوسطه دوم است، وی درباره وظایف دانشآموزان در قبال انقلاب اسلامی به ایسنا میگوید: حفظ و حراست از انقلاب اسلامی برعهده دانش آموزان بوده و هشت. با توجه به اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است، بنابراین ضروری است که دانشآموزان درباره ابعاد مختلف آن مطالعه بیشتری داشته باشند تا این موضوع برایشان تبیین شود که انقلاب چه نفعی برای جامعه داشته است.
این دانشآموز قزوینی بیان میکند: با توجه به دسترسی اطلاعات و منابع مختلف، دانشآموزان میتوانند به تبیین شرایط کنونی و اهمیت مشارکت فعالشان در امور اجتماعی بپردازند.
وی ادامه میدهد: متأسفانه آگاهیبخشی در خصوص انقلاب اسلامی در طول سال در مدارس صورت نمیگیرد و تنها به ایام خاصی همچون ۲۲ بهمن ماه و ۱۳ آبان روز دانشآموز خلاصه میشود در صورتی که لازم است، در مدارس با برگزاری کارگاهها و جلسات آموزشی، دانشآموزان در زمینههای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فعالیت کنند.
لطیفی میگوید: این کارگاهها میتواند شامل مباحثی، چون حقوق شهروندی، عدالتی که به واسطه انقلاب اسلامی بهوجود آمد و تاریخ انقلاب اسلامی باشد.
وی در خصوص نقش همایش بزرگ ۲۲ بهمن بیان میکند: مسئولان میتوانند با برگزاری مراسم و یادوارههای مرتبط با تاریخ انقلاب و ارزشهای آن، مانند راهپیمایی ۲۲ بهمن با مشارکت دانشآموزان به عنوان مجری برگزار کننده، ارتباط نسل جدید با تاریخ کشور را تقویت کنند.
امروز نسل جدید نیازمند ترغیب است
محدثه طیبا از دیگر دانشآموزان قزوینی است که در خصوص تبیین اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی به ایسنا میگوید: فضای مجازی محلی مناسب برای تبیین اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی است که از این ظرفیت در کشور به خوبی استفاده نمیشود و در مقابل آن، دشمنان به خوبی از آن علیه نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده میکنند.
وی ببان میکند: امروز نسل جدید نیازمند ترغیب است و این ترغیب جز صحبت با زبان نسل جدید صورت پذیر نیست. متأسفانه تولیدات فاخر و جذابی از انقلاب و شهیدان برای نسل جدید در قالب، پادکست و انیمیشن وجود ندارد در حالی که با استفاده از فضای مجازی میتوان برای ترویج فرهنگ انقلاب و اهداف آن کارهای مؤثری انجام داد.
این دانشآموز قزوینی خاطرنشان میکند: نسل جدید دانش آموزان ما، نسل تحلیلگر هستند و علیرغم تفکر سایر اقشار، دانشآموز امروز از قدرت تحلیل سیاسی و بلوغ سیاسی برخوردار است.
وی میگوید: مشکلاتی طی سالهای گذشته در برخی مدارس بوجود آمد که نشان میدهد دانشآموزان نیازمند توجه و مهم شمردن توسط دولتمردان هستند شاید بسیاری از این مشکلات ناشی از کمبود توجه بود و خواستند بگویند که ما هم هستیم حالا اگر دولتمردان از دانشآموزان در امور مهم کشور مشورت بگیرند قطعاً دانشآموزان گام دوم انقلاب همچون دانشآموزان دفاع مقدس تأثیر شگرف خود را بر جامعه خواهند گذاشت.
طیبا ادامه میدهد: متأسفانه کار فرهنگی خاصی در خصوص تبیین اهداف و آرمانهای نظام در داخل مدارس انجام نمیشود و در میان خانوادهها نیز این مهم به دلیل مشکلات اجتماعی و اقتصادی کمرنگ شده است. حتی دبیران ما نیز این موضوع را جدی نمیگیرند و کمتر وقت کلاس را به کارهای فرهنگی در این خصوص و یا حتی صحبت درباره انقلاب اسلامی اختصاص میدهند.
وی بیان میکند: دانشآموزان با چالشها و موانع زیادی نیز روبهرو هستند، از جمله این چالشها میتوان به نبود حمایت کافی از سوی نهادهای آموزشی و اجتماعی، سرکوب نظرات مخالف و عدم امکانات لازم برای فعالیتهای اجتماعی اشاره کرد. در زمان بروز برخی مشکلات مدیر و معاونان مدرسه مدام به تهدید دانشآموزان میپرداختند درحالیکه در آن زمان مدرسه نیاز به یک فضای گفتمان داشت، فضایی مثل تریبون آزاد که در دانشگاهها اجرا میشود و هیچ وقت برای دانشآموزان در نظر گرفته نمیشود.
این دانشآموز قزوینی در پایان میگوید: دانشآموز گام دوم انقلاب امروز به حمایتهای مالی و معنوی از سوی دولت و نهادهای آموزشی نیاز دارد. این حمایت میتواند شامل تأمین امکانات آموزشی، ارائه مشاوره و ایجاد فرصتهای بیشتر برای فعالیتهای اجتماعی دانشآموزان باشد.
روایتگری رخدادهای انقلاب اسلامی توسط دانش آموزان
حسنعلی اصغری، مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در این خصوص ضمن تبریک ایام دهه فجر به ایسنا میگوید: مهمترین اقدامی که آموزش و پرورش در خصوص تبیین اهداف و آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، برای دانشآموزان انجام میدهد، بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی است و این بیان در قالب یک کار ویژه به صورت برگزاری نمایشگاههایی به نام «مدرسه انقلاب» انجام شده است.
وی میگوید: چنانچه دانشآموزان با فضاهای انقلابی آشنا شوند و دستاوردهای انقلاب اسلامی برای دانشآموزان روشن شود، شاهد آگاهی دانشآموزان خواهیم بود که میتوانند در بزنگاههای سیاسی و اجتماعی اتفاقات را به درستی تجزیه، تحلیل و تبیین کنند در این راستا اقدام مؤثر ما شناساندن دستاوردهای انقلاب اسلامی است و تلاش میکنیم که با ایجاد فضایی شاد برای دانشآموزان خاطرات شیرینی از ایام انقلاب اسلامی برای آنان برجای بگذاریم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین ادامه میدهد: در برگزاری جشنهای انقلاب اسلامی، سعی داریم از خود دانشآموزان مشارکت بگیریم تا نوعی احساس وظیفه برای آنان ایجاد شود؛ مهمترین کار در خصوص تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی برای دانشآموزان حضور آنان در مدارسی است که به عنوان پایلوت زنگ انقلاب انتخاب شدند؛ ۴۶ مدرسه در این راستا انتخاب شده است و دانشآموزان در این مدارس، رخدادهای انقلاب اسلامی را برای سایر دانشآموزان روایتگری میکنند.
وی بیان میکند: هر چه پیش میرویم، دسیسههای دشمنان بیشتر میشود و یکی از ویژگیهایی که دهه فجر امسال دارد این است که مردم ما آگاه شدهاند و این شیطنتها و دسیسهها اثری در آنان ندارد. توصیه من به دانشآموزان عزیز این است که حضور پرشور و با نشاط در جشنهایی که برگزار میشود، داشته باشند.
به گزارش ایسنا، در تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی نقش دانشآموزان بیبدیل است، یکی از اقدامات برجسته دانشآموزان به خصوص در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی حضور گسترده در تظاهراتها بود و میتوان گفت که تقریباً از ۲۵۰۰ تظاهراتی که در دو سال آخر سلطنت پهلوی به وقوع پیوست حدود یک چهارم آنها در دبیرستانها و دانشگاهها سازماندهی میشد و دانشآموزان نقش کلیدی در تظاهراتهای خارج از مدارس ایفا میکردند و انقلاب توانست با کمک همین دانشآموزان در قالب موجی توفنده آخرین آثار و نشانههای حاکمیت ستمشاهی را از جامعه ایران پاک کنند، اقداماتی که دانشآموزان در سالهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی انجام دادند نشان از خواست انقلاب بر مشارکت دانشآموزان بود و اگر امروز معتقدیم که دانشآموزان آیندهسازان کشور هستند و باید پرچم نظام جمهوری اسلامی ایران را به نسلهای بعدی بسپارند و اسلام و نظام را زنده نگه دارند، باید مشارکت بیشتری از سوی دولت از آنان تقاضا شود.
انتهای پیام
نظرات