زیرسازی نامناسب، غیراستاندارد بودن جاده و بارگذاری بیش از حد مجاز، باعث شده تا در بیشتر روزها شاهد حوادث متعدد و تصادفات خطرناک که تعداد قابل توجهی از آنها منجر به فوت هموطنانمان میشود، باشیم.
جواد نیکبین نماینده مردم منطقه ترشیز در مجلس شورای اسلامی در همین خصوص به ایسنا گفت: گرچه جاده بردسکن به سبزوار محل تردد کامیونها از بنادر جنوبی، راه ارتباطی بین آسیای میانه و بنادر جنوبی، ورودی غرب خراسان رضوی و جاده ورودی پنج استان است ولی همچنان از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.
وی وضعیت جاده بردسکن به سبزوار به عنوان مهمترین راه ارتباطی بین آسیای میانه و بنادر جنوبی را اسفبار دانست و افزود: شادمهر به کاشمر، خلیلآباد به بردسکن، بردسکن به سبزوار و بردسکن به طبس-انابد و درونه، کاشمر به فیضآباد، بردسکن به بجستان و کوهسرخ به نیشابور به عنوان مهمترین جادههای منطقه هستند.
این نماینده مجلس یکی از بزرگترین چالشها در اجرای پروژههای زیرساختی را کمبود منابع مالی دانست و افزود: عدم تخصیص بودجه کافی از سوی دولت و نهادهای مربوطه میتواند به تأخیر در اجرای پروژهها منجر شود.
وی با اشاره به اهمیت این جاده برای شهرستانهای مختلف و مشکلات زیرساختی آن، بر لزوم توجه بیشتر به تخصیص منابع مالی و تسریع در روند اجرایی پروژهها تأکید کرده است.
نیکبین یکی از بزرگترین چالشها در اجرای پروژههای زیرساختی را کمبود منابع مالی دانست و افزود: عدم تخصیص بودجه کافی از سوی دولت و نهادهای مربوطه میتواند به تأخیر در اجرای پروژهها منجر شود.
وی همچنین به مشکلات زیرسازی جاده بردسکن به سبزوار اشاره کرد و گفت که عبور کامیونها و تریلیها با بارهای بیش از حد مجاز، موجب تشدید این مشکلات شده است.
نماینده منطقه ترشیز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۰ درصد اعتباراتی که برای جادههای منطقه تخصیص پیدا میکند در جاده شادمهر به بردسکن هزینه میشود، افزود: جاده شادمهر به بردسکن و در ادامه تا انابد مخصوص منطقه خاصی نیست و تمامی شهرستانها از آن بهرهمند میشود.
وی خاطرنشان کرد: حتی بجستان، طبس، مهولات و همه کسانی که از جنوب و مرکز کشور بخواهند به سمت مشهد برود از این جاده تردد میکنند.
نیکبین با اشاره به اینکه جاده شادمهر به بردسکن بسیار پر تردد است، گفت: اکنون ۲۲ سال از شروع مطالعات و ساخت جاده شادمهر به کاشمر میگذرد اما هنوز به سرانجام نرسیده است.
وی با بیان اینکه تلاش میشود طی چند روز آینده هفت کیلومتر دیگر از باند دوم این جاده زیر بار ترافیکی برود، افزود: طی چهار سال گذشته با سه رئیسجمهور برای این جاده رایزنی کردیم. گرچه جاده شادمهر به کاشمر امسال باید به پایان میرسید اما تغییر دولتها کارها را بسیار کند میکند.
بر اساس آنچه اعلام شده، عملیات راهسازی قطعه دوم محور کاشمر-شادمهر به طول هفت کیلومتر به مراحل نهایی خود نزدیک شده و در حال حاضر، اجرای ابنیه فنی و پلها به تعداد ۵۵ دستگاه در حال انجام است.
نماینده مردم منطقه ترشیز در مجلس شورای اسلامی از کاهش شدید تخصیصها خبر داد و اظهار کرد: جاده شادمهر به کاشمر و بردسکن، بردسکن به سبزوار و کاشمر به نیشابور در اولویت اصلی شهرستان قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه زیرسازی جاده بردسکن به سبزوار مشکلات جدی دارد، گفت: گرچه روکش آسفالت انجام میشود اما تا وقتی زیرسازی جاده مناسب نباشد به دلیل عبور کامیونها و تریلیها که بسیاری از آنها بیش از حد مجاز بار دارند همچنان با مشکلاتی مواجه خواهیم بود.
نیکبین، باند دوم شادمهر به کاشمر را یکی از پروژههای زیرساختی مهم در خراسان رضوی دانست که تأثیرات قابل توجهی بر توسعه اقتصادی، کاهش تلفات جادهای و بهبود کیفیت زندگی ساکنان این منطقه دارد.
وی یکی از اصلیترین مزایای اجرای باند دوم را کاهش تصادفات و تلفات جادهای دانست و افزود: جادههای تکبانده به دلیل تردد بالای وسایل نقلیه و عدم وجود فضای کافی برای عبور و مرور، معمولاً در معرض تصادفات بیشتری قرار دارند. با ایجاد باند دوم، امکان عبور ایمنتر و سریعتر وسایل نقلیه فراهم میشود و این امر میتواند به کاهش آمار تصادفات کمک کند.
نماینده مردم منطقه ترشیز در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین باند دوم شادمهر به کاشمر میتواند به عنوان یک مسیر ارتباطی مؤثر بین شهرها و روستاهای اطراف عمل کند. این پروژه به بهبود دسترسی به بازارها، مراکز خدماتی و آموزشی کمک خواهد کرد و به توسعه اقتصادی منطقه و افزایش کیفیت زندگی ساکنان آن منجر میشود.
وی خاطرنشان کرد: وجود زیرساختهای مناسب حمل و نقل یکی از عوامل کلیدی در جذب سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی است. با اجرای باند دوم، امکان دسترسی آسانتر به مناطق صنعتی و تجاری فراهم میشود و این امر میتواند به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در منطقه کمک کند.
اجرای باند دوم شادمهر به کاشمر و ادامه آن تا بردسکن و انابد به عنوان یک پروژه زیرساختی مهم میتواند تأثیرات مثبت زیادی بر کاهش تلفات جادهای، تسهیل حمل و نقل، جذب سرمایهگذاری و توسعه گردشگری داشته باشد.
نماینده مردم منطقه ترشیز در مجلس شورای اسلامی از محور شادمهر به کاشمر و در ادامه به خلیلآباد تا بردسکن و انابد به عنوان مگا پروژه منطقه ترشیز نام برد و تصریح کرد: برای گرفتن بودجه باید تلاش و پیگیری کرد.
بیمهری به جادههای شهرستان بردسکن
از گذشته تاکنون جاده شادمهر به بردسکن و بردسکن به سبزوار به عنوان یکی از محورهای اصلی تردد کامیونها و وسایل نقلیه سنگین بوده است اما همچنان به چالشهای متعددی دست و پنجه نرم میکند.
علی صابری یکی از اعضاء شورای شهر بردسکن با اظهار تأسف از وضعیت جادههای مواصلاتی این شهرستان گفت: یکی از اصلیترین مشکلات این جادهها، زیرسازی نامناسب است.
وی افزود: چون جاده سبزوار به بردسکن یکی از مهمترین جادههای خراسان رضوی است در سالهای اخیر، تردد کامیونها و وسایل نقلیه سنگین به دلیل بارگذاری بیش از حد مجاز، فشار زیادی به این جادهها وارد کرده است. این بارگذاریها باعث ایجاد چالهها و فرورفتگیهای عمیق در سطح جاده شده و شرایط را برای رانندگان بسیار خطرناک کرده است.
این عضو شورای شهر افزود: علاوه بر زیرسازی، وضعیت روکش آسفالت نیز به شدت نامناسب است. در بسیاری از نقاط، روکش آسفالت به دلیل فرسودگی و عدم تعمیرات مناسب، از بین رفته و سطح جاده ناهموار شده است. این ناهمواریها عملاً به افزایش خطر تصادفات نیز دامن میزند. در شرایط بارانی، این مشکلات تشدید میشود و آبگرفتگی در نقاط مختلف جاده، خطر لغزندگی را افزایش میدهد.
وی گفت: با توجه به وضعیت اسفبار جادههای بردسکن-سبزوار و خلیلآباد-بردسکن، ضرورت اقدام فوری برای بهبود زیرساختها و افزایش ایمنی جادهها احساس میشود. مسئولین باید به سرعت اقداماتی را برای تعمیر و بهبود وضعیت این جادهها انجام دهند. این اقدامات میتواند شامل زیرسازی مناسب، روکش آسفالت جدید، نصب علائم راهنمایی و رانندگی و همچنین بهبود روشنایی در نقاط تاریک باشد.
وضعیت جاده خلیلآباد به بردسکن رضایتبخش نیست
هرچند یکی از مؤلفههای پیشرفت منطقه راههای دسترسی آن است اما تاکنون فقط ۱۵ کیلومتر از این جاده ۵۵ کیلومتری تا سهراهی شادمهر در سال ۱۳۹۹ افتتاح شده است، اگر مسئولین ذیربط تلاش کنند قطعاً به زودی بخش قابلتوجهی از این مسیر مواصلاتی به بهرهبرداری خواهد رسید.
علی گرمابی، فرماندار خلیلآباد هم وضعیت جاده این شهرستان به بردسکن را رضایتبخش ندانست و گفت: علیرغم اهمیت این جاده، هنوز هم از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و مشکلات زیرسازی و روکش آسفالت آن نیازمند توجه فوری است.
وی با بیان اینکه وضعیت نامناسب جاده خلیلآباد-بردسکن به بروز حوادث و تصادفات متعدد منجر شده است، آمار تصادفات در این جاده را نگرانکننده دانست و افزود: بسیاری از رانندگان و مسافران به دلیل عدم ایمنی جادهها جان خود را از دست دادهاند.
فرماندار خلیلآباد با بیان اینکه به جد پیگیری وضعیت جادههای منطقه هستیم، گفت: وضعیت جادههای شهرستان به مانعی جدی برای توسعه منطقه تبدیل شدهاند.
وی همچنین بیان کرد: وضعیت اسفبار جادههای خلیلآباد-بردسکن نه تنها بر ایمنی و سلامت ساکنان تأثیر منفی گذاشته، بلکه به اقتصاد منطقه نیز آسیب میزند. این جادهها به عنوان مسیرهای اصلی حمل و نقل کالا و خدمات، نقش کلیدی در تجارت و اقتصاد محلی دارند؛ اما با وجود مشکلات زیرساختی، مشکلات بسیاری به وجود آمده است.
در نهایت، وضعیت اسفبار جادههای بردسکن-سبزوار و خلیلآباد-بردسکن نیازمند توجه فوری و جدی مسئولان و نهادهای مربوطه است. این جادهها نه تنها به عنوان مسیرهای اصلی حمل و نقل، بلکه به عنوان شریانهای حیاتی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه نیز اهمیت دارند بلکه با بهبود وضعیت این جادهها، میتوان به کاهش تصادفات، افزایش ایمنی و بهبود کیفیت زندگی ساکنان کمک کرد.
بنابراین، لازم است که اقدامات لازم به سرعت انجام شود تا این جادهها به استانداردهای ایمنی و کیفیت لازم برسند و از حوادث ناگوار جلوگیری شود.
انتهای پیام
نظرات