• جمعه / ۱۹ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403111914204
  • خبرنگار : 50990

بیست‌ودومین جشنواره فجر مشهد از نگاه مردم؛

سینما هنوز زنده است

سینما هنوز زنده است

ایسنا/خراسان رضوی بیست‌ودومین جشنواره فیلم فجر مشهد همزمان با چهل‌وسومین دوره آن از ۱۵ تا ۲۲ بهمن‌ماه در ۱۰ سینما مشهد از جمله سینماهای آفریقا، هویزه، سیمرغ، اطلس، ویلاژتوریست، برفی، پارک بازار، گلشن، ملل و مهر کوهسنگی در حال برگزاری است و مخاطبان مشهدی، تماشاگر ۳۲ فیلم از فیلم‌های جشنواره فیلم فجر هستند. 

جشنواره فیلم فجر ویترین سینما ایران، امسال هم با تمام شور و اشتیاقش آغاز شد. در این گزارش، قصد داریم نگاهی به این رویداد مهم از دریچه نگاه مردم، داشته باشیم تا ببینیم تاکنون فیلم‌ها چقدر توانستند دل مخاطبان را به دست بیاورند و چه حاشیه‌هایی در این دوره از جشنواره بیشتر به چشم آمده است.

آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگو خبرنگار ایسنا با تعدادی از تماشاگران سینما در خصوص برخی از فیلم‌های اکران شده در بیست‌ودومین جشنواره فیلم فجر مشهد است.

در میان هیاهو جشنواره فیلم فجر فرصتی دست داد تا با علی علیپور به گپ‌وگفت بنشینیم؛ مخاطبی که دغدغه‌هایش فراتر از یک تماشاگر صرف بود و با نگاهی موشکافانه به تحلیل آثار می‌پرداخت. علیپور که خود را در خدمت سینما می‌دانست، با صراحتی مثال‌زدنی به بیان دیدگاه‌هایش پرداخت.

این دانشجوی رشته کارگردانی با اشاره به انیمیشن‌های به نمایش درآمده درجشنواره لب به انتقاد گشود و گفت: شروع جشنواره فیلم فجر امسال کمی ضعیف است. حداقل در سینما آفریقا که انیمیشن پسر دلفینی ۲، به نمایش درآمد که به نظر من نسبت به انیمیشن پسر دلفینی ۱ که سال گذشته دیدم، ضعیف‌تر بود.

سینما هنوز زنده است

علیپور با اشاره به اینکه انیمیشن‌های امسال، فاصله زیادی با فرهنگ ایرانی گرفته‌اند و نتوانسته‌اند آن‌طور که باید، قهرمان‌پردازی کنند، عنوان کرد: توصیف قهرمان در این انیمیشن‌ها خیلی ساده بیان شده بود. در پسر دلفینی ۱، داستان برای ما باز می‌شد، اما در پسر دلفینی ۲ تمرکز بیشتر روی کاراکترها بود و شخصیت‌پردازی‌ها آنچنان که باید، عمق نداشت.

این مخاطب دغدغه‌مند، از ریتم کند برخی از صحنه‌ها نیز انتقاد می‌کند و معتقد است که درگیری داستانی به اندازه‌ای نبود که مخاطب را غرق در ماجرا کند و گفت: بعضی جاها واقعاً خسته می‌شدم و موسیقی متن کمک می‌کرد تا هیجان را دوباره به دست بیاورم.

علیپور با اشاره به هجوم فرهنگ غرب به جامعه، خواستار توجه بیشتر انیمیشن‌سازان به فرهنگ غنی ایرانی می‌شود، تصریح کرد: ما فرهنگ غنی داریم و می‌توانستیم داستان فیلم چشم بادومی را بر اساس آن پیش ببریم. اگر بتوان فرهنگ ایرانی را بیشتر برجسته کرد، خیلی بهتر خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، به تفاوت‌های اکران فیلم‌ها در این دوره از جشنواره اشاره و بیان کرد: امسال فیلم‌ها دسته‌بندی شده‌ بودند و در روزهای ابتدایی برخی از فیلم‌ها در سینما هویزه و برخی در آفریقا اکران شدند که امیدوارم از سال آینده این اتفاق از ابتدای برگزاری مدیریت شود.

صداهای درهم و برهم، همهمه جمعیت و گپ و گفت‌های پراکنده در فضای جشنواره فیلم فجر به گوش می‌رسد، دوربین ایسنا به سمت مردی جوان با چهره‌ای هنری می‌چرخد؛ علی بهشتی پس از تماشا فیلم بچه مردم گفت: امسال هم مثل هر سال سعی کردم تا جایی که می‌توانم فیلم‌ها را ببینم و به نظرم سطح فیلم‌ها مقداری نسبت به پارسال افت داشته است. البته چند فیلم مطلوب دیگر دیده‌ام، اما در مجموع انتظارم بیشتر بود.

سینما هنوز زنده است

وی خاطرنشان کرد: امسال تاکنون ۲ فیلم دیدم.  فیلم «شوهر ستاره» فیلم بدی نبود، اما فیلم خوبی هم نتوانست باشد. آغاز سکانس شروع این فیلم در دستشویی بود که به نظرم این سکانس جالبی نبود و می‌توانست با دیگر صحنه‌ها آغاز شود. همچنین فیلم بچه‌ مردم می‌توانست با یک پایان خوش، تاثیر بهتری بر مخاطب بگذارد.

این مخاطب سینما با بیان اینکه فیلم بچه‌ مردم فیلم جنگی حساب نمی‌شده است، پایان‌بندی کنونی را نامناسب دانست و ادامه داد: فیلم می‌توانست با مجروح شدن شخصیت اصلی، پیدا کردن مادرش یا ازدواج با دختر مورد علاقه‌اش به پایان برسد.

بهشتی در پاسخ به این سوال که چه پیامی از این فیلم برداشت کردید، گفت: پیام خاصی از این فیلم برداشت نکردم. در صورت رتبه‌بندی به این ۲ فیلم‌، تنها یک ستاره می‌دهم.

وی با تاکید بر اینکه سلیقه شخصی‌اش با سلیقه عامه مردم متفاوت است، اظهار کرد: من برخی از فیلم‌هایی را دوست دارم که عامه مردم ممکن است آن‌ها را نپسندند. نظر من این است که برخی از فیلم‌ها را باید درک کرد. 

بهشتی با ابراز تاسف از کاهش شور و اشتیاق مردم نسبت به سینما در مشهد، عنوان کرد: شور و اشتیاق مردم نسبت به سینما در مشهد بسیار کاهش یافته است و مردم در حال دور شدن از فضای سینما هستند. 

این مخاطب که به گفته خود در گذشته برای تماشا فیلم‌های جشنواره با مشکلات فراوان بلیت تهیه می‌کرده است، اظهار کرد: امسال به دلیل عدم اکران فیلم‌های مورد علاقه‌ام در مشهد، مجبور شده‌ام به صورت آنلاین فیلم‌ها را تماشا کنم. هزینه بالای بلیت‌های سینما و عدم تمایل تهیه‌کنندگان به اکران فیلم‌های خوب در مشهد، دلیلی بر دوری مردم از سینما است.

وی با اشاره به استقبال مردم مشهد از جشنواره فیلم فجر، این رویداد را فرصتی برای رونق سینما در این شهر مطرح می‌کند و از تهیه‌کنندگان می‌خواهد تا با اکران فیلم‌های محبوب به جذب مخاطب بیشتر کمک کنند.

سینما هنوز زنده است
عکس آرشیوی

نعیم اسماعیلی، فیلمساز با شور و حرارت خاصی که در صحبت‌هایش در مورد سینما بود، گفت: فیلم شوهر ستاره از نظر سینماتیک فیلم خوبی بود، اما ریتم آن می‌توانست کوتاه‌تر باشد.

او با انتقاد از بازی بازیگر نقش اول زن در فیلم شوهر ستاره، بیان کرد: بازیگر نقش اول زن بدترین حالت ممکن را بازی می‌کرد و انگار مشکل ذهنی داشت. متاسفانه بازیگر نقش اول زن باعث شده بود آن سمپاتی مخاطب با کاراکتر از بین برود. با این حال از تماشا این فیلم پشیمان نیستم.

اسماعیلی در خصوص تفاوت جشنواره امسال با پارسال عنوان کرد: در این مورد نظر دقیقی نمی‌توانم بدهم. طبق شنیده‌ها فیلم‌های امسال از پارسال بهتر هستند. البته می‌توانم بگوییم پارسال شاید تنها یک فیلم خوب تماشا کردم.

وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی می‌تواند سینما دوستان را جذب کند تا به جشنواره بیایند، گفت: جشنواره فیلم فجر مهمترین ارگان سینمایی کشور محسوب می‌شود؛ در حال حاضر راه بهتری برای پیگیری سینمای ایران وجود ندارد.

فیلم های جشنواره باید با زندگی مردم مطابقت داشته باشد

محمد حیاتی، استاد پیشکسوت دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به این سوال که در سال‌های گذشته جشنواره چگونه بوده است و امسال استقبال مردم بیشتر یا کمتر شده است، اظهار کرد: با توجه به سالن نیمه‌خالی نمی‌دانم در مورد استقبال‌ها چیزی می‌توان گفت یا نه، نمی‌دانم شاید هم مشهد در این ایام اینگونه است.

او ادامه داد: فیلم زیاد تماشا می‌کنم، حالا اگر سینما نباشد از تلویزیون فیلم‌ها را دنبال می‌کنم.  فیلم‌ها باید با زندگی مردم مطابقت داشته باشد و باید فضا جامعه را در نظر گرفت. مثلاً نه ۱۰ درصد، نه ۳۰ درصد، بلکه بینابین جامعه را باید دید که چگونه زندگی می‌کنند؛ این گونه موارد است که فکر می‌کنم باعث جذب بیشتر مردم به سینما شود.

حیاتی ادامه داد: امیدوارم که فیلم‌ها جنبه آموزشی و مردمی داشته باشند، زیرا اکنون بسیاری از فیلم‌ها دیگر آموزنده نیستند.

سینما هنوز زنده است
عکس آرشیوی

استقبال مردم نسبت به سال‌های گذشته از جشنواره فیلم فجر کاهش یافته است

سعیده صمدی، فرهنگی بازنشسته خود را عاشق فیلم‌های پرمحتوا و همه‌پسند معرفی کرد و با اشاره به تفاوت‌های جشنواره فیلم فجر در سال‌های گذشته و حال اظهار کرد: استقبال مردم نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است و عوامل فیلم نیز مانند گذشته در میان مردم حاضر نمی‌شوند.

او در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سینماهای مشهد خاطرنشان کرد: سینما هویزه بهترین سینما مشهد است و بازسازی این سینما، همراه با بهبود کیفیت صدا و تصویر برای مخاطبان رضایت‌بخش است.

صمدی ادامه داد: با تمام انتقادها و دلتنگی‌هایی که برای این حوزه دارد هنور به سینما امید دارم. معتقدم که سینما هنوز زنده است و می‌تواند با ارائه فیلم‌های باکیفیت، دوباره شور و اشتیاق را به دل مردم بازگرداند.

جشنواره امسال اشتیاق سال‌های گذشته را  ندارد

سیدصالح شریعتی، یک فعال رسانه گفت: من دانشجو عمران دانشگاه فردوسی هستم و به سینما خیلی علاقه دارم. به نظرم فیلم بچه‌ مردم از بهترین فیلم‌هایی است که تا به حال دیده‌ام. این فیلم خیلی غیرقابل پیش‌بینی بود. کارگردانش با اینکه اولین تجربه‌اش بود، خیلی خوب کار کرده بود و به نظرم یکی از بهترین کارگردان‌های فیلم اولی‌ها محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: جشنواره امسال در مشهد، آن شور و شوقی که باید داشته باشد را ندارد و با تصور عموم بسیار فاصله دارد. کیفیت سینما و صدا در سینما هویزه که بهترین سینما مشهد است، همچنان رضایت‌بخش است. 

این دانشجو عمران با بیان پیشنهادی برای ارتقاء جشنواره در سال‌های آینده، اظهار کرد: پیشنهادم برای جشنواره سال دیگر این است که کیفیت آن افزایش یابد و هدف تنها از برگزاری جشنواره تماشای فیلم نباشد، بلکه جریانی باشد که باعث ارتقای کیفیت شود.

شریعتی با اشاره به اینکه دغدغه ارتقاء کیفیت سینما را دارد، عنوان کرد: امیدوارم جشنواره فیلم فجر در سال‌های آینده با برنامه‌ریزی بهتر و توجه بیشتر به کیفیت، بتواند جایگاه واقعی خود را در میان اهالی هنر و مردم پیدا کند.

سینما هنوز زنده است
عکس آرشیوی

مرتضی غفاریان، دانشجوی تدوین گفت: حضور مردم در سال‌های گذشته در جشنواره بیشتر بود، اما اکنون باعث تاسف است که با این حجم از حضور مردم در سینما مواجه می‌شویم.

او با توجه به وعده‌های عملی نشده در خصوص اکران تمامی فیلم‌های جشنواره در مشهد، ادامه داد: متاسفانه معمولاً فیلم‌های کم‌طرفدارتر برای اکران در مشهد انتخاب می‌شوند. در سال‌های گذشته صف‌های طولانی در این ایام در سینماها شاهد بودیم امیدوارم شور و اشتیاق دوباره به سینما بازگردد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha