• پنجشنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۳
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1403111813374
  • خبرنگار : 30057

وزیر علوم:

ایران پس از انقلاب اسلامی در عدالت آموزشی و آموزش عالی موفق بوده است

ایران پس از انقلاب اسلامی در عدالت آموزشی و آموزش عالی موفق بوده است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با مقایسه کوتاهی بین دستاوردهای علمی، آموزشی و فناوری و تامین عدالت ایران کنونی با ایران سال ۵۷ مشخص می‌شود که ایران در عدالت آموزشی و آموزش عالی و تامین عدالت موفق بوده است. این دستاورد بزرگی است که از آن یاد می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین سیمایی صراف در مراسم افتتاح مرکز تحول دیجیتال صنعت در دانشگاه تهران گفت: یکی از خوشی های دهه فجر رفتن به محیط‌های علمی و برگزاری این افتتاح‌ها است که موجب تقویت روحیه و نشاط می‌شود.

وی خطاب به حاضران گفت: با مقایسه کوتاهی بین دستاوردهای علمی، آموزشی و فناوری و تامین عدالت ایران کنونی با ایران سال ۵۷ حتما تصدیق می‌کنید که ایران در عدالت آموزشی و آموزش عالی و تامین عدالت موفق بوده است. این دستاورد بزرگی است که از آن یاد می کنیم.

سیمایی صراف اظهار کرد: در سال ۵۷ ایران ۷۵ هزار دانشجو داشت و امروز این تعداد به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است و اگر در آن سال ۷۵۰۰ عضو هیات علمی داشتیم امروز این عدد به ۸۵ هزار نفر رسیده است.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: سهم ما در تولید علم ۴ دهم درصد بود و امروز سهم ما به ۲ درصد رسیده است. 

وی نسبت اعضای هیات علمی زن دانشگاه های کشور تا سال ۵۷ را ۱۵ درصد و امروز ۳۴ درصد عنوان کرد و یادآور شد: همین توفیق و دستاورد در حوزه های فناور محقق شده است ولی اینها کافی نیست چون در مقایسه با کشورهای منطقه، ما در یک موقعیت مناسبی به سر می‌بریم.

وزیر علوم با اشاره به جایگاه علمی ایران در سال ۵۷ گفت: جایگاه علمی ایران در سال ۵۷ حدود ۵۳ بوده و اکنون این جایگاه به عدد ۱۷ ارتقا یافته ولی انتظار و آرزوهای ما بیش از این است و امیدواریم با رفع موانع، ایران به جایگاه واقعی خود برسد و رشد و توسعه ایران روز افزون باشد.

وی پارک ها را نهادهای واسط توصیف کرد و یادآور شد: این بسیار دلپذیر است که دانشجویی که در محیط دانشگاه گام برمی دارد، در کنار خودش ثمره علم و دانش خود را ببیند و بسیار خوب است که عاقبت دانشجو بودن، حضور در صنعت و رشد و شکوفایی صنعت است و دانشجو علم خود را علم موثری بداند.

سیمایی صراف با بیان اینکه دانشجویان وقتی در محیط کلاس دانشگاهی قرار می‌گیرد در ابتدا از خود سؤال می‌کنند که تحصیل من چه اثری دارد، ادامه داد: وجود پارک‌های فناوری به دانشجویان امید و انگیزه می دهد که تحصیل‌شان را با روحیه بهتری ادامه دهند؛ از این رو اینکه پارک‌ها در دانشگاه‌ها ایجاد می شود بسیار ایده جذاب و ثمر بخشی است .

وزیر علوم ایجاد پارک های فناوری در دانشگاه ها را موجب رشد علم دانست و اظهار کرد: این اقدام موجب می شود که رشد صنعت از طریق دانشگاه ها محقق شود .

سیمایی صراف خاطر نشان کرد: خوشبختانه قانون جهش تولید دانش بنیان بستر حقوقی و قانونی خوبی برای صنعت ایجاد کرده چرا که موجب شده تا صنعت با کمترین هزینه تحقیق و توسعه به دانشگاه بسپارد و امیدوارم که صنایع از مواد قانونی ۱۱ و ۱۳ آشنا شوند و از مزایای آن بهره ببرند .

وزیر علوم افزود: در این زمینه خیلی نیاز نیست تا مدیران کار خاصی انجام دهند و همین که رفع موانع صورت دهند ، کارها می‌گیرد.

وی تاکیدکرد: در حال حاضر این ظرفیت بزرگ در اختیار قراردارد ولی در جاهایی شنیده ام که شاید بخش های دیگر به اندازه کافی با این ظرفیت آشنا نیستند و نیاز است در این زمینه روشنگری صورت گیرد تا تبدیل به فرهنگ شود.

سیمایی صراف در پایان با بیان اینکه توسعه ایران نیازمند توسعه علمی است و فناوری نتیجه علم است و دانشگاه متولی توسعه علمی به شمار می آید و توسعه علمی منجر به توسعه فناوری خواهد شد، خاطرنشان کرد: تاسیس پارک ها در کنار دانشگاه ها یعنی علم و فناوری و فناوری نتیجه علم است و امیدواریم روز به روز شاهد رونق هر جهت بیشتر پیوند علم و فناوری و دانشگاه و صنعت و جامعه باشیم‌.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
دیروز ۱۵:۱۴

موفق بوده؛هست؛خواهد بود؛🇮🇷🌹❤️