به گزارش ایسنا، دکتر محمدصادق خیاطیان در رویداد مالکیت فکری که امروز در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، وظیفه صندوق نوآوری و شکوفایی را حمایت از شرکتهای دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریهای فکری دانست و گفت: این رویکرد به طور مرسوم انجام میشود، ولی اینکه در سطح بینالمللی و در فرایند نسبتا پیچیده و مشخص رخ دهد، نیاز به همکاری دارد.
وی با اشاره به اجرای ملی توسعه ظرفیتهای تجاریسازی داراییهای فکری، ادامه داد: این طرح یک ساله، دو دستاورد داشته که یکی از آنها توانمندسازی شرکتهای دانشبنیان است که به آنها کمک کرد تا در مقیاس بینالمللی آموزش ببینید که خیلی مؤثر است، چون کمک می کند که شرکتهای دانشبنیان به بازارهای بینالمللی راه یابند و خوش بدرخشند.
خیاطیان ادامه داد: دستاورد دوم این جنس کارها این است که تصویرسازی خوبی از کشور در جوامع بینالمللی صورت میگیرد و آنها مشاهده میکنند که در ایران چه ظرفیتهای بینالمللی وجود دارد و اگر به این ظرفیتها توجه شود، قابلیتهای زیادی میتواند شکوفا شود.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی نمونه آن را گزارش آنکتاد دانست و در این باره توضیح داد: در سال ۲۰۱۴ سازمان آنکتاد اقدام به تهیه گزارشی از وضعیت علم و فناوری ایران کرد که در آن زمان برای خیلیها سؤال بود که چرا یک نهاد بینالمللی میخواهد گزارشی از وضعیت ما بدهد، ولی تصویری که این گزارش ایجاد کرد، خیلی ارزشمند بود و خیلی از نهادهای بینالمللی به این گزارش ارجاع میدادند و تصویر خوبی از ایران در حوزه علم و فناوری منعکس شد.
وی با تاکید بر اینکه ما باید این جنس از کارها را ادامه دهیم، اظهار کرد: اگر سازمان جهانی مالکیت فکری(وایپو) علاقهمند باشد، این همکاری ادامه مییابد.
خیاطیان، بازار را معضل اصلی شرکتهای دانشبنیان دانست و گفت: این معضل را درباره شرکتهای دانشبنیان داریم که در زمینه تجاریسازی محصولات دانشبنیان هم در بازارهای داخلی و هم بازارهای بینالمللی با چالشهایی مواجه هستند و اینها معضلاتی است که شرکتهای دانشبنیان با آن درگیر هستند.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطر نشان کرد: اینکه از ۱۰ هزار شرکت دانشبنیان ۷۰ درصد آنها نوپا هستند و زیر ۵ میلیارد تومان فروش دارند، یعنی مشکل بازار دارند که یکی از جنبههای مشکل شرکتها برای حضور در بازارها مربوط به مسائل کلان اقتصاد است که خیلی اوقات بازار فناوری ایران بزرگ نیست و همچنین آنقدر مسائل کلان اقتصادی در کشور است که مجالی برای پرداختن به بازار داخلی باقی نمیگذارد.
وی بخش مهم دیگر مشکلات بازار شرکتهای دانشبنیان را در توانمندسازی و آشنایی بازار کشور با محصولات فناورانه عنوان کرد و گفت: بازیگران اصلی این شرکتها دانشجویان دانشگاهها و اساتید هستند و خیلی از اوقات قوانینی وضع میشود که هیات علمی دانشگاهها را ترغیب به تاسیس شرکت میکند، ولی ممکن است استاد دانشگاه همه فرآیندهای کسب و کار را نداند، ولی از سوی دیگر این اساتید قادرند مخترع، تربیت و اختراع خلق کنند.
خیاطیان ادامه داد: از این رو به نظر میرسد هم باید بر توانمندسازی شرکتهای دانش بنیان متمرکز شویم و از سوی دیگر باید سازوکارهایی برای تسهیل تجاریسازی فراهم کنیم که امر وظیفه ما است که تلاش کنیم دانش فنی ارزش یابد و در این زمینه میتواند حضور بروکرهای متخصص و میانجیگرها و کارگزاران متخصص مؤثر باشد.
وی پیشنهاد کرد: به منظور توسعه بازار میتوانیم برای شرکتهای بزرگی که بازار بزرگ دارند و قادرند محصول خود را در داخل و خارج به فروش برسانند، مشوقهایی ایجاد کنیم. باید فکری برای این موضوع شود.
خیاطیان با تاکید بر ضرورت ادامه داشتن رویش دانشبنیانها در کشور، افزود: در حال حاضر شیب منحنی رشد شرکتهای دانشبنیان در حال منفی شدن است و برای کشور مناسب نیست و لازم است از این سازوکارها برای رویش شرکتها استفاده کنیم.
به گزارش ایسنا، صندوق نوآوری و شکوفایی در سال ۱۴۰۲ با همکاری وزارت دادگستری و سازمان جهانی مالکیت فکری، «طرح ملی توسعه ظرفیتهای تجاریسازی داراییهای فکری» را با هدف ارتقای دانش و توانایی شرکتهای دانش بنیان در زمینه مدیریت، بهرهبرداری و تجاریسازی داراییهای فکری آغاز کرد.
اجرای این طرح که شامل دو مرحله آموزش و منتورینگ توسط منتورهای بینالمللی بود، یک سال به طول انجامید.
اختتامیه این طرح امروز با حضور وزیر دادگستری و با هدف انتقال تجارب و اطلاعرسانی دستاوردهای آن در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد. ارائه گزارش اجرای طرح، نشست انتقال تجربه در مسیر تجاریسازی داراییهای فکری و رونمایی از کتاب «پروژه ظرفیتسازی در مدیریت مالکیت فکری» از جمله محورهای این رویداد است.
انتهای پیام
نظرات