توحید شیریزاد در گفتوگو با ایسنا درباره تخصیص بودجه و اعتبارات استانی اظهار کرد: بخش عمده اعتبارات و بودجه در کشور به صورت متمرکز و ملی است. به طوری که حدود ۸۶ درصد از اعتبارات به صورت ملی مدیریت میشود و تنها ۱۴ درصد در قالب بودجه استانی در اختیار استانها و سازمان مدیریت و برنامهریزی استان قرار میگیرد.
وی افزود: در مجموع عددی که به عنوان بودجه استانی در اختیار استانها قرار میگیرد، عدد خاصی نیست و در زمینه پروژههای خردی است که در شهرها و روستاهای استان در خصوص تعمیر و تجهیز دستگاههای اداری و پروژههای روستاها در بخش راه، مدارس، آب و پروژههای فرهنگی هزینه میشود. اما پروژههای عمده و کلان به صورت ملی بوده و از اختیارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خارج است.
شیریزاد ادامه داد: در پی تلاشهای انجام شده اتفاقات خوبی مطابق قوانین بالادست از جمله برنامه هفتم توسعه افتاده که سهم بودجه استانها را بالا برده است. این موضوع اتفاق مهم و مثبتی است. چرا که هم نظارت استان بر آنها نظارت دقیقی است و هم مجموعه مدیریت و شورای برنامه ریزی استان صلاحیت بالاتری نسبت به سایر مراجع تصمیمگیری در پایتخت برای تشخیص اولویتهای استان دارد.
وی بیان کرد: اگر این اختیارات افزایش یابد، نظام تصمیم گیری استان که در راس آن شورای برنامه ریزی استان است، این امکان واختیار را خواهد داشت که در آینده در مورد پروژههای بزرگ هم تصمیم گیری کند. در این مسیر گامهای مفیدی برداشته شده که نمونه آن تبدیل ۱۰ پروژه ملی به پروژههای استانی است. مثل احداث ساختمان اداری بخش قضایی، بهسازی راه اصلی نجم آباد-اشتهارد و راه اصلی طالقان-هشتگرد و آبرسانی به شهر کرج که قبلا پروژه ملی بودند و امسال به مدیریت استانی انتقال پیدا کردند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان البرز درباره پروژههای ناتمام استان تصریح کرد: مشکلات اعتباری همواره وجود داشته است، با این وجود اتفاقات خوبی را در بخش عمرانی طی سالهای گذشته شاهد بودهایم ولی چون حل و تمام شده هستند، از یاد رفتهاند. در این راستا ساخت حدود ۱۵۰ مدرسه در سه سال گذشته در استان را یادآوری میکنیم که شاید فراموش شده باشد. در حالی که ساخت هر یک از این مدارس به طور متوسط حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته است.
شیریزاد افزود: همچنین طی این پیگیریها، بیمارستان فردیس ساخته شد و مشکلی که مردم این منطقه در بهرهمندی از خدمات و پزشکی درمانی داشتند، با وجود این بیمارستان رفع شد. البته برخی مشکلات همچنان آنجا وجود دارد اما اصل موضوع ساخت و تجهیز کلی آن بوده که اتمام یافته است. در حال حاضر نیز بیمارستان سید الشهدا و کمالشهر با ۸۵ درصد و بیمارستان طالقان با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی را داریم که نقش بالایی در بهبود سرانه بهداشت و سلامت و تخت بیمارستانی استان ایفا خواهد کرد.
شیریزاد ادامه داد: بیمارستان جدید شهر جدید هشتگرد که مجوز کمیسیون ماده ۲۳ آن علی رغم محدودیتها با پیگیری نمایندگان استان با سرعت قابل توجهی دریافت شد و توانستیم آن را در لیست پروژههای پیوست یک قانون بودجه سنواتی(پیوست مربوطه به پروژههای تملک داراییهای سرمایهای) درج کنیم. همچنین یک مرکز آموزشی و تخصصی خیرساز کم نظیر و دو بیمارستان بزرگ بخشخصوصی سایر طرح پروژههای دیگر هم با پیگیری مسئولین استانی به پیشرفت و یا سرانجام رسیدهاند و نباید این اقدامات را فراموش کرد.
وی با اشاره به توسعه راههای مواصلاتی منتهی و عبوری از استان گفت: ابر پروژهای که میتوان گفت در نوع خود بزرگترین پروژه کشور بوده و در استان ما قرار دارد؛ بزرگراه در حال ساخت شهید سلیمانی و اتصال آن به بزرگراه شهید همت تهران از طریق پل B۰ و B۱ است. این پروژهها از افتخاراتی هستند که در استان البرز و برای کشور رقم میخورند و امید داریم که در خرداد ماه سال آینده به بهره برداری برسد.
شیریزاد اظهار کرد: چون این مسیر تغییر ماهیت داد و از کمربند شمالی شهر کرج تبدیل به بزرگراهی شد که اتوبان شهید همت را به خروجی کرج وصل میکند، نه تنها مردم استان که سایر استانها هم از آن استفاده خواهند کرد. انشالله در ادامه، فازهای بعدی اجرا شده و تا قزوین ادامه پیدا کند و بخشی از ترافیک غرب کشور را که در استان داریم، بتوانیم حل کنیم.
وی خاطر نشان کرد: سه درصد از راههای کشور در استان البرز قرار دارد، اما در مقابل ۲۸ درصد ترافیک کشور در این استان است. همچنین ۱۸ کیلومتر از اتوبان کرج-قزوین ۲۵ درصد ترافیک کشور را به خود اختصاص داده و این عدد بزرگی است. حدود ۱۳ استانی که از این اتوبان استفاده میکنند از محدوده کرج عبور کرده و مشکلاتی را برای استان به وجود آوردهاند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی البرز یادآور شد: اما در مورد سایر راهکارهای مدیریت ترافیک موصوف، اقداماتی برای برنامه مطالعاتی دو طبقه کردن بزرگراه تهران-قزوین و نیز برنامه مطالعاتی کمربند جنوبی که از فردیس عبور کرده و به اتوبان تهران-قزوین متصل میشود، انجام شده که نگاه ویژه مسئولان کشوری را میطلبد. چرا که این عزم و اراده در مدیریت عالی استان و شخص آقای دکتر عبداللهی وجود دارد و امیدواریم با ثبات مدیریتی و ابقاء درست ایشان این طرحها هم به نتیجه برسند.
وی افزود: در مورد بودجه تخصیص داده شده به استان، در سالهای قبل رشد خوبی را گرفتیم و به لحاظ اعتبارات هزینهای رتبه سوم و عمرانی رتبه ششم رشد را داشتیم. اما استان البرز به دلیل ایجاد به عنوان آخرین استان کشور، مشکلات عمدهای در همه بخشها دارد که حل مسئله آنها تلاش بیشتر و مضاعفتری را میطلبد.
انتهای پیام
نظرات