کد ۱۹ گزینش وزارت آموزش و پرورش به مجموعهای از قوانین اطلاق میشود که برای استخدام و انتخاب معلمان و کادر آموزشی در این وزارتخانه وضع شده است. هدف از این گزینش، شناسایی افراد متعهد و واجد شرایط، برای تدریس و کار با دانشآموزان است.
این کد شامل معیارهایی است که متقاضیان باید آنها را رعایت کرده و بر اساس آن گزینش شوند؛ صلاحیت علمی و تخصصی، صلاحیت اخلاقی و شخصیتی، سوابق شغلی و اجتماعی، مصاحبهها و آزمونهای تخصصی، همچنین نظارتهای ویژه پس از استخدام از جمله شاخصهای کلیدی این فرآیند به شمار میرود.
با این حال، در پی رد صلاحیت تعداد زیادی از داوطلبان در گزینشهای اخیر، مجلس شورای اسلامی بر آن شد تا در این موضوع ورود پیدا کند و علت افزایش رد صلاحیتها را بررسی کند؛ یکی از علل عمده این افزایش، دخالت سلایق شخصی گزینشگران در فرآیند ارزیابی بوده است که موجب چالشهایی در عدالت گزینشها شده است.
مهدی داوری، رئیس گزینش آموزش و پرورش خراسان رضوی، در خصوص بازنگری گزینشهای کد ۱۹ در سطح استان به ایسنا گفت: طبق قانون، هر فرد رد صلاحیتشده میتواند در سه مرحله درخواست تجدید نظر کند که دو مرحله در سطح استانی و یک مرحله در دیوان عالی عدالت اداری انجام میشود.
داوری افزود: در سال جاری، حکم عدم تأیید صلاحیت بسیاری از افراد در مرحله تجدیدنظر تغییر کرد و پس از درخواست تجدیدنظر از سوی حدود ۸۰ درصد از رد صلاحیتشدگان کد ۱۹ در سطح استان، با پذیرش آنها موافقت شد.
رئیس گزینش آموزش و پرورش خراسان رضوی عنوان کرد: پرونده افرادی که رد صلاحیت شدهاند، به هیات مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش ارسال خواهد شد تا بررسیهای نهایی انجام شود؛ داوطلبان رد صلاحیت شده نگران نباشند زیرا امیدواریم که بسیاری از افراد در مرحله دوم گزینش تأیید شوند.
آنچه واضح است این است که سیستم آموزشی کشور با کمبود معلم روبهرو است؛ این کمبود در شرایطی به وجود آمده که نظام آموزش و پرورش با چالشهای متعدد مواجه است. فرآیند گزینشها باید با دقت بیشتری انجام شود تا از گزینشهای نادرست و غیرمنصفانه جلوگیری شود. همچنین، با توجه به نیازهای موجود در آموزش و پرورش، ضروری است که تدابیر بهتری برای جذب معلمان متخصص و باکیفیت اتخاذ شود تا هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت، نیازهای آموزشی کشور بهطور مؤثر تأمین شود.
اعمال سلایق شخصی در گزینشها و تأثیر آن بر داوطلبان
احسان عظیمیراد، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز در گفتوگو با ایسنا به بررسی چالشهای مربوط به گزینشهای اخیر کد ۱۹ به ارائه آمارهای کشوری پرداخت و اظهار کرد: جذب معلم یکی از مسائل اساسی است که سالهاست نظام آموزش و پرورش را با چالش مواجه کرده است.
وی با اشاره به اینکه در ۱۵ سال گذشته به دلیل عدم نظارت کافی و ارائه آمارهای متفاوت، معلمان به اشکال و عناوین مختلف جذب سیستم آموزش و پرورش شدهاند، تأکید کرد: متأسفانه برای آینده این معلمان برنامهای مدون و جامع وجود نداشته که مشکلات فراوانی را برای نظام آموزشی ایجاد کرده است.
عظیمیراد ادامه داد: به دلیل بازنشستگیهای بالا و استفاده از معلمان جذبشده به عنوان نیروی اداری، نظام آموزش و پرورش با کمبود نیرو روبهرو است؛ این کمبود به دلیل عدم پیشبینی صحیح، فقدان آمار لازم از نیازها، گستردگی بیش از حد این سیستم و مدیریت نامناسب به وجود آمده است، به همین دلیل، آموزش و پرورش برای رفع نیاز خود از کانالهای مختلف و عناوین گوناگون به جذب نیرو پرداخته است که این موضوع خود چالشهای جدیدی را به همراه داشته است.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه برای جبران این کمبود نیرو، آموزش و پرورش باید آزمونهای مختلفی همچون ماده ۲۸ و دانشگاه فرهنگیان را برگزار کند، عنوان کرد: طبق برنامه هفتم توسعه، جذب صددرصدی معلمان از طریق آزمون و دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفته شده است؛ اما متأسفانه برخی از گزینشگران به دلیل اعمال سلایق شخصی باعث عدم تأیید صلاحیت بسیاری از داوطلبان در سال جاری شدهاند که این موضوع اعتراضات گستردهای را به همراه داشته است.
وی با تاکید بر این نکته که در بسیاری از موارد، موضوعات کماهمیت در گزینشها اهمیت زیادی پیدا کرده بود، گفت: در مرحله گزینش اولیه کد ۱۹، حق بسیاری از داوطلبان تضییع شد که همین امر موجب اعتراضات گسترده در سطح ملی شد.
تأثیر اصلاحات در گزینشها و تأیید صلاحیتهای جدید
عظیمیراد ضمن بیان اینکه با ورود وی به موضوع گزینش و مطالبه از وزیر آموزش و پرورش، تغییراتی در فرآیند گزینشها صورت گرفت و مدیرکل گزینش وزارت آموزش و پرورش تغییر کرد، گفت: این اصلاحات باعث شد که بسیاری از داوطلبان رد صلاحیتشده، از جمله ۱۴ هزار و ۳۰۰ داوطلب در زمینههای آموزگاری، هنرآموزی و دبیری، پس از ثبت اعتراض و گزینش مجدد، موفق به تأیید صلاحیت شوند و موجی از آرامش و خوشحالی برای این عزیزان ایجاد شود.
عظیمیراد خاطرنشان کرد: رسیدگی به پروندههای مربوط به کد پنج و بند دو (مرتبط با دانشگاه فرهنگیان و آزمون دبیری و آموزگاری و کارنامه سبزها) انجام شده و به زودی نتایج آن از سوی سازمان سنجش اعلام خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات