• یکشنبه / ۱۴ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403111409805
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

مدیرحمل و نقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار عنوان کرد

فرسودگی و کمبود ناوگان برای ترانزیت کالا در بندر چابهار

فرسودگی و کمبود ناوگان برای ترانزیت کالا در بندر چابهار

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرحمل و نقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد تجاری، صنعتی چابهار به ناوگان حمل جاده‌ای فرسوده اشاره کرد و گفت: برای رفع آن، دولت می بایست طرح نوسازی ناوگان در قالب واردات کامیون را پیگیری و عملیاتی کند.

مقدم در گفت وگو با ایسنا، افزود: البته درهم‌آشفتگی نهادی و فقدان متولی ترانزیتی در کشور و در مناطق آزاد کشور، نیز مزید علت شده است.

وی بیان کرد: نیاز به یک سازمان یکپارچه در این مورد بیش‌ازپیش مورد نیاز است تا علاوه بر قابل پیش‏ بینی کردن روند قانونی و جلوگیری از اعمال سلایق، قوانین بدون فایده و گاهی منسوخ را از دایره فضای ترانزیتی کشور دور کند.

وی گفت: علاوه بر آن، ایجاد مشوق‏های ترانزیتی نظیر کریدورهای سبز گمرکی در مسیرهای کم‏ ریسک موجب تسهیل عبور سریع کالاهای کم‏ریسک از کشور می ‏شود چون ایران به‌عنوان اولین اقدام در حوزه تسهیل ترانزیت و افزایش جریان‌های عبوری از کشور می‌تواند اقدام به تعریف رویه‌های دوجانبه گمرکی با مشتریان اصلی بالقوه ترانزیت کشور کند.

مدیر حمل و نقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد تجاری، صنعتی چابهار ادامه داد: در این رویه درصورت ارسال تاییدیه توسط گمرک مبدا برای گمرک ایران، گمرک داخلی بار عبوری دارای تاییدیه را از کلیه تشریفات مرزی معاف کرده و محموله در مدت زمان بسیار کمتری از خاک کشور عبور می‌کند.

مقدم افزود: همچنین در شرایطی که اکثریت قریب به اتفاق کالاها در پایانه‌های مرزی معطل ارزیابی و بروکراسی‌های طولانی‌مدت می‌شوند، نیاز است تا خطوط جداگانه‌ای جهت ترانزیت کالا در پایانه‌ها تعریف شود. این راهکار در کوتاه‌مدت می‌تواند موجب بهبود ترانزیت کشور شود.

وی بیان کرد: از سوی دیگر و در وضعیت کنونی برای تمامی کالاهای ورودی و خروجی اعم از واردات، صادراتی و ترانزیتی، جایگاه‌ها و نیروی انسانی تقریبا یکسانی تعریف شده و این موضوع مزیت زمانی را که یکی از اصلی‌ترین عوامل رونق ترانزیت است را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

مدیر حمل و نقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد تجاری، صنعتی چابهار گفت: در حال‌ حاضر بنادر ایران برخلاف سایر بنادر جهان از حمل یکسره برخوردار نیستند. این معضل باعث شده تا کالای ترانزیتی به‌طور میانگین بین ۲ تا چهار روز در بندر معطل مانده و سپس وارد مراحل گمرک شود و در این راستا لازم است تا حمل یکسره بندری لااقل برای محموله‌های ترانزیتی راه‌اندازی شود.

مقدم با بیان اینکه قرارگیری ایران در شاهراه ترانزیتی متصل‌کننده آسیا به اروپا، و کشورهای جنوبی به کشورهای شمالی محصور در خشکی، ایران را تبدیل به یکی از مراکز مهم خدمات لجستیکی در جهان کرده است، خاطرنشان کرد: بندر چابهار بزرگترین بندر متصل به آب های آزاد ایران در حاشیه اقیانوس هند است که به‌عنوان یک دروازه ترانزیتی و لجستیکی برای بازار داخلی و خارجی نیز مطرح است.

وی ادامه داد: با انجام فعالیت‌های مرتبط با لجستیک از قبیل انبارداری، امور گمرکی و ترخیص، بیمه، عملیات مالی و پولی، مدیریت تولید، توزیع، صادرات و واردات، حمل‌ونقل، بسته‌بندی، تجمیع و ردیابی کالا، اطلاع‌رسانی و سایر خدمات وابسته، می تواند ضمن کاهش هزینه و زمان حمل‌ونقل کالا، فرصت‌های اقتصادی سودآوری را در توسعه تأسیسات لجستیکی فراهم کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha