• جمعه / ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403111108193
  • خبرنگار : 71263

برندگان متفاوت تحریم‌های نفتی روسیه

برندگان متفاوت تحریم‌های نفتی روسیه

بازار نفت، با ایجاد برندگان و بازندگان کوتاه‌ مدت و میان‌ مدت، به سرعت خود را با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ناوگان نفتکش‌های سایه روسیه وفق می‌دهد.

به گزارش ایسنا، برندگان کوتاه مدت، صادرکنندگان نفت خاورمیانه هستند که تقاضا برای نفت آنها از سوی پالایشگاه‌های هند و چین که به دنبال جایگزین‌هایی برای محموله‌های روسیه هستند، افزایش یافته است.

مالکان نفتکش همچنین از نرخهای بالاتر برای کشتیهایی که شامل تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا و سایر کشورهای غربی بر صادرات نفت خام روسیه نیستند، سود می‌برند.

در سوی دیگر این معادله، پالایشگاه‌های هندی و چینی، بازنده هستند زیرا هزینه‌های  آنها که به جای نفت خام روسیه،  مجبورند گزینه های گرانتری را خریداری کنند، افزایش می‌یابد. قیمت نقدی نفت دوبی که قیمت پایه نفت خاورمیانه است، روز سه شنبه، در ۸۱ دلار و ۲۵ سنت در هر بشکه بسته شد که سه دلار و ۶۳ سنت بالاتر از نفت برنت بود.

نفت دبی، معمولا با تخفیف نسبت به نفت برنت معامله می‌شود، اما از زمانی که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، اقدامات جدید سخت‌گیرانه‌ای را علیه روسیه اعلام کرد، از جمله تحریم‌های نفتکش‌هایی که در ناوگان سایه روسیه، نفت این کشور را جابجا می‌کنند، بیش از سه دلار در هر بشکه، نرخ بالاتری پیدا کرده است.

طبق گزارش‌ها، پالایشگاه‌های هندی برای تامین محموله‌های روسیه برای تحویل در مارس، با مشکل مواجه هستند، به طوری که آنوج جین، مدیر ارشد مالی شرکت «ایندین اویل»، روز سه‌شنبه گفت که این شرکت انتظار واردات کمتری از روسیه را دارد.

بر اساس داده های بخش تحقیقات نفت شرکت مالی  LSEG، هند، بزرگترین خریدار نفت خام روسیه است که در سال ۲۰۲۴، روزانه ۱.۷۱ میلیون بشکه نفت یا معادل ۴۰ درصد از کل واردات خود را از روسیه تامین کرد. همچنین، چین، دومین خریدار بزرگ نفت خام روسیه است که در سال میلادی گذشته، ۱.۰۹ میلیون بشکه در روز از راه دریا و تا یک میلیون بشکه در روز از خطوط لوله، نفت روسیه را وارد کرد.

هند، بیشتر گرید نفتی اورال روسیه را وارد می‌کند که از بنادر این کشور در اروپا صادر می‌شود؛ در مقابل، چین، بیشتر گرید نفتی اسپو را خریداری می‌کند که از بنادر روسیه در خاوردور، ارسال می‌شود.

نفتکش‌هایی که در بنادر اروپایی روسیه بارگیری می‌شوند، باید از آبهای تحت کنترل کشورهای تحریم کننده عبور کنند، از این رو، این احتمال وجود دارد که هند در ادامه تجارت با روسیه، با مشکلات بیشتری روبرو شود. سفر دریایی کوتاه‌تر از خاور دور روسیه به چین، ادامه خرید نفت اسپو را برای چین آسان‌تر می‌کند، اما موجود بودن کشتی، مشکل بزرگ در کوتاه‌مدت خواهد بود.

تاثیر کوتاه مدت تحریم‌های جدید بر صادرات نفت روسیه، تاکنون روشن بوده و باعث افزایش قیمت نفت خاورمیانه نسبت به سایر گریدها و افزایش نرخ کرایه نفتکش‌ها و محدود شدن دسترسی به آنها شده است.

ریسکهای واردات نفت در بلندمدت

پیامدهای بلندمدت تحریم‌های اخیر آمریکا علیه تجارت نفت روسیه، چندان روشن نیست. اولا، این احتمال وجود دارد که فروشندگان نفت روسیه، بار دیگر راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها و حفظ جریان نفت خام بیابند، حتی اگر مجبور شوند برای این کار قیمت‌ها را کاهش دهند و حاشیه سود را کمتر کنند.

اما بزرگترین تاثیر تحریم‌ها، ممکن است این باشد که چین و هند، واردات نفت خام را در ماههای آینده کاهش دهند. چین که بزرگترین واردکننده نفت در جهان است، سابقه کاهش واردات را در زمان بالا رفتن قیمتها دارد. پالایشگاه‌های چین می توانند این کار را با توجه به ذخایر فراوان و مصرف ضعیف سوخت در بحبوحه رشد اقتصادی ملایم، انجام دهند.

پالایشگاه‌های خصوصی چین نیز ممکن است در صورتی که دسترسی آنها به نفت خام ارزان‌تر روسیه محدود باشد، فعالیت تاسیسات خود را متوقف کنند. بسیاری از این پالایشگاه‌ها، پس از کاهش تخفیف مالیات بر مصرف برای واردات خوراک توسط پکن، با هزینه‌های بالاتری برای استفاده از جایگزین‌هایی مانند نفت کوره مواجه هستند.

این وضعیت برای پالایشگاه‌های هند با توجه به ذخایر کمتر آنها، پیچیده تر است، اما اگر نتوانند به اندازه کافی نفت خام با قیمت‌های رقابتی تهیه کنند، ممکن است وسوسه شوند که نرخ پالایش را کاهش دهند.

حاشیه سود پالایشگاهی از افزایش اخیر قیمت نفت، تحت فشار است و با توجه به وضعیت تقاضا برای سوختهایی مانند بنزین و دیزل در بسیاری از کشورهای آسیایی، افزایش قیمت نفت هنوز به طور کامل در قیمت این محصولات منعکس نشده است.

بر اساس گزارش رویترز، حاشیه سود پالایش برای پالایش هر بشکه نفت دبی در یک پالایشگاه معمولی سنگاپور، به ۱.۵۳ دلار در هر بشکه در روز سه شنبه رسید که بسیار پایین تر از میانگین ۳۶۵ روزه، ۴.۴۶ دلار بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha