ابوالفضل سلیمانی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت پروژه کلور-درام، اظهار کرد: این پروژه ملی است و بهرهبرداری از آن در بهبود شرایط اقتصادی و جذب گردشگر برای استان زنجان، به ویژه شهرستان طارم، تأثیر زیادی خواهد داشت.
وی پیشرفت فیزیکی پروژه در حوزه زنجان را ۵۵ درصد اعلام کرد و افزود: قطعه در دست اجرای پروژه نیز حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
سرپرست معاونت مهندسی و ساخت ادارهکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه تاکنون حدود ۷۰ میلیارد تومان به این پروژه اعتبار تخصیص یافته که عمدتاً در قالب اوراق خزانه و اسناد تسویه بوده است، افزود: برای تکمیل این پروژه ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
او به تأخیر در عملیات اجرایی پروژه اشاره کرد و گفت: به دلیل انباشت مطالبات پیمانکار به مبلغ بیش از ۶۰ میلیارد تومان و عدم تخصیص اعتبار در ۹ ماهه ابتدای سال جاری، عملیات اجرایی پروژه کند و متوقف شده بود. اما با قولهایی که در خصوص تأمین منابع مالی داده شد، کارگاه مجدداً فعال شده است.
سلیمانی با بیان اینکه ۹۵ درصد خاکبرداری پروژه به پایان رسیده و ۷۰ درصد ابنیه فنی آن نیز احداث شده است، تأکید کرد: در صورت تأمین اعتبار لازم، پروژه تا پایان سال ۱۴۰۴ آماده بهرهبرداری خواهد بود.
سرپرست معاونت مهندسی و ساخت ادارهکل راه و شهرسازی استان زنجان، با اشاره به ویژگیهای کریدور انتخابی برای محور کلور-درام، گفت: این محور به دلیل عبور از دامنههای غیر برفگیر و مناظر طبیعی منطقه، علاوه بر اینکه جایگزینی مناسب برای محورهای موازی همچون محور پول خلخال است، تأثیرات مثبتی در شرایط اقتصادی، اجتماعی و گردشگری شهرستان طارم خواهد داشت. همچنین بهبود شرایط تردد در این محور باعث تسهیل و تسریع حمل و نقل کالاهای کشاورزی خواهد شد.
او همچنین افزود: با بهرهبرداری از این محور، فاصله زنجان (شهرستان طارم) با خلخال در استان اردبیل که اکنون از طریق محور زنجان-سرچم-خلخال انجام میشود، ۷۰ کیلومتر کاهش مییابد.
سلیمانی ادامه داد: با توجه به مشخصات محور درام-آببر-گیلوان، در صورت بازگشایی پروژه کلور-درام، حجم ترافیک این محور افزایش خواهد یافت و این موضوع ممکن است اهالی منطقه و استفادهکنندگان از محور را با مشکل مواجه کند. بر این اساس، ارتقای محور درام - آببر - گیلوان در دست پیگیری است و برای اخذ مجوزهای لازم نیاز به مساعدت و پیگیری ویژه مسئولان منطقه و نمایندگان شهرستان در مجلس شورای اسلامی دارد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به توپوگرافی منطقه، تکمیل پروژه مستلزم عملیات در محدوده هر دو استان زنجان و اردبیل است. بهرهبرداری از مسیر در صورت تکمیل پروژه در حوزه استان زنجان میسر نخواهد بود، زیرا پروژه در ۹ کیلومتر ابتدای مسیر در استان اردبیل متوقف شده است.
انتهای پیام
نظرات