سید مجتبی علوی اردکانی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، در پاسخ به اینکه دستگاههای تبلیغاتی به چه روشهایی باید در مقابل تبلیغات رسانهای دشمن اثرگذار باشند و تاکنون چگونه عمل شده که تأکید رهبری را در این زمینه به دنبال داشته است، گفت: تبلیغات در زمینههای مختلف میتواند بر ذهن، اندیشه و افکار مخاطب تأثیرات بسیار زیادی داشته باشد، به گونهای که میتواند یک حق را ناحق و یا یک عمل خوب را بد جلوه دهد و برعکس. مخصوصاً در دوران کنونی با وجود شبکههای مختلف ماهوارهای، اینترنتی و فضاهای مجازی مسلما کسانی که این ابزارها را در اختیار داشته باشند و بتوانند اذهان مخاطبین خود را به این طرق کنترل کنند، میتوانند تأثیرات بسیار زیادی در جامعه جهانی داشته باشند.
وی ادامه داد: هماکنون هم اکثر شبکهها با وارونه جلوه دادن واقعیتهای نظام جمهوری اسلامی ایران در ذهن مخاطبین خود واقعیتها را آنگونه که خود دوست دارند القاء میکنند. بنابراین همانگونه که جنگ سخت و نظامی ابزار و وسایل خاص خود را برای مقابله با دشمن نیاز دارد، در این جنگ نرم، جنگ رسانهای و فرهنگی که مقام معظم رهبری(مدظله) از آن به عنوان غارت فرهنگی و شبیخون فرهنگی دشمنان کشور نام برده است، باید به همان شیوه خودشان و با استفاده از ابزارهای خاص خود مانند فضاهای مجازی و شبکههای صدا و سیما مخصوصاً شبکههای قدرتمند برون مرزی و درست کردن برنامههای خوب و جذاب با زبان علم و فرهنگ، واقعیتهای کشور را در جامعه جهانی نشان داد.
علوی اردکانی با اشاره به اینکه رسانه میتواند توطئههای دشمنان را خنثی کنند، گفت: رسانههای درون مرزی و برون مرزی توانایی دارند که نگذارند تبلیغات دشمن به روی افکار عمومی چه در جامعه جهانی و چه در درون کشور اثر داشته باشد.
دبیر ستاد بزرگداشت دهه فجر استان فارس تصریح کرد: ساختن فیلمها و کلیپهای کوتاه از پیشرفت کشور در عرصههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، عمران و آبادی کشور، سیاسی و نظامی در نظام جمهوری اسلامی و مقایسه این پیشرفتها با ایام قبل از انقلاب و نشر این کلیپها در شبکههای مختلف صدا و سیما و فضاهای مجازی مخصوصاً فضاهای مجازی پر مخاطب میتواند بسیار تاثیرگزار باشد.
بیان واقعیتها و پیشرفتهای کشور میتواند در امید آفرینی موثر باشد
مدیرکل فرهنگی و زیارت استانداری فارس در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سوال که چگونه میتوان در جامعه امیدآفرینی ایجاد کرد و تأثیر یک جامعه امیدوار در پیشبرد اهداف و توسعه همهجانبه کشور چیست، گفت: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی که نتوانستند از طریق نظامی و جنگ سخت به نظام و مردم ایران ضربه بزنند، تمام تلاش خود را خواهند کرد تا با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارند و نیز با استفاده از جنگ روانی، جنگ فرهنگی و جنگ نرم مردم را از این نظام ناامید و دلسرد کنند.
وی درباره ایجاد ناامیدی توسط دشمن، مثالی زد و گفت: به عنوان مثال یکی از روشهای دشمنان در جنگ فرهنگی و تبلیغاتی خود شبههافکنی با تقطیع فیلمها و برنامههای مختلف است، به گونهای که از یک صحبت، سخنرانی یا برنامه با قطع کردن قسمتهایی از آن، آن نکاتی که مدنظر خودشان است را جدا کرده و به خورد مخاطب میدهند تا مردم و مخاطبین با دیدن این کلیپهای تقطع شده مخصوصاً اگر از زبان بزرگان کشور و نظام باشد، ناامید شوند و نسبت به مسئولان و نظام بدبین شوند و از این حربه در جهت نیل به اهدافشان استفاده میکنند.
علوی اظهار کرد: یکی از وظایف کارشناسان و نخبگان فضای مجازی، رسانه و مطبوعات مخصوصاً متخصصین این امور، این است که با نشر و پخش فیلمها و کلیپهای کامل و واقعی جلوی این شبههافکنیها را بگیرند و نگذارند با استفاده از این کلیپهای تقطیع شده در اذهان و افکار عمومی مردم تاثیر بگذارند و موجبات ناامیدی و دلسرد فراهم نشود.
وی بیان واقعیتها و پیشرفتهای کشور به صورت دقیق و درست و دمیدن روح امیدواری به آیندهای خوب و مطمئن به جامعه، مخصوصاً توسط گروهای مختلف مردمی، جوانان و نوجوانان را در امیدوار کردن جامعه بسیار موثر دانست و گفت: جوان امروز با استفاده از ابزارهای اینترنتی و فضاهای مجازی خیلی سریع و آسان به اطلاعات، اخبار و واقعیتهای روز دسترسی دارد. بنابراین مسئولان ما باید به گونهای برنامهریزی کنند که جوانان، پیشرفتها و واقعیتها را به چشم خود ببینند و فریب شایعهپراکنی دشمنان را نخورند و ناامید و سرخورده نباشند.
انتهای پیام
نظرات