علی پارسایی روز یکشنبه هفتم بهمن ماه ۱۴۰۳ در جمع خبرنگاران گفت: پروژه تونل دوم سی سخت به طول۷۵۰ متر در راستای توسعه محورهای ارتباطی استان و گرهگشایی از نقاط حادثهخیز محور ارتباطی یاسوج - سی سخت به ویژه به دلیل گردشگر بودن منطقه و کاهش بار ترافیکی در دستور کار قرار گرفته و انتظار میرود با بهرهبرداری از این تونل ایمنی در مسیر برقرار شود.
وی افزود: تزریق مالی هردو تونل در دستور کار قرارگرفته و جمعا مبلغ ۳۰۰ میلیار ریال در حال پرداخت هست.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه محور یاسوج - سی سخت یکی از محورهای اصلی استان بخصوص برای منطقه گردش پذیر شهر سی سخت است خاطرنشان کرد: مشخصات فنی تونل شماره یک و دو واقع در محور یاسوج - سی سخت را که با هدف بهسازی و احداث راه اصلی چهارخطه این محور در دستور کار قرار گرفته است را تشریح کرد.
پارسایی تصریح کرد: طول پروژه بهسازی و احداث راه اصلی مسیر محور یاسوج - سی سخت ۳۵ کیلومتر و به صورت چهار خطه است که عرض مسیر دو باند۱۰.۵۰متری جمعاً ۲۱متردر محلهای جدا شده و۲۳متردر محلهای جدانشده با احتساب رفوژ میانی است.
وی ادامه داد: در طول مسیر یاسوج - سی سخت دو دستگاه پل بزرگ بتنی در دو خط رفت و برگشت به طول هر کدام ۳۲۸ متر و عرض ۱۲.۴ متر و ارتفاع ۷۵ متر با شیب زیاد در محدوده دره پرخطر پل کلو فعلی و همچنین دو دستگاه تونل در دو خط رفت و برگشت به طول ۷۵۰ و ۷۹۰ متر و عرض ۱۲.۴۰ متر با هدف حذف قوسهای متعدد و با شیب زیاد در محدود پر خطر گردنه قیلونی با هدف حذف قوسهای متعدد در دستور کار است.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان اینکه تونل شماره دو داری پیشرفت ۵۳ درصدی است، عنوان کرد: در ابتدای شروع کار تعداد تونلها سه دستگاه بوده که به دلیل مخالفت سازمان محیط زیست طرح هندسی تغییر و باعث حذف یکی از تونلها شد و به دو دستگاه تونل کاهش یافت.
پارسایی عنوان کرد: در طول مسیر یاسوج - سی سخت خصوصا در ایام تعطیل، گردشگری و فصل بارندگی در طول سال شاهد حوادث رانندگی بودیم که در حقیقت با آزار و اذیت مردم همراه بود به طوری که شهروندان در فصل زمستان به دلیل سردسیر بودن منطقه و بارش برف بیش از دو ساعت در این محور در ترافیک میماندند.
وی با اشاره به عملیات اجرایی این دو تونل بعداز یک وقفه به دلیل کمبود اعتبار هماکنون فعال است، اظهار کرد: طرح احداث تونل دوم به طول ۷۵۰ متر بوده که کامل حفاری شده است.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در شرایط بحرانی زلزله سیسخت این محور ارتباطی بهدلیل بار ترافیکی زیاد به مدت ۲۲ ساعت مسدود و امکان امدادرسانی به زلزله زدگان وجود نداشت، که این خود دلیل محکمی دال بر تسریع در روند اجرایی پروژه با تزریق اعتبار به موقع است.
آغاز عملیات بتن ریزی پل سریز
همچنین علی پارسایی، سرپرست راه و شهرسازی استان کهگیلیویه و بویراحمد از آغاز مرحله اول عملیات بتن ریزی فونداسیون کوله a۲ در ضلع جنوبی پل بزرگ سریز خبر داد و گفت: با شروع این عملیات، بتن ریزی فونداسیون کوله a۲ این پل به ابعاد ۱۵در۸متر و ارتفاع ۱.۶۰طی هفته جاری صورت پذیرفت.
وی افزود: در این عملیات ۳۵۰متر مکعب خاکبرداری پی کنی ، ۳۲تن آرماتور، ۱۰۰ مترمربع قالب بندی و ۱۷۵ متر مکعب بتن با مقاومت فشاری ۳۰۰کیلوگرم بر متر مربع بتن ریزی صورت پذیرفت با رعایت مراحل کیورینگ با لحاظ برودت هوا و آرمانور گذاری دیواره کوله همزمان با آرماتور کوله انجام شده که طی روزهای آتی بتن ریزی خواهد شد .
پارسایی اظهارکرد: پل سریز به طول ۱۵۴متر و عرض ۱۲و نیم تا کنون عملیات احداث ۵۴مورد شمع و ۳مورد پایه از ۱۲پایه ،۱۷عدد شاهتیر از ۳۵ مورد شاهتیر پیش بینی شده به اتمام رسیده و عملیات خم و برش کوله a۱در حال انجام است.
سرپرست راه و شهرسازی استان کهگیلیویه و بویراحمد تصریح کرد: این پروژه که در خروجی شهر یاسوج به سمت پاتاوه واقع شده، با اعتباری بالغ بر هفتصدو سی و شش میلیارد ریال آغاز که با تعدیل پروژه و شرایط تورمی این رقم حدود هزارمیلیارد ریال افزایش پیدا میکند.
به گزارش ایسنا، پارسایی در ادامه ابراز امیدواری کرد، تکمیل این پروژه مهم موجب تسهیل رفت و آمد در ورودی و خروجی شهر یاسوج و همچنین روانی ترافیک در این محور خواهد بود این پل در واقع طرح تبادل راههای مرکز استان به استانهای خوزستان و اصفهان محسوب میشود که با هدف کاهش ترافیک و کاهش تصادفات در این محور خواهد بود.
انتهای پیام
نظرات