به گزارش ایسنا، آن طور که در برخی منابع گفته شده پروژه احداث راه آهن شلمچه - بصره از حدود ۴۰ سال پیش طراحی و از حدود ۲۰ سال پیش عملیات اجرایی آن آغاز شده و در نهایت شهریور سال گذشته احداث این خط ریلی کلید خورده است.
احداث این خط ریلی ۳۲ کیلومتری قرار است با همکاری دو کشور ایران و عراق طی ۱۸ ماه و با احداث پلی بر روی رودخانه اروند در محل جزیره سندباد در شهر بصره، پل با دهانه بازشو با قابلیت کشتیرانی، پل بزرگ بر روی رودخانه اروند رود( شط العرب)، ۱۶ کیلومتر عملیات مین روبی و احداث پایانه مرزی عملیاتی شود.
براساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی راه آهن جمهوری اسلامی ایران تا کنون ۸۲۰۵ مین و مهمات در این مسیر کشف و امحاء شده و حدود پنج کیلومتر از مسیر نیز پاکسازی شده است.
هدف از طراحی و اجرای این پروژه ریلی، اتصال دو کشور ایران و عراق با ریل به یکدیگر، امکان سفر ریلی با رفاه بالا برای زائران ایرانی عتبات عالیات و زائرین عراقی مشهد مقدس و کمک به افزایش تعاملات دو کشور است و راه اندازی این خط می تواند مزایای زیادی داشته باشد و افق جدید حمل و نقلی برای هر دو کشور ایجاد کند.
جبارعلی ذاکری - مدیرعامل شرکت راه آهن - در تشریح آخرین وضعیت راه آهن شلمچه _ بصره به ایسنا گفت: در خصوص این پروژه راه آهن ایران سه تعهد دارد. اول تکمیل ایستگاه و خطوط ایستگاهی در شلمچه است که با هماهنگی منطقه آزاد اروند، اراضی فاز اول آن منطقه تملک و در اختیار راه آهن قرار گرفته است و پیمانکار برای آماده سازی، حصارکشی و احداث خطوط آماده شده است. امیدواریم بحث احداث ساختمان ایستگاه نیز به زودی توسط پیمانکار مربوطه شروع شود.
تاییدیه مین روبیها به تدریج صادر میشود
وی افزود: بخش دوم کار مین روبی در طول شلمچه تا بصره است. پیشبینیهای اولیه به طول ۱۴کیلومتر به عرض ۶۰ متر است و راهآهن ایران و عراق پیگیر آن هستند. تا کنون بیش از شش کیلومتر از این مسیر مین روبی شده که توسط دولت عراق تاییدیه مین روبیها به تدریج در حال صدور است.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: سومین بخش نیز احداث پل در شط العرب بوده که پل بزرگی است و خوشبختانه ۲۶ شمع کوبی انجام شده است و بعد از سفر رییس جمهور به عراق نقدینگی مورد نیاز پروژه نیز تزریق شده است و امیدواریم تعهدات دولت ایران عملیاتی شود.
وی همچنین عنوان کرد که تعهدات دولت عراق نیز استقرار پیمانکار زیرسازی بوده که یک شرکت اسپانیایی قرارداد آن را بسته است و امیدواریم طی ماه آتی شاهد فعالیت اجرایی و آغاز عملیات زیرسازی در آن محور باشیم.
اختصاص ۲۹ هزار میلیارد تومان از منابع دولتی
اهمیت این پروژه ۲۰ ساله نیز در سفر رییس جمهور و هیات همراه به خوزستان در روزهای گذشته نیز بیش از پیش نمایان شد؛ به طوری که مسعود پزشکیان اخیرا اعلام کرده که ۲۹ هزار میلیارد تومان از منابع دولت و ۴۱ میلیون دلار از منابع ارزی برای مسیر شلمچه - بصره مصوب شده است.
همچنین فرزانه صادق - وزیر راه و شهرسازی - نیز که در این سفر رییسجمهور را همراهی میکرد، وعده داد که این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۴ یعنی حدود یکسال دیگر تکمیل خواهد شد و به بهرهبرداری میرسد.
انتهای پیام
نظرات