به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا ظفرقندی در اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور که امروز در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت در حال برگزاری است، با بیان اینکه آموزش ما باید منعطف به نیازهای کشور باشد تا آن نیازها را برطرف کنیم، گفت: قطعا این نیازها تغییر میکند و ثابت نیست؛ به طور مثال من روزی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بودم و احساس کردم رشته جراحی عروق در این دانشگاه و حتی کشور نداریم؛ باید آن را تأسیس کنیم و این کار را انجام دادم. یک روزی هم دیدم کشور ما به پیوند کبد نیاز دارد؛ این عمل نیز در کشور وجود نداشت، قراردادی با یکی از دانشگاه های آمریکا به منظور آموزش تیمی که از ایران اعزام میشدند منعقد کردیم؛ بنابراین آموزش باید منعطف بر نیازها باشد.
وی در ادامه تصریح کرد: همه دانشگاه ها مشترکات و تفاوت هایی در زمینه آموزش دارند و نمیتوانیم برای همه دانشگاه های کشور یک نسخه واحد بپیچیم، هر دانشگاه باید مسئله محور باشد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه حرفه پزشکی با اخلاق معطوف و عجین شده است و اگر این اخلاق نباشد، خدمات باکیفیت به بیمار نخواهیم داد، اظهار کرد: اخلاق حرفهای با آموزش یک یا دو واحد نظری به دست نمیآید؛ بلکه اخلاق حرفه ای در طول مسیر آموزش به دانشجویان ارائه می شود و نقش اساتید و مجموعه در این زمینه بسیار کلیدی و موثر است.
ظفرقندی همچنین به اهمیت ارتباط آموزش و مردم اشاره و تاکید کرد: آموزش زمانی موثر است که به مردم متصل باشد؛ این امر موجب ایجاد ارزش افزوده در سرمایه می شود، اگر قرار است رابطه خوبی با بیمار داشته باشیم، باید به این آموزش توجه کنیم.
وی ادامه داد: باید گروه هایی تشکیل شوند تا بتوانند برای حل مشکل مردم به آنها آموزش دهند تا سواد سلامت مردم افزایش یابد. در واقع هر ایدهای در این زمینه به ما ارائه داده شود، ما حمایت میکنیم؛ چرا که در این شرایط است که راه های طولانی را در مسیر کوتاه طی می کنیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بسیاری از بیماریها به دلیل نداشتن سواد سلامت به وجود می آیند، افزود: سه چهارم زنان در سطوح سه و چهار سرطان سینه به مرکز درمانی مراجعه می کنند؛ اگر آنها سواد سلامت بالا داشتند در سطوح پایین به پزشک مراجعه می کردند و زودتر درمان می شدند. در مورد بسیاری از بیماری ها اعم از دیابت، فشار خون و تروما این شرایط صادق است. من از الان دلم شور تعطیلات نوروز را می زند به این جهت گروه هایی را برای کاهش این اتفاقات آماده کردیم.
وی به چالشهای ناشی از افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: این اتفاق بدون برنامه منسجم افزایش یافت طی این سه سال گذشته نزدیک به ۸۰ درصد ظرفیت بالا رفت؛ در صورتی که زیرساخت های لازم متناسب با آن بیشتر نشد؛ این در حالی است که هر اندازه بدون تامین زیرساخت ظرفیت را افزایش دهیم کیفیت آموزش کاهش می یابد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: آنچه در شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی مصوب شد، این بود که امسال سال آخر اجرای برنامه باشد. در واقع چون ما وقتی وارد این تصمیم شدیم که نیمی از سال تحصیلی گذشته است، دغدغه ما این بود که کسانی که با این تصور وارد این رشته شدند،را ناامید نکنیم و فقط ظرفیت باقی مانده از مصوبه را پذیرش کنیم؛ بنابراین اجرای مصوبه از سال آینده متوقف میشود.
به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر هزینه تامین افزایش صد درصدی آموزش پزشکی ۳۰ همت است. هر تختی که برای آموزش اضافه کنیم باید ۱۰ میلیارد تومان هزینه شود. متأسفانه تا کنون این هزینه ها پرداخت نشد.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص میزان تقاضا به رشته های دستیاری نیز تاکید کرد: دو هفته پیش بازدیدی از جلسه برگزاری آزمون فوق تخصصی داشتم و متاسفانه در تمام رشته های تخصصی به جز سه رشته غدد، گوارش و جراحی پلاستیک که تعداد داوطلبان آن به حد ظرفیت رسیده بود در سایر رشته ها تعداد داوطلبان زیر ظرفیت اعلام شده بودند. باید برنامه ای برای این مشکل داشته باشیم و معاونین آموزشی ایده های خود را در این زمینه ارائه دهند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان با بیان اینکه باید پرداخت دستیاری و اساتید در اولویت قرار بگیرد، گفت: هر راهی که در این زمینه ارائه شود مورد حمایت قرار میگیرد. ردیف بودجه رزیدنت ها برای سال آینده تعیین شده است.
انتهای پیام
نظرات