به گزارش ایسنا، این همایش صبح امروز مصادف با یکم بهمن ماه، در محل مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما تهران با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت و شرکتها برگزار شد.
این دوره از همایش شرکتهای برتر ایران (رتبهبندی IMI- ۱۰۰) با اهدافی که جزو اصول و ارکان برگزاری این ارزیابی خواهد بود، نظیر معرفی شرکتهای برتر انتخاب شده بر اساس رتبهبندی، گردهمایی مدیران ارشد شرکتهای دولتی و خصوصی به جهت افزایش همکاری فیمابین، ایجاد زمینه برای تعامل بیشتر مدیران و سیاستگذاران اقتصادی کشور با رهبران و مدیران بنگاههای اقتصادی، گسترش رقابت بین بنگاههای اقتصادی و از همه مهمتر تولید اطلاعات بسیار شفاف در مورد بنگاهها و شرکتها و در اختیار قرار دادن آن به مدیران اصلی این مجموعهها برای اینکه بتوانند مسیر فرآوری خودشان رو روشنتر ببینند و در راستای آن، اقدام کنند، بیست و هفتمین دوره خود را برگزار کرده است.
ماحصل رتبهبندی شرکتها، ایجاد شفافیت در فضای کسبوکار
در ابتدای این همایش، اصغر مصاحب - مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی- به عنوان اولین سخنران این همایش، ضمن ابراز خرسندی از حضور مقامات عالی کشوری، اظهار کرد: حضور مقامات عالی کشور، بدون شک بر اهمیت موضوع افزون خواهد کرد؛ ما در این جمع، میزبان شرکتهایی هستیم که در حقیقت با شرایط و فضای کسب و کار امروز، موانع و محدودیتهایی که حاکم هست، تحریمها و... توانستهاند مقتدرانه و استوار بایستند و چرخ اقتصاد و توسعه کشور را به گردش در بیاورند.
وی خاطرنشان کرد: طی سالیان گذشته، در سطح بینالمللی و منطقهای، بسیاری از کشورها در سطح ملی فرآیند رتبهبندی شرکتها را انجام میدهند که شاید ماحصل برگزیده آن، ایجاد شفافیت در فضای کسب و کار باشد؛ قطعاً این شفافیت کمک خواهد کرد که بهرهوری بنگاهها افزایش پیدا کند و بنگاهها بتواند در عرصه رقابتپذیری، حرفی برای گفتن داشته باشند. نکته دیگری که این مهم برای شرکتها به همراه خواهد داشت، پیامی است که شاید چالش امروز بسیاری از بنگاهها باشد و آن محدودیتهایی است که در جذب و نگهداشت نیروی انسانی با آن مواجه هستند. قطعاً همه دوستان شهادت میدهند که ما محدودیتهایی در جذب منابع انسانی و نگهداشت استعدادهای برتر داریم.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ادامه داد: زمانیکه یک شرکت به عنوان شرکت برتر برگزیده میشود، قطعاً این پالس را به فضای کسب و کار و به بازار کار اعلام میکند تا استعدادهای برتر را بتواند جذب کند. طبیعتاً استعدادهای برتر هم تمایل به حضور در بنگاههای برتر دارند؛ کارکنان این بنگاهها به خود خواهند بالید که در مجموعهای فعالیت کنند که شاخص و برگزیده بوده است؛ اما در حقیقت فارغ از نتایجی که بنگاهها پس از شرکت در این رویداد، کسب خواهند کرد، همه اینها یک درسآموزی و مدلی است برای اینکه سایر بنگاهها بدانند چگونه میتوانند در تراز جهانی و سطح ملی فعالیت کنند؛ اما آینده برای شرکتها چه به همراه خواهد داشت؟
مصاحب تصریح کرد: بر اساس تحلیل روندها و دادههای موجود و گزارشهایی که در عرصه بینالمللی میتوان بدان توجه کرد، چند نکته وجود دارد که همه صاحبان کسبوکار و مدیران ارشد بنگاههای کشور لازم است که مورد توجه قرار دهند؛ نکته اول دیجیتالی شدن و حرکت به سمت تحول دیجیتال و عرصه فناوری نظیر هوش مصنوعی و فناوری اتوماسیون و سایر موارد این چنینی است که باید مورد استفاده قرار گیرد تا موجب افزایش بهرهوری و رقابتپذیری در سطح بنگاهها شود.
وی افزود: از سوی دیگر مسئولیت اجتماعی و پایداری، مقوله دیگری است که لازم است مورد توجه باشد. قطعاً بنگاهها به دنبال این هستند که پایداری، تاثیرات اجتماعی و محیطی خود را در فضای کسب و کار ببینند و از این طریق جذب مشتری آگاه و مهمتر از آن، سرمایهگذاران ویژه داشته باشند؛ طبیعی است که سرمایهگذاری در دنیای امروز به سادگی صورت نمیگیرد. مشکلی که امروز شاید بسیاری از بنگاههای کشور به آن مبتلا هست و بسیار هم حائز اهمیت است و بایستی مورد توجه قرار گیرد، مدلهای کاری انعطافپذیر است که بدون تردید بر سرمایه انسانی تاثیر مستقیم میگذارد. نکته آخر نیز حضور شرکتهای دانشبنیان در این عرصه است. حضور ۶۴ شرکت دانش بنیان در همین رویداد رتبهبندی نشان میدهد که صنعت دانشبنیان، نقش انکار ناپذیری را در آینده اقتصاد این شرکتها بازی خواهند کرد. شرکتهایی که علاوه بر فناوری و خلاقیت در خودشان، انعطافپذیری بالایی هم دارند؛ لذا این نکات را و این چند مقوله را میخواهیم به فعالیتهایی که ما در سازمان مدیریت صنعتی هستیم، گره بزنیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی متذکر شد: سازمان مدیریت صنعتی به عنوان خاستگاه توسعه صنعتی، بیش از ۶ دهه پیش توسط زنده یاد «رضا نیازمند» تاسیس شد تا در جهت حل مشکلات بنگاهها و شرکتهای کشور فعالیت داشته باشد. ما در سازمان مدیریت صنعتی به یمن حضور و همراهی همین بنگاهها توانسته امروز بیست و هفتمین دوره خود را برگزار کند؛ درصدد آن هستیم که خدمات جدیدی را به این مجموعه اضافه کنیم. آنچه که امروز اتفاق میافتد، تصویری شفاف از وضعیت بنگاههای کشور در رتبهبندی بر اساس فرآیندها و مدلهای بینالمللی است که ما رتبهبندی شرکتها را تاکنون بر اساس ۳۳ شاخص ارائه کردهایم؛ از امسال اما علاوه بر تصویر بنگاهها و تصویرسازی در این حوزه، تحلیل را هم اضافه کردهایم. در سطح بنگاهها، سطح رشته صنعت و اگر میسر بود، در سطح اقتصاد کلان این تحلیل را خواهیم داشت. این مهم برای سیاستگذاران بدون تردید، تاثیرگذار جهت تدوین راهبردها و سیاستهای پایدار برای سطح بنگاهها و صنعت و اقتصاد کشور خواهد بود. از سوی دیگر، نکته دوم برای هلدینگها و شرکتهای مادر تخصصی است. در حال حاضر بسیاری از هلدینگها همراه با شرکتهای تابعه خود در این رویداد شرکت میکنند؛ ما در سال آینده یقیناً یک تحلیل از وضعیت شرکتهای تابع هلدینگها را ارائه خواهیم کرد تا شرکت مادر اصلی بداند که وضعیت شرکتهای تابعهاش به چه صورت است و چه نقاط ضعف و چه نقاط قوتی در این شرکتهای تابعه خود وجود دارد.
سهم ۴۷ درصدی ۵۰۰ شرکت برتر در تولید ناخالص داخلی
در ادامه این همایش بهنام فیض آبادی- مدیرعامل مرکز رتبهبندی شرکتهای برتر ایران- ضمن اشاره به فلسفه رتبهبندی و ذات شرکتهای برتر ایران، اظهار کرد: هدف ما در رتبه بندی شرکتها در ۲۷ سال گذشته این بوده که بتوانیم به مدیران ارشد و سیاستگذاران بر اساس شفافیتهای اقتصادی و مالی کمک کنیم تا تصمیمهای صحیحی بگیرند. از مهمترین اهداف رتبهبندی، تولید اطلاعات در مورد بنگاههای بزرگ کشور و شفاف سازی فضای کسب و کار است.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس گزارشهای مورد تأیید حسابرس شده مالی شرکتها، اطلاعات وارد بانک اطلاعاتی شده و بر اساس آنها رتبهبندی اتفاق میافتد و گزارشهای مربوطه در حوزه درآمد و در گروههای صنعتی ارائه میشود.
دبیر همایش مذکور با بیان اینکه شاخصهای اندازه و رشد فروش، نقدینگی، بدهی و بازار و اطلاعات مالی شرکتها در رتبه بندی تأثیرگذار است، گفت: مطالعه رفتار شرکتها، درآمد و شاخصهای رشد نقدینگی و درآمد ناخالص شرکتها میتواند تصویر روشنی برای مدیران ارشد و سیاستگذاران داشته باشد. نتایج سال مالی ۱۴۰۲ شرکتها نشان میدهد که فروش ۱۰۰ شرکت اول حدود ۳۹ درصد GDP و فروش ۵۰۰ شرکت برتر حدود ۴۷ درصد GDP را به خود اختصاص داده است.
فیض آبادی در خصوص بالاترین فروش گفت: رتبه اول امسال مربوط به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۴۶۳ هزار میلیارد تومان بوده و به ترتیب شرکت نفت ستاره خلیج فارس، بانک رفاه کارگران، شرکت پالایش نفت بندرعباس، شرکت سرمایهگذاری غدیر و شرکت فولاد مبارکه به ترتیب بالاترین رتبه فروش را داشتند.
فیضآبادی ادامه داد: در میزان ارزش افزوده فولاد مبارکه رتبه دوم را کسب کرده و در رتبه بندی بالاترین اشتغالزایی، شرکت ایران خودرو، شرکت مخابرات ایران، شرکت سایپا، شرکت فولاد مبارکه به ترتیب رتبههای برتر را دارند؛ در بخش بیشترین میزان صادرات نیز فولاد مبارکه در رتبه پنجم قرار دارد. ۶۴ شرکت در حوزه فناوری وجود دارد و بیشترین تعداد فراوانی شرکت دانش بنیان مربوط به شرکتهای متوسط است.
مدیرعامل مرکز رتبهبندی شرکتهای برتر ایران یادآور شد: در بخش بالاترین ارزش بازار شرکت فولاد مبارکه در رتبه دوم با ۵۴۴ هزار میلیارد تومان قرار دارد و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در رتبه اول واقع شده است. در گروه فلزات آهنی نیز شرکت فولاد مبارکه اصفهان در رتبه نخست قرار گرفت.
بخش خصوصی به جایگاه اصلی خود هدایت شود
رضا علیزاده- رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی- در همایش رتبهبندی شرکتهای برتر ایران (IMI-۱۰۰) سال جاری، با بیان اینکه بخش خصوصی آنطور که باید، نتوانسته در اقتصاد و صنعت و بنگاه داری جایگاه واقعی خود را پیدا کند، تصریح کرد: اگر نتوانیم بخش خصوصی را به جایگاه خود هدایت کنیم در آینده از رقابت جا میمانیم. برای بقا در شرایط امروز نیازمند هوشمندی مضاعفی در تمام حوزهها هستیم و استفاده از حوزههای دانش و فناوری در بنگاهها ضرورت دارد و برای حفظ جایگاه باید همسو با فناوریهای نو به روز رسانی شویم.
وی افزود: دولت نمیتواند بنگاهدار و تاجر خوبی باشد و برای چابکی آن صرفاً به تفکیک و ادغام وزارتخانهها بسنده کردهایم در صورتی که دولت باید از بنگاهداری دست بردارد و امیدواریم شاهد واگذاری بنگاهها به بخش خصوصی باشیم. داشتن استراتژی در حوزههای مختلف الزامی است و تکمیل زنجیره ارزش نیز باید مد نظر قرار گیرد.
در این همایش، محمدرضا عارف- معاون اول رئیس جمهور نیز حضور داشت.
متن صحبتهای وی از طریق این لینک قابل مطالعه است.
انتهای پیام
نظرات