به گزارش ایسنا، این همایش صبح امروز مصادف با یکم بهمن ماه، در محل مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما تهران با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت و شرکتها برگزار شد.
این دوره از همایش شرکتهای برتر ایران (رتبهبندی IMI- ۱۰۰) با اهدافی که جزو اصول و ارکان برگزاری این ارزیابی خواهد بود، نظیر معرفی شرکتهای برتر انتخاب شده بر اساس رتبهبندی، گردهمایی مدیران ارشد شرکتهای دولتی و خصوصی به جهت افزایش همکاری فیمابین، ایجاد زمینه برای تعامل بیشتر مدیران و سیاستگذاران اقتصادی کشور با رهبران و مدیران بنگاههای اقتصادی، گسترش رقابت بین بنگاههای اقتصادی و از همه مهمتر تولید اطلاعات بسیار شفاف در مورد بنگاهها و شرکتها و در اختیار قرار دادن آن به مدیران اصلی این مجموعهها برای اینکه بتوانند مسیر فرآوری خودشان رو روشنتر ببینند و در راستای آن، اقدام کنند، بیست و هفتمین دوره خود را برگزار کرده است.
ماحصل رتبهبندی شرکتها، ایجاد شفافیت در فضای کسبوکار
در ابتدای این همایش، اصغر مصاحب - مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی- به عنوان اولین سخنران این همایش، ضمن ابراز خرسندی از حضور مقامات عالی کشوری، اظهار کرد: حضور مقامات عالی کشور، بدون شک بر اهمیت موضوع افزون خواهد کرد؛ ما در این جمع، میزبان شرکتهایی هستیم که در حقیقت با شرایط و فضای کسب و کار امروز، موانع و محدودیتهایی که حاکم هست، تحریمها و... توانستهاند مقتدرانه و استوار بایستند و چرخ اقتصاد و توسعه کشور را به گردش در بیاورند.
وی خاطرنشان کرد: طی سالیان گذشته، در سطح بینالمللی و منطقهای، بسیاری از کشورها در سطح ملی فرآیند رتبهبندی شرکتها را انجام میدهند که شاید ماحصل برگزیده آن، ایجاد شفافیت در فضای کسب و کار باشد؛ قطعاً این شفافیت کمک خواهد کرد که بهرهوری بنگاهها افزایش پیدا کند و بنگاهها بتواند در عرصه رقابتپذیری، حرفی برای گفتن داشته باشند. نکته دیگری که این مهم برای شرکتها به همراه خواهد داشت، پیامی است که شاید چالش امروز بسیاری از بنگاهها باشد و آن محدودیتهایی است که در جذب و نگهداشت نیروی انسانی با آن مواجه هستند. قطعاً همه دوستان شهادت میدهند که ما محدودیتهایی در جذب منابع انسانی و نگهداشت استعدادهای برتر داریم.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ادامه داد: زمانیکه یک شرکت به عنوان شرکت برتر برگزیده میشود، قطعاً این پالس را به فضای کسب و کار و به بازار کار اعلام میکند تا استعدادهای برتر را بتواند جذب کند. طبیعتاً استعدادهای برتر هم تمایل به حضور در بنگاههای برتر دارند؛ کارکنان این بنگاهها به خود خواهند بالید که در مجموعهای فعالیت کنند که شاخص و برگزیده بوده است؛ اما در حقیقت فارغ از نتایجی که بنگاهها پس از شرکت در این رویداد، کسب خواهند کرد، همه اینها یک درسآموزی و مدلی است برای اینکه سایر بنگاهها بدانند چگونه میتوانند در تراز جهانی و سطح ملی فعالیت کنند؛ اما آینده برای شرکتها چه به همراه خواهد داشت؟
مصاحب تصریح کرد: بر اساس تحلیل روندها و دادههای موجود و گزارشهایی که در عرصه بینالمللی میتوان بدان توجه کرد، چند نکته وجود دارد که همه صاحبان کسبوکار و مدیران ارشد بنگاههای کشور لازم است که مورد توجه قرار دهند؛ نکته اول دیجیتالی شدن و حرکت به سمت تحول دیجیتال و عرصه فناوری نظیر هوش مصنوعی و فناوری اتوماسیون و سایر موارد این چنینی است که باید مورد استفاده قرار گیرد تا موجب افزایش بهرهوری و رقابتپذیری در سطح بنگاهها شود.
وی افزود: از سوی دیگر مسئولیت اجتماعی و پایداری، مقوله دیگری است که لازم است مورد توجه باشد. قطعاً بنگاهها به دنبال این هستند که پایداری، تاثیرات اجتماعی و محیطی خود را در فضای کسب و کار ببینند و از این طریق جذب مشتری آگاه و مهمتر از آن، سرمایهگذاران ویژه داشته باشند؛ طبیعی است که سرمایهگذاری در دنیای امروز به سادگی صورت نمیگیرد. مشکلی که امروز شاید بسیاری از بنگاههای کشور به آن مبتلا هست و بسیار هم حائز اهمیت است و بایستی مورد توجه قرار گیرد، مدلهای کاری انعطافپذیر است که بدون تردید بر سرمایه انسانی تاثیر مستقیم میگذارد. نکته آخر نیز حضور شرکتهای دانشبنیان در این عرصه است. حضور ۶۴ شرکت دانش بنیان در همین رویداد رتبهبندی نشان میدهد که صنعت دانشبنیان، نقش انکار ناپذیری را در آینده اقتصاد این شرکتها بازی خواهند کرد. شرکتهایی که علاوه بر فناوری و خلاقیت در خودشان، انعطافپذیری بالایی هم دارند؛ لذا این نکات را و این چند مقوله را میخواهیم به فعالیتهایی که ما در سازمان مدیریت صنعتی هستیم، گره بزنیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی متذکر شد: سازمان مدیریت صنعتی به عنوان خاستگاه توسعه صنعتی، بیش از ۶ دهه پیش توسط زنده یاد «رضا نیازمند» تاسیس شد تا در جهت حل مشکلات بنگاهها و شرکتهای کشور فعالیت داشته باشد. ما در سازمان مدیریت صنعتی به یمن حضور و همراهی همین بنگاهها توانسته امروز بیست و هفتمین دوره خود را برگزار کند؛ درصدد آن هستیم که خدمات جدیدی را به این مجموعه اضافه کنیم. آنچه که امروز اتفاق میافتد، تصویری شفاف از وضعیت بنگاههای کشور در رتبهبندی بر اساس فرآیندها و مدلهای بینالمللی است که ما رتبهبندی شرکتها را تاکنون بر اساس ۳۳ شاخص ارائه کردهایم؛ از امسال اما علاوه بر تصویر بنگاهها و تصویرسازی در این حوزه، تحلیل را هم اضافه کردهایم. در سطح بنگاهها، سطح رشته صنعت و اگر میسر بود، در سطح اقتصاد کلان این تحلیل را خواهیم داشت. این مهم برای سیاستگذاران بدون تردید، تاثیرگذار جهت تدوین راهبردها و سیاستهای پایدار برای سطح بنگاهها و صنعت و اقتصاد کشور خواهد بود. از سوی دیگر، نکته دوم برای هلدینگها و شرکتهای مادر تخصصی است. در حال حاضر بسیاری از هلدینگها همراه با شرکتهای تابعه خود در این رویداد شرکت میکنند؛ ما در سال آینده یقیناً یک تحلیل از وضعیت شرکتهای تابع هلدینگها را ارائه خواهیم کرد تا شرکت مادر اصلی بداند که وضعیت شرکتهای تابعهاش به چه صورت است و چه نقاط ضعف و چه نقاط قوتی در این شرکتهای تابعه خود وجود دارد.
ادامه دارد...
نظرات