• یکشنبه / ۳۰ دی ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403103021915
  • خبرنگار : 51016

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان:

سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش، نقشه راه نظام آموزشی کشور است

سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش، نقشه راه نظام آموزشی کشور است

ایسنا/اصفهان مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان اصفهان گفت: سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش، نقشه راه نظام آموزشی کشور است و برنامه‌ای تحت عنوان «مدرسه در تراز» در دستور کار آن قرار دارد.

محمدرضا نظریان امروز یکشنبه ٣٠ آبان در همایش تبیین آغاز رسمی طرح نهضت ملی توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم که در سالن امیر کبیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و با حضور جمعی از خیران و مسئولان استانی برگزار شد، اظهار کرد: در برنامه «مدرسه در تراز» مدرسه‌ای طراحی شده است که علاوه بر انتقال دانش و علم، با تکیه بر آموزه‌های فرهنگی، دینی و انقلابی، فضایی برای تربیت نسلی آگاه، شجاع، مسئولیت‌پذیر، با مشارکت فعال و مومن فراهم کند.

وی ادامه داد: طرح نهضت ملی توسعه عدالت آموزشی در فضاهای آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم و سازمان نوسازی، در راستای تاکید رئیس جمهوری بر نهضت مدرسه‌سازی اجرا می‌شود. آموزش‌ و پرورش زیربنای اصلی توسعه و پیشرفت شناخته شده است و توسعه در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیاز ویژه به آموزش‌ و پرورش دارد.

او ادامه داد: این یک فرصت طلایی و ارزشمند برای آموزش‌ و پرورش استان است. تمام سردمداران تعلیم و تربیت در سراسر استان موظف هستند از این فرصت به خوبی استفاده کنند. با همین رویکرد و با افزایش مشارکت همگانی برای رفع مشکلات نظام تعلیم و تربیت، مسائل به ترتیب اولویت برنامه‌ریزی شده است.

نظریان تصریح کرد: از بین هفت مشکل فضاهای آموزشی و تربیتی، مسائل اقدام در جهت ساماندهی مدارس کانکسی، ساماندهی مدارس سنگی ناایمن و ساماندهی کلاس‌های درس با تراکم بیش از ۳۵ نفر به‌صورت یک ساله مورد رصد و پیگیری قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: هدایت طرح نهضت ملی نیازمند جریان‌سازی در مشارکت مردم است. در جهت اجرایی‌سازی این نهضت ملی که با هدف توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و تربیتی است در دست اجراست، ایجاد جریانی فعال و موثر که بتواند از جنس مردم و با مشارکت ایشان باشد راهگشاست. استفاده از تمام ظرفیت‌های مردمی و همراهی حاکمیت در بازه زمانی یک ساله تا مهر ۱۴۰۴ به تحقق این طرح کمک می‌کند.

مدیرکل آموزش‌ و پرورش اضافه کرد: نقش دولت به‌عنوان تسهیلگر و میدان‌گشا در مشارکت‌های مردمی است. تمام ظرفیت‌های فردی باید در پیشبرد این طرح استفاده شود.

ناصر فتحی، مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان نیز در این همایش اظهار کرد: این طرح شامل ۸ بند است که ۲ تا ۳ بند آن در استان اصفهان برطرف شده است، اما تمرکز ما در استان، بیشتر به کاهش تراکم کلاس‌های ۴۰ معطوف است.

وی افزود: معضل دیگر در استان بحث مسکن مهر و انبوه‌سازی مسکن است که باید طبق قانون برطرف شود و فضای آموزش برای آن تعیین شود و در صورتی که خلاف قانون باشد نباید پروانه صادر شود. انتقال دانش‌آموزان از مسکن مهر به داخل شهر سخت است؛ ساخت‌های راه‌ها و شهرسازی و مسکن مهر از دغدغه‌های مورد توجه این طرح در استان اصفهان است.

حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور نیز اظهار کرد: سامانه‌ای با همکاری معاونت توسعه روستایی طراحی شده و در دسترس قرار می‌گیرد تا پیشرفت پروژه‌ها ارزیابی شود و مقایسه بین استان‌ها امکان‌پذیر باشد. کار مجدانه پیگیری می‌شود تا نتایج آن به ثمر برسد.

وی با بیان اینکه تغییر نگاه به مشارکت مردمی لازمه پیشرفت کشور است، افزود: شهردار تهران بدون کمک بودجه دولتی محوریت هشت کلان‌شهر ایران قرار می‌گیرد و مدل خود را ارائه می‌دهد که این مشکل در تهران چگونه حل شده است و آیا در سایر کلان‌شهرها قابل اجرا است یا خیر که انتظار استان اصفهان با وجود خیران ناب و خالص و مسئولان فرهیخته از پیشتازان این مسیر باشد.

مجتبی ملااحمدی، رئیس جامعه خیران مدرسه‌ساز استان اصفهان نیز با تاکید بر اینکه مشارکت مردم باید به یک باور تبدیل شود، اظهار کرد: افتخار می‌کنیم که برای دانش‌آموزان این سرزمین بالغ بر ۱۵۰ هزار کلاس درس در کشور و ۱۴ هزار کلاس درس در استان اصفهان، به دانش‌آموزان تقدیم کردیم. مشارکت مردم را باید باور کنیم، آغاز این باور از همینجا است که خیران مدرس‌ساز با این اندیشه که با ساخت آموزش‌ و پروش، کشور ساخته می‌شود، از مدت‌ها قبل به ساخت مدرسه مشغول بودند.

وی افق دید مردم نسبت به مسئولان را روشن‌تر دانست و افزود: امروز گفتمان جامعه به این سمت می‌رود که تنها راه احیای کشور توجه به آموزش‌ و پرورش است. از چهار سال گذشته با وجود رشد سه میلیون نفری دانش‌آموزان استان اصفهان تخصیص بودجه ۱۰ درصدی باقی‌مانده است، اما خیران مدرسه ساز چهار سال گذشته ۲۴۰ میلیارد تومان و امسال ۴.۵ همت کمک کرده‌اند. تفاوت نگاه مردم و مسئولان در این است.

رئیس جامعه خیران مدرسه‌ساز استان اصفهان ادامه داد: فرمانداران و مسئولان باید کنار مردم قرار گیرند. ما خیران مدرسه‌ساز در کنار مسئولان استانداری و فرمانداری می‌توانیم معضل آموزش‌ و پرورش را حل کنیم. البته اولویت‌بندی و استخراج نظام موضوعات وظیفه نظام آموزش‌ و پرورش است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha