محمدرضا بحرانی رئیس دانشگاه پیام نور استان بوشهر، در میزگرد ایسنا با عنوان «نابودی پرده توهم اقتدار دشمن» درباره ایجاد جنگ روانی از سوی دشمن به جنگشناختی بعنوان ابرازی برای تقلیل عزت نفس ملتها و احساس زبونی و قدرتمند پنداشتن دشمن، اشاره کرد و گفت: تاکنون دنیا جنگهای متفاوتی منجمله جنگهای سخت، نیمه سخت، سرد، نرم، فرهنگی، اقتصادی، آب و غیره را تجربه کرده است. جهان در این برهه به جنگ شناختی ورود کرده است.
بحرانی با اشاره به اینکه جنگ شناختی، شناخت انسانها را مورد هدف قرار میدهد، افزود: افکار اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، مذهبی و ایدئولوژی مورد اصابت گلوله دشمن در جنگشناختی قرار میگیرد.
وی اضافه کرد: رسانههای دیجیتالی که در حال حاضر ارزانترین و راحتترین ابزاری برای آگاهی و شناخت از جهان پیرامون است، مهمترین ابزار در ایجاد جنگشناختی هستند.
بحرانی با اشاره به نقش دستگاههای فرهنگی از جمله آموزش و پرورش و دانشگاهها در تقابل با جنگ شناختی و روانی گفت: یکی از ابزارهای مهم دشمن در جنگ نرم، ایجاد توهّم اقتدار در افکار عمومی است. این توهّم، به معنای جلوه دادن قدرت دشمن، بیشتر از آنچه که واقعیت دارد، با هدف تضعیف اراده و اعتماد مردم نسبت به حاکمیت انجام میشود.
بحرانی گفت: رسانهها و تریبونهای معتبر سیاسی و فرهنگی با هدف آگاهی، بصیرتبخشی و فعالیت هدفمند میتوانند، توهم اقتدار دشمن را نابود کنند.
بهترین راه مقابله با جنگ شناختی، افزایش هوشیاری عمومی است
حیدر بردبار نسب معاون سیاسی سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر در میزگرد ایسنا با عنوان «نابودی پرده توهم اقتدار دشمن» گفت: اهداف اصلی دشمن در جنگ شناختی از بین رفتن اعتماد جامعه نسبت به حاکمیت، نابود کردن نیروهای اجتماعی و سرمایههای کاری کشور رقیب است.
وی با اشاره به اینکه هدف جنگ شناختی در واقع همان هدف جنگ سخت است که هدف نهایی از پای درآوردن حریف است، اما شیوه تهاجم بسیار متفاوت است. افزود: روش عمل در نبرد شناختی مشروعیتزدایی، اعتبارزدایی، اعتمادزدایی، قداست زدایی، ناامیدسازی و ناکارآمدنمایی است، که در نهایت دشمن امیدوار است سبب رویگردانی اجتماعی، از بین رفتن سرمایه اجتماعی و نیروهای مردمی کشور است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما میدانیم که هنوز هیچ قانونی برای جلوگیری از جنگ شناختی در فضای مجازی وجود ندارد. همچنین قانونی هم برای مقابله با جنگ شناختی و تلقی آن به عنوان اقدام مجرمانه وجود ندارد.
معاون سیاسی سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر، بهترین راه برای مقابله با این نوع جنگ شناختی، ارتقای آگاهی در میان طیف ناراضی و بدون شناخت محتوایی و افزایش هوشیاری عمومی است.
بردبار نسب با اشاره تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه تقابل با جنگ نرم و شناخت دشمن افزود: پاره کردن پرده توهّم دشمن توسط دستگاههای تبلیغاتی یعنی باید تصویری واقعی از ضعفهای دشمن ارائه دهند. این تصویرسازی میتواند با افشای مشکلات داخلی و شکستهای بینالمللی دشمن در عرصههای مختلف همراه باشد.
به گفته وی هدایت افکار عمومی به سمت واقعبینی، تقویت امید، تبیین دستاوردهای داخلی و نمایش واقعیات جامعه جهانی از جمله راهکارهای مقابله با جنگ شناختی است.
بردبار نسب نقش فضای مجازی در جنگ نرم را مهم دانست و گفت: فعالان فضای مجازی باید هوشمندانه عمل کنند.
وی با اشاره به اینکه فضای مجازی امروز، میدان اصلی جنگ شناختی است و تولید محتواهای ارزشمند، جذاب و حقیقتمحور میتواند اثرگذاری تبلیغات دشمن را کاهش دهد. افزود: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیرشان وزارت ارشاد و صداوسیما را نیز خطاب قرار دادند که این دو نهاد باید برنامههایی منسجم، علمی و جذاب برای پاسخ به تبلیغات دشمن ارائه دهند.
معاون سیاسی سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر گفت: صداوسیما میتواند با ساخت مستندها، برنامههای تحلیلی و ارائه محتوای امیدوارکننده، در شکستن توهّم اقتدار دشمن پیشگام باشد.
بردبار نسب تاکید کرد: وزارت ارشاد نیز وظیفه دارد با تولید محتواهای فرهنگی، هنری و اجتماعی، ذهن جوانان را از دام تبلیغات دشمن نجات دهد.
انتهای پیام
نظرات