محمد فرخزاده در دیدار با متین رمضانخواه، در دیدار با معاون راهبردهای استانی و سرمایه اجتماعی معاونت راهبردی ریاست جمهوری در شیراز، به بیان مشکلات توسعه گردشگری و راهکارهای رفع آن پرداخت.
وی بر ضرورت تقویت ارتباطات بینالملل برای جذب گردشگر و معرفی فرصتهای سرمایهگذاری از طریق تعامل سفارتخانهها و رایزنان فرهنگی با فعالان این حوزهها در سایر کشورها و استفاده از ظرفیت سازمانهایی مانند سازمان ارتباطات اسلامی در معرفی کشور به سایر ملل تأکید کرد.
فرخزاده افزود: صنعت گردشگری یک صنعت بینبخشی است و تداخل گستردهای با وزارتخانههای مختلف دارد و تعدد زیاد متولیان این عرصه، نیازمند باز تعریف وظایف و همکاری منسجم میان دستگاهها، سازمانها و بخشهای خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی است.
وی با اشاره به اینکه صنایع دستی، فرش دستبافت، مجتمعهای بین راهی، آموزشهای تخصصی، گردشگری سلامت از جمله مثالهای تداخل وظایف بین حداقل ۷ وزارتخانه است، گفت: هماکنون گردشگری دهها تصمیمگیر و صدها قانون بازدارنده دارد که رفع بسیاری از آنها در اختیارات استانها نیست و رفع مغایرتها مقیاس ملی دارد.
معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس اظهار کرد: سالهاست از ضرورت رشد این صنعت برای توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور صحبت میشود اما در عمل سهم آن در برنامه توسعه هفتم تنها یک و نیم صفحه کلیات است و عملا خلاهای قانونی بسیاری وجود دارد و در برخی موارد تعدد قوانین و مقررات جزیرهای و بعضاً متناقض در این حوزه دیده میشود.
وی تاکید کرد: قوانین باید به خودی خود آسان، کوتاه و تسهیلگر باشد و دستگاهها هم باید بر همین دیدگاه به قوانین عمل کنند، اما قوانین متناقض و انحصارها، جلوی پیشرفت مملکت را گرفته و این روند باعث بیتفاوتی و جایگزینی مشاغل کاذب به جای رونق تولید و خدمات میشود.
فقدان نیروی انسانی متخصص
فرخزاده با تاکید بر اینکه ساختار اداری کشور گردشگری را نمیشناسند، افزود: برای همسوشدن با اقتصاد دوم جهان لازم است در ساختار اداری سازمانها و دستگاههای نظارتی جایگاههایی مرتبط با حوزه گردشگری پیشبینی شود و از سوی دیگر لازم است در این حوزه نسبت به تربیت نیروی انسانی متخصص و جوان برای حل مشکلات این صنعت اقدام شود.
معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس از اجرای ناقص اصل ۴۴ قانون اساسی از جمله نبود قوانین نظارتی موثر بر عملکرد بخشهای دولتی، خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی سخن گفت و غیر رقابتی بودن و تمرکز بر منافع صنفی و فردی در این بخش را یکی دیگر از مشکلات کشور برشمرد و افزود: در برخی موارد بخش خصوصی راهبردهای حاکمیت که به او تفویض شده است، را به خوبی انجام نمیدهد و امکان نظارت کارآمد نیز وجود ندارد و همین مسئله کار را مشکل کرده است.
وی بیان کرد: اگر حمایت و قوانین تسهیلکننده با نظارت قاطعانه در کشور حاکم شود، قطعاً فضای رقابت سالم بین فعالان بخش خصوصی به خوبی فراهم خواهد شد و این پدیده همانند کشورهای پیشرو در بالا بردن کیفیت خدمات تاثیر بسزایی دارد.
به گفته فرخزاده، آموزش و فرهنگسازی رکن اصلی در نهادینه کردن راهبردهای ملی است اما در موضوع گردشگری به عنوان گزینه دوم اقتصاد جهان در کشور ما خلأ آموزشی سازمان یافتهای وجود دارد و آموزش و پرورش، دانشگاهها، صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد، بخش خصوصی و سایر نهادهای آموزشی و فرهنگی که نقش مهمی در رونق فرهنگ و اقتصاد گردشگری دارند نقش خود را به خوبی ایفا نمیکنند.
معاون استاندار فارس در ادامه با اشاره به اینکه در کشور امکانات رفاهی دولتی بسیاری وجود دارد ولیکن برخی عملکردها امکان استفاده عموم را از بین برده و هر دستگاه برای خود از آن استفاده میکند، افزود: می توان در این راستا مثلا به جای دادن یارانه و چند برابر مبلغ آن برای ملت ایران، رفاه کارت تولید و این امکانات اختصاصی در اختیار همه مردم ایران گذاشته شود.
فرخزاده تاکید کرد: مولدسازی و بهرهوری منابع نیاز به تخصیص هیچ بودجه و منابعی حتی یک ریال هم ندارد و با یک ممیزی صحیح و واگذاری آن به بخش خصوصی و یا سازمان خصوصیسازی یا سازمان هدفمندی یارانهها امکان بالا رفتن رضایت مردم فراهم خواهد شد.
وی همچنین گفت: در ایران جاذبههای زیادی وجود دارد و دولت میتواند تصمیم بگیرد در فاز اول ۱۰۰ نقطه را به عنوان مناطق نمونه گردشگری با حذف قوانین دست و پا گیر اداری بهصورت بستههای سرمایهگذاری آماده و معرفی کند. این موضوع میتواند باعث دلگرمی سرمایهگذاران داخلی و ایرانیان مقیم خارج از کشور و ورود سرمایههای امن از سایر کشورها به ایران باشد.
سند چشمانداز روستایی
معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس، توجه ویژه به برنامه توسعه روستایی و تدوین سند چشمانداز روستایی و تمرکز بر اقتصاد روستا و روستاهای هدف گردشگری را در رشد اقتصادی کشور و مهاجرت معکوس برای آبادانی ملی ضروری دانست.
فرخزاده با تاکید بر استفاده از ظرفیت نهفته دریاها، سواحل، پس کرانهها و دریاچهها و نقش مهم آن در اقتصاد ملی و بینالمللی خواستار حل مشکل قوانین چند وجهی و تصمیم قاطع برای استفاده از این ظرفیت خدادادی و ایجاد جاذبههای گردشگری آب محور و ورزش و فضاهای تفریحی سالم و مرتبط شد.
معاون راهبردهای استانی و سرمایه اجتماعی معاونت راهبردی رئیس جمهور نیز در این نشست گفت: در هر استان سه تا پنج مساله اساسی هدف گرفته میشود تا هم از طریق وزرا و هیات دولت و هم از طریق استانداران و مشاوران راهبردی با همیاری تشکلهای مدنی، جامعه دانشگاهی و بخش خصوصی بررسی و حل شود.
متین رمضانخواه افزود: انسجام، همگرایی منافع و استفاده از همه ظرفیتها در سه بخش دانشگاهی، بخش خصوصی و تشکلهای مدنی، مورد توجه معاونت راهبردی است و تلاش معاونت راهبردی با رویکردی غیرسیاسی، این است که دانشگاهیان پای کار بیایند تا بتوانیم فضای دانشگاهها را از نگاهی صرفا دانشگاهی به سوی مساله محور شدن به پیش بیریم و استادان دانشگاه به سیاستگذاران این حوزه تبدیل شوند.
وی با بیان اینکه بر روی هر موضوع نیز کارگروهی ۱۵ تا ۲۰ نفره تشکیل می شود که متشکل از گروههای مختلف است، گفت: تنها وجهی که این مسائل اساسی استانها در هیئت دولت دنبال میشود، نیز تلاش برای رفع یا کاهش تعارضهای بین استانی است تا بسیاری از پروژههای نیمه تمام به سرانجام برسد.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، رمضانخواه یادآور شد: معاونت راهبردی رئیس جمهور تعامل بسیار خوبی را با مجلس شورای اسلامی و به ویژه مرکز پژوهشهای مجلس و قوه قضاییه شکل داده است.
انتهای پیام
نظرات