• چهارشنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403102618751
  • خبرنگار : 71604

اولین موتور توربین هیدروژن مایع جهان با موفقیت آزمایش شد

اولین موتور توربین هیدروژن مایع جهان با موفقیت آزمایش شد

اولین موتور توربین با سوخت هیدروژن مایع توانست از آزمایش جدید خود سربلند بیرون بیاید و برای صنعت هوانوردی امیدبخش باشد.

به گزارش ایسنا، صنعت هوانوردی مدت‌هاست که در تعقیب بی‌وقفه پیشرفت فناوری، کارآیی و پایداری نیروی محرکه بوده است. شرکت‌های فرانسوی «توربوتک»(Turbotech)، «سافران»(Safran) و «ایر لیکوئید»(Air Liquide) با یکدیگر همکاری کرده‌اند تا امکان استفاده از هیدروژن مایع را برای تامین انرژی موتور توربین تایید کنند.

به نقل از نیو اطلس، توربوتک و سافران نزدیک به یک سال پیش با موفقیت یک موتور توربوپراپ کوچک TP-R90 را که برای هواپیماهای دو تا هفت نفره طراحی شده بود، با استفاده از گاز هیدروژن آزمایش کردند. این کار بخشی از پروژه «BeautHyFuel» بود که با همکاری شرکت‌های هوانوردی به منظور کشف امکان استفاده از هیدروژن برای هوانوردی سبک صورت می‌گیرد.

اکنون توربوتک، سافران و ایر لیکوئید، موتور توربین با سوخت هیدروژن مایع را با موفقیت آزمایش کرده‌اند. این اولین باری است که از این نوع سوخت در موتورهای توربین طراحی‌شده برای صنعت هوانوردی سبک استفاده می‌شود.

این همکاری با استفاده از حوزه تخصصی هر شرکت صورت می‌گیرد. توربوتک در فناوری‌های توربین سبک فوق‌العاده کارآمد متخصص است، سافران دارای تجربه گسترده‌ای در سیستم‌های محرکه و طراحی سیستم سوخت‌رسانی است و ایر لیکوئید بر ذخیره‌سازی و مدیریت هیدروژن تمرکز دارد.

«دامین فووه»(Damien Fauvet)، مدیرعامل توربوتک گفت: این یک گام بزرگ در انتقال به نیروی محرکه کاملا کربن‌زدایی‌شده هواپیماست که به محض تولید انبوه هیدروژن سبز در جهان آماده پرواز خواهد بود.

«خاویر تراورساک»(Xavier Traversac)، معاون بخش فناوری‌های پیشرفته ایر لیکوئید، گفت: ما مفتخریم که به عنوان یک متخصص شناخته‌شده در فناوری‌های هیدروژن در این پروژه مشارکت داریم. هیدروژن یکی از عناصر کلیدی در انتقال انرژی است و این موفقیت یک گام دیگر به سوی پرواز با کربن کم خواهد بود.

«پیر آلن لمبرت»(Pierre-Alain Lambert)، معاون بخش برنامه‌های هیدروژن سافران گفت: ما با اتصال فناوری خود به سیستم ذخیره‌سازی برودتی ایر لیکوئید که انرژی مورد نیاز را برای هواپیما فراهم می‌کند، نشان داده‌ایم که به‌کارگیری یک راه حل کامل با انتشار کربن صفر در پرواز امکان‌پذیر است و می‌توان آن را مستقیما در هواپیماهای سبک ادغام کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha