پوریا محمدیان یزدی، در مراسم افتتاح و بهرهبرداری از ۱۸ دستگاه اتوبوس و مینیبوس جدید در محور توس، با اشاره به جمعیت بیش از سه میلیون نفری مشهد و انجام روزانه ۷ میلیون سفر درونشهری براساس مطالعات جامع حملونقل، بر لزوم مدیریت سفرها تأکید کرد.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه ۱۷۰۰ اتوبوس و مینیبوس در سازمان اتوبوسرانی مشهد فعالیت میکنند، عنوان کرد: شهرداری مشهد متعهد به تزریق ۴۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر شده است.
وی با اشاره به اینکه روزانه ۱ تا ۱.۱ میلیون مسافر از این سیستم استفاده میکنند که ۱۵ درصد سفرهای کل شهر است، به سهم ۵ درصدی مترو با جابجایی ۳۰۰ هزار مسافر اشاره کرد و افزود: ۲۰ درصد از این جابجایی سهم تاکسیرانی و تاکسیهای اینترنتی با ۱.۵ میلیون سفر و سهم حملونقل عمومی در مشهد ۴۰ درصد است.
محمدیان یزدی تصریح کرد: هدفگذاری مدیریت شهری، افزایش سهم حملونقل عمومی به ۷۵ درصد در مقایسه با ۳۰ تا ۴۵ درصد میانگین کشوری تعیین شده است.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به اینکه تحویل۱۰ دستگاه اتوبوس دیگر در محدوده سیدی ظرف یک تا۱۰ روز آینده برنامهریزی شده است، بر تمرکز بر محورهای پرتقاضا مانند محور رسالت و توس تأکید کرد.
وی همچنین به لزوم اجرای خط بیآرتی در محورهای توس و رسالت ظرف یک یا دو سال آینده اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود ۱۹ خط اتوبوسرانی و مینیبوسرانی، ۱۴۰ دستگاه اتوبوس در محور توس (از شاهنامه تا میدان فردوسی) و جابجایی روزانه ۱۰۰ هزار مسافر در این محدوده، تقویت حملونقل عمومی در این منطقه از اهمیت ویژهای برخوردار است.
محمدیان یزدی اظهار کرد: با ورود ۱۸ دستگاه اتوبوس جدید، سرفاصله زمانی سفرها در محور توس از ۱۵ دقیقه به حدود ۱۰ دقیقه کاهش یافته و متوسط عمر ناوگان ۱۴۰ دستگاهی این محدوده نیز از ۱۱ به ۸ سال کاهش مییابد.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد همچنین با اشاره به اینکه ۶۵ درصد آلودگی هوای مشهد ناشی از منابع متحرک است، بر اهمیت افزایش سهم حملونقل عمومی در کاهش آلودگی هوا تأکید کرد.
تخصیص اعتبار بیش از ۳ هزار میلیارد تومانی برای محور توس
مجید طهوریانعسکری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ادامه افزود: یکی از مسائلی که به کرات تأکید شده، بحث حمل و نقل عمومی است که به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: در دوره ششم شورا این موضوع پیگیری شده و ادامه دارد و امیدواریم در حوزه حمل و نقل عمومی نقش موثری ایفا کنیم.
طهوریان عسکری عنوان کرد: اتفاق مبارک امروز ناظر بر درخواستهای مردمی در محدوده منطقه توس بوده است و تاکنون بیش از ۳ هزار میلیارد تومان در این دوره از مدیریت شهری برای محور توس اعتبار تخصیص یافته که بخشی از این اعتبار هزینه شده و در این راستا نیز تحولات چشمگیری در این منطقه رقم خورده است.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه خیلی از اقدامات شورای ششم تحقق یافته است، بیان کرد: هر چند ترافیک محدوده توس را در محور ورودی مشاهده میکنیم، اما شاهد رشد و مسیر توسعه در شهر هستیم که نتیجه همت همکاران ما در شهرداری است.
وی با بیان اینکه امکانسنجی خط مترو در منطقه توس را در نظر داریم، گفت: در این راستا مطالعاتی در حال انجام است، لذا بر اساس اینکه از پر تکرارترین مطالبات شهروندان بحث حمل و نقل عمومی بوده خود را ملزم به توسعه زیرساختهای این حوزه میکنیم.
طهوریان عسکری بیان کرد: اعتبار اجرای پروژه خط بیآرتی بلوار توس از بلوار فردوسی تا آرامگاه فردوسی بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک، توسط شورای شهر پیشبینی شده که اجرای این پروژه در منطقه توس، در کنار سایر پروژههای در دست اقدام این محدوده، تأثیر بالایی بر تسهیل ترافیک و رفاه حال شهروندان را در بر خواهد داشت.
وی از تخصیص اعتبار بیش از ۳ هزار میلیارد تومانی در این دوره از مدیریت شهری برای محور توس خبر داد و عنوان کرد: این در حالی است که در پایان دوره پنجم شورای شهر مشهد، فقط ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژههای عمرانی این محور تخصیص داده شد.
انتهای پیام
نظرات