• شنبه / ۲۲ دی ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403102215975
  • خبرنگار : 51000

رئیس پلیس راهور انتظامی سیستان و بلوچستان:

شهر زاهدان از زیر ساخت ترافیکی ضعیفی برخوردار است

شهر زاهدان از زیر ساخت ترافیکی ضعیفی برخوردار است

ایسنا/سیستان و بلوچستان رئیس پلیس راهور انتظامی سیستان و بلوچستان گفت: ما به دنبال تقویت سیستم هوشمند در بحث فرهنگ‌سازی ترافیک هستیم.

سرهنگ حجت پرهیزگار امروز در جمع اصحاب رسانه، اظهار کرد: امروزه چیزی که پلیس به دنبال آن است تاثیر در رفتار رانندگان بوده و اگر ما بتوانیم رفتار رانندگان را در یک جامعه و در یک محیط استاندارسازی کنیم باید به لحاظ عامه آن را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به نقش پررنگ اصحاب رسانه به عنوان سفیران فرهنگی راهور  گفت: اصحاب رسانه به عنوان سفیران فرهنگ ترافیک می توانند کمک بزرگی به لحاظ رفتار فرهنگ ترافیک، تغییر رفتارهای بد ترافیک و تعالی رفتار داشته باشند.

پرهیزگار تصریح کرد: همچنین اگر بخواهیم ناهنجاری های اجتماعی را در بحث کاهش های آسیب اجتماعی و رانندگی کاهش بدهیم باید از رفتار شروع کنیم.

وی افزود: متاسفانه رانندگان و شهروندان اغلبشان نمی دانند که یک حق التکلیفی در جامعه دارند و باید قوانین و مقرراتی را در جامعه رعایت کنند و این عدم رعایت قوانین و مقررات از سوی شهروندان باعث هرج و مرج می شود و در نهایت تلفات و تصادفات افزایش می یابد.

وی در ادامه گفت: پلیس راهور به دنبال کاهش تلفات و تصادفات است و اگر ما خدمات جانبی مثل صدور گواهینامه، شمار گذاری پلاک وسیله نقلیه، اجرای طرح ترافیک، اعمال جریمه برای خودرو، انتقال به پارکینگ ارائه می دهیم برای نظم و انضباط و کاهش تلفات و تصادفات است.

رئیس پلیس راهور انتظامی استان بیان کرد: امروزه شهر زاهدان و دیگر شهرستان های استان از زیرساخت ترافیکی ضعیفی برخوردار هستند و عدم زیرساخت ترافیکی باعث بستر ترافیک می شود که متولیان آنها اداراتی غیر از پلیس هستند.

وی افزود: دستگاه‌های مرتبط با ترافیک مکلف و موظف هستند که معابر و دسترسی‌ها را به شکل آزادراه و بزرگراه و معابر اصلی، کوچه و معابر محلی را هم از نظر علائم و تابلو و خط کشی و هم از نظر ایمن بودن مجهز کنند.

پرهیزگار تصریح کرد: امروزه روانسازی ترافیک و کنترل ترافیک هوشمند شده است به همین جهت باید از سیستم‌های هوشمند کنترل ترافیک استفاده کنیم و باید ابزار کارایی آن از سوی متولیان امر تهیه شود چرا که کار سنتی امروزه جواب نمی‌دهد. 

وی ضمن اشاره به سه اقدام مهندسی ترافیک افزود: از جمله سه اقدام مهم مهندسی ترافیک می توان به اصلاح هندسی و طراحی معابر و کنترل و مدیریت ترافیک، اقدامات سلبی و ایجابی پلیس شامل اعمال قانون اجرای مقررات و قوانین و خدمات ترافیکی و همچنین اقدامات آموزشی و فرهنگ ترافیک اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: ما قصد داریم که بعد ایجابی در پلیس را تقویت  و موضوع آموزشی و فرهنگ ترافیک را هم فراگیر کنیم. خواهش ما این است که فعالان عرصه فرهنگ از تمام دستگاه‌ها و نهادهای مردمی با ما همکاری و مساعدت داشته باشند تا تحولی عظیم و موثر در حوزه نظم و انضباط ترافیکی رخ بدهد .

همچنین رئیس پلیس راهور انتظامی استان در ادامه گفت: اگر بخواهیم سطح شهر و  محیطی که در آن زندگی می‌کنیم را از نظر ترافیکی مدیریت کنیم که رضایت شهروندان را در پی داشته باشد باید هم شهروندان و هم پلیس و هم دیگر مسئولین وظایف خودشان را به خوبی انجام دهند تا شاهد کنترل ترافیکی خوبی باشیم.

وی افزود: بر اساس ماده ۹۸ ائین نامه راهنمایی و رانندگی همه ما مکلفیم علائم قانون راهنمایی و رانندگی را رعایت کنیم و وظیفه شهروندان در زمینه ترافیک رعایت حق و حقوق دیگران است.

وی تاکید کرد: زمانی که یک خیابان یا معبر تجهیزات استاندارد نداشته باشد ایمن نیست و در نهایت تصادفات و تلفات و بی انظباطی ترافیکی رخ می دهد . همچنین ما باید از فن آوری و تکنولوژی در بحث روان سازی ترافیک استفاده کنیم که متاسفانه در شهر زاهدان از سیستم هوشمند استفاده‌ای نشده است و سعی داریم که این موضوع را پیگیری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه پیگیر تغییر چهره ترافیکی در دیگر شهرهای استان هستیم بیان کرد: در بعضی از شهرستان‌ها مثل چابهار که پتانسیل و ظرفیت خیلی خوبی از نظر گردشگری دارد باید این موضوع مدیریت شود و همچنین خیلی از سازمان‌ها و ارگان‌ها می‌توانند به این وضعیت در روند تسریع آن  کمک کنند.

پرهیزگار افزود: دغدغه ما این است که نقاط حادثه خیز ،دور برگردان اضافی ، کمبود شدید علائم راهنمایی و رانندگی و همچنین بازگشایی بعضی معابر را برطرف کنیم .

وی بیان کرد: همچنین سعی داریم که طرح بازرسان نامحسوس را فعال کنیم و از افرادی که در بعد فرهنگی فعال و صاحب نظر و خلاق هستند ، استفاده کنیم.

رئیس پلیس راهور استان همچنین ترک فعل بسیاری از دستگاه ها در کنترل ترافیک را عامل ‌بروز برخی حوادث و اخلال ترافیکی در شهر دانست و گفت: عدم ‌استفاده از سیستم های بروز و هوشمند در کنترل ترافیک یکی از این علل می تواند باشد و شورای شهر و شهرداری موظف به هوشمند سازی معابر شهری هستند.

پرهیزگار ضمن اشاره به تردد برخی از خودروهای فاقد پلاک انتظامی و یا تردد خودروهای با پلاک مخدوش گفت: پلاک خودرو در حقیقت هویت خودرو است خودروهای فاقد پلاک و مخدوش فاقد هویت هستند و بر اساس قانون مورد  پیگرد قانونی قرار می گیرند چرا که خودروهای فاقد پلاک عامل ناامنی برای شهروندان هستند و در زمان بروز حوادث برای شناسایی این گونه خودروها زمان بیشتری صرف خواهد شد .

وی با تاکید بر این موضوع که اکثرا این گونه خودروها جرم زا هستند از علما بزرگان طوایف معتمدین محلی خواست در این خصوص بیشتر روشنگری کنند و نسبت به این گونه موارد بی تفاوت نباشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha