• چهارشنبه / ۱۹ دی ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403101913988
  • خبرنگار : 50201

معاون اداره بنادر و دریانوردی مازندران تشریح کرد

علل کاهش سطح تراز دریای خزر

علل کاهش سطح تراز دریای خزر

ایسنا/مازندران معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران، کاهش ورودی دریای خزر را از علل کاهش سطح تراز دریا عنوان کرد و گفت: ۱۳۰ رودخانه به دریای خزر می‌ریزد که در این میان رودخانه ولگا ۸۰ درصد آب دریای خزر را تامین می‌کند؛ کاهش ورودی آب، تغییرات اقلیمی و تبخیر سریع آب با توجه به افزایش یک تا ۲.۵ درجه حرارت زمین موجب کاهش سطح آب دریایی خزر شده است.

اصغر صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به پس‌روی آب دریای خزر طی چند سال گذشته، اظهار کرد: مدت ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته دریای خزر با کاهش سطح مواجه شده که یکی از دلایل اصلی آن تغییرات اقلیمی بوده است.

وی ساخت سد در قسمت شمالی دریای خزر در بالادست را به عنوان عامل انسانی یکی دیگر از عوامل کاهش تراز آب دریای خزر برشمرد و ادامه داد: از آنجایی که آب دریای خزر به نسبت شیرین است برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود که این امر نقش مهمی در کاهش تراز آب دارد.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران تصریح کرد: طبق آخرین ارزیابی انجام شده تراز دریای خزر منفی ۲۸.۴۶ بوده است که نسبت به یک ماه قبل ۱۶ متر کاهش تراز اتفاق افتاده است.

صادقی کاهش بارندگی‌ها را از دیگر علل کاهش اعلام کرد و گفت: این کاهش به‌شدت و به صورت مستقیم روی صنعت حمل و نقل دریایی، صنعت کشتیرانی و کشتی سازی تاثیر می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: در صنعت حمل و نقل دریایی علاوه بر کاهش سطح دریا، افزایش رسوبات هم اتفاق افتاده است که این صنعت را با چالش مواجه کرده است.

معاونت اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران با بیان اینکه کشتی‌ها برای ورود به بندر با یک درافت و آبخوری وارد می‌شوند و وقتی سطح آب کاهش پیدا کند روی حجم بار تاثیر می‌گذارد و مجبورند کمتر بارگیری کنند؛ این موضوع رونق اقتصادی یک بندر را با چالش مواجه می‌کند.

کاهش سطح تراز دریای خزر  تشریح شد

صادقی به اقدامات انجام شده اداره کل بنادر مازندران برای مقابله با این چالش اشاره کرد و گفت: لایروبی اسکله و محل عبور کشتی یکی از اقدامات مهم است که در این راستا سازمان بنادر کشور هزینه‌های زیادی را برای لایروبی بنادر شمالی از جمله بندر نوشهر انجام داد.

لایروبی کانال ورودی سبب رشد بندر نوشهر شد

وی با ابراز خرسندی از اینکه با لایروبی انجام شده کانال ورودی بندر نوشهر باز شده است، افزود: با باز شدن این کانال، همه فعالیت‌های بندر چه دریایی و چه بندری رشد بسزایی نسبت به سال قبل داشته است.

ساخت لایروب در کشتی سازی صدرا

این مسئول از ساخت یک لایروب با حجم حدود هزار متر مکعبی در مجتمع صدرا خبر داد و گفت: این لایروب علاوه بر بندر نوشهر می‌تواند به بنادر همجوار از جمله امیرآباد و انزلی کمک کند مثمر ثمر باشد.

صادقی با بیان اینکه همه بنادر کشور در حوزه دریای خزر درگیر پس‌روی دریا هستند، یادآور شد: احداث موج شکن‌های جدید ادامه یابد تا کاهش تراز آب و معضل رسوبات را جبران کنیم.

کاهش سطح تراز دریای خزر  تشریح شد

وی اصلاح اسکله‌ها و فندرهای اسکله‌ها را از دیگر اقدامات سازمان بنادر ذکر کرد و ادامه داد: این پروژه در مرحله مطالعات است و تا چند مدت دیگر اجرایی خواهد شد با این اقدام، فندرهای اسکله‌ها با توجه با کاهش تراز اصلاح و کشتی‌ها به صورت ایمن در اسکله‌ها پهلوگیری می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha