ارسلان شکری در این خصوص افزود: دولت ترکیه از ۸ دی ماه معافیت مالیاتی بر سوخت را برای کامیونهای ایرانی لغو کرد و طبق این قانون ترکیه به ازای هر لیتر گازوئیل مبلغی به میزان ۲۸.۰۶۴ لیر از رانندگان ایرانی دریافت میکند.
وی با اشاره به اینکه دولت تمامی توان خود را برای حمایت از ناوگان داخلی و تردد آسان ناوگان ترانزیتی کشور بکار گرفته است، تصریح کرد: طبق تصمیمگیریهای صورت گرفته مقرر شد تا زمان پایان تعطیلات سال نو در ترکیه و انجام مذاکرات در سطح بالاتر با مقامات کشور همسایه، میزان ۸۰۰ لیتر سهمیه گازوئیل برای ناوگانی که به داخل ترکیه و ۱۴۰۰ لیتر سهمیه گازوئیل برای ناوگان ترانزیتی ایرانی که از ترکیه به سایر کشورها تردد دارند تعلق گیرد همچنین در مرز رازی نیز برای خودروهای ون و پلاک عمومی ۵۰ لیتر معافیت سوخت در مرز رازی در نظر گرفته شده است.
این مقام مسئول اظهار کرد: تمامی مرزهای استان برای تردد ناوگان باری و مسافری ایرانی و خارجی باز است و ناوگان حمل ونقل باری و مسافری بدون توقف میتوانند از پایانههای مرزی استان تردد کنند.
شکری با تاکید به اینکه آذربایجان غربی نقش مهمی در حمل و نقل داخلی و بینالمللی دارد، خاطرنشان کرد: سالانه نزدیک به ۱۳میلیون تن کالا در داخل کشور و نزدیک به ۲ میلیون تن کالای ترانزیتی توسط ناوگان حمل ونقلی استان جابجا میشود که طبق برنامه هفتم تلاش میکنیم با توسعه زیرساختها این ظرفیت استانی را افزایش دهیم.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جادهای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه یکی از ظرفیتهای استان در بحث کنسانتره است، یادآورشد: با توجه به جابجایی ۷۰ درصدی کنسانتره کشور از این استان، توسعه ناوگان حمل ونقلی بویژه ناوگان یخچالی را بیش از گذشته میطلبد.
وی با اشاره به اینکه آذربایجانغربی با داشتن۹۵۰ کیلومتر مرز مشترک با ۳ کشور و یک چهارم مرزهای کشور نقش مهمی در صادرات و واردات و توسعه اقتصاد کشور ایفا میکند، تصریح کرد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان برای استفاده از این ظرفیت بینظیر، از تمامی سرمایهگذاران جهت سرمایهگذاری در ایجاد مجتمعهای خدماتی رفاهی، گردشگری، سرمایهگذاری در محورها و توسعه زیرساختهای جادهای استان درخواست همکاری و مساعدت میکند.
شکری ادامه داد: طرح احداث پارکهای لجستیک و پایانههای صادراتی و ترکیبی، ایجاد لجستیک کشاورزی در ارومیه که ترکیبی از حمل ونقل جادهای- ریلی- هوایی است و بحث لجستیک مرزی در منطقه آزاد ماکو مطالعه شده و بخشی نیز نیازمند جذب سرمایهگذار برای اجراست.
این مقام مسئول با تاکید به اینکه با توجه به بالابودن میانگین عمر ناوگان باری و مسافری کشور و استان، افزود: ناوگان باری و مسافری کشور و استان نیازمند نوسازی هستند از این رو بحث واردات کامیون های زیر ۵سال عمر از مرز های بازرگان و سرو در حال انجام است همچنین درکنار آن از ظرفیت تولید داخل نیز با هدف کاهش متوسط عمر ناوگان باری و مسافری استفاده می شود.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی راهداری آذربایجان غربی، مدیرکل راهداری و حمل ونقل جادهای آذربایجان غربی در خصوص توسعه پایانههای مرزی استان نیز گفت: اقدامات خوبی در پایانههای مرزی استان با هدف توسعه زیرساختها جهت تردد ایمن و آسان ناوگان حمل ونقلی و مسافران در حال اقدام است که بازنگری طرح جامع پایانه مرزی بازرگان، تعیین زمین برای جانمایی دستگاه ایکسری در مرز رازی، اقدامات عمرانی در پایانه مرزی تمرچین و پیگیری و رایزنی با کشور عراق برای ایجاد پایانه در کیله سردشت ازجمله این طرحهاست.
انتهای پیام
نظرات