علی اکبر صفایی امروز چهارشنبه، ۱۲ دی ماه در جلسه بررسی مسائل حوزه دریا که با حضور نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاست های توسعه دریامحور در استانداری گیلان برگزار شد، با اشاره به فعالیت کارگروه ملی توسعه دریا محور اظهار کرد: یک بخش عمده سیاست توسعه دریا محور در استانهای شمالی ساحلی کشور است.
وی با بیان اینکه وقتی بحث کریدورهای شمال جنوب مطرح میشود به جز مسیرهای خشکی، بخش عمدهای در بنادر و حمل و نقل دریایی دریای خزر است، افزود: همه دستگاه اجرایی برنامههایی در رابطه با توسعه اقتصاد دریا محور دارند و پیش میبرند.
صفایی تصریح کرد: نکته مهم در این مساله سیاستگذاری های یکپارچه در این امور است که بتوانیم به صورت هم افزا موضوعات در رابطه با توسعه دریا و سواحل را پیش ببریم که در کارگروه ملی توسعه دریا محور به ریاست رئیس جمهور این موارد به بحث گذاشته شده و تصمیمات خوبی اتخاذ شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور تاکید کرد: یکی از تصمیمات بسیار مهم که اتخاذ شده و وزارت راه و شهرسازی کار را آغاز کرده، طرح جامع توسعه دریا محور بر اساس بند ۴ سیاستهای کلی است که شرح خدماتش تهیه و کار مشاوره هم در دست اقدام است تا موضوعات طرح توسعه دریا محور و نقشه راه مناسب و در خور شان مردم ایران تهیه کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اولویت این بحث توسعه سواحل مکران است که میتواند یک افق بسیار مناسب برای کشتیرانی کشور برای سرمایهگذاری داخلی و خارجی ایجاد کند، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یک مجموعه در خدمت عزیزان خواهد بود که بتوانیم سیاستهای دولت را در این مسیر محقق کنیم.
حدود ۷۰۰ هزار نفر در گیلان دریافتی کمتر از ۱۵ میلیون دارند
در این جلسه هادی حق شناس، استاندار گیلان اظهار کرد: گیلان ۲.۳ درصد جمعیت و ۳ درصد مساحت کشور را دارد اما سهمش در تولید ناخالص ملی کمتر از این عدد است و طبق آخرین آمار چهارمین استانی است که بیشترین فقر را دارد.
وی با بیان اینکه درآمد سرانه گیلان ۷ دهم میانگین درآمد سرانه مردم ایران است، افزود: نکته جالبتر اینکه ارزش افزوده کشاورزی استانهایی مثل قم و یزد بالاتر از گیلان است این در حالی است که گیلان در زمینه آب، خاک و هوا دارای مزیتهای قابل توجه است.
حق شناس با تاکید بر اینکه بیش از ۴ برابر میانگین کشوری آب داریم و ۹۵ درصد چای کشور در گیلان تولید میشود، تصریح کرد: ۲.۷ میلیون نفر جمعیت کشور در گیلان زندگی میکنند و ۹۰۰ هزار خانوار در گیلان داریم که ۳۵۰ هزار خانوار در بخش کشاورزی فعال هستند.
استاندار گیلان با اشاره به اینکه امسال در هر هکتار از شالیزارها ۱.۸ تن برنج برداشت شد، گفت: حداکثر قیمت هر کیلو برنج برداشت شده ۸۵ هزار تومان بود و با این حساب درآمد شالیکار گیلانی ماهانه ۱۲ میلیون تومان است.
وی افزود: در بخش چای ۵۲ هزار خانوار فعالیت دارند و امسال بابت تحویل ۳۰ هزار تن چای، ۲ هزار میلیارد تومان پول گرفتند. با توجه به اینکه در این حوزه هزینه کاشت، داشت و برداشت ۵۰ درصد است با تقسیم ۲ هزار میلیارد تومان بر ۵۲ هزار خانوار، ۲۰ میلیون تومان عاید چایکاران میشود. بعد میگوئیم تغییر کاربری ندهید و یا باغات را تخریب نکنید.
حق شناس با اشاره به اینکه در بخش مرکبات در هر هکتار به طور میانگین ۱۲ تن سالانه برداشت میشود و ۱۰ میلیون تومان برای یک خانوار باقی میماند، تاکید کرد: در بخش زیتون اوضاع بدتر از این است.
وی در ادامه با بیان اینکه ۲۵۰ هزار نفر تحت پوشش تامین اجتماعی هستند که ۱۸۰ هزار نفر سرپرست اصلی و ۷۰ هزار نفر مستمری بگیر هستند، تصریح کرد: ۵۰ درصد این افراد زیر ۱۰ میلیون تومان میگیرند.
حق شناس گفت: در صندوق بازنشستگی کشوری که شامل معلمان و ۲۳ دستگاه دیگر است ۷۵ هزار نفر عضو هستند که ۹۰ درصد آنها زیر ۱۳ میلیون تومان میگیرند.
استاندار گیلان تاکید کرد: بنابر جامعه آماری حدود ۲۵۰ هزار نفر تامین اجتماعی، ۳۵۰ هزار نفر در حوزه کشاورزی و ۷۵ هزار نفر صندوق بازنشستگی کشوری حدود ۷۰۰ هزار نفر در گیلان دریافتی کمتر از ۱۵ میلیون دارند.
گیلان میتواند مهد اقتصاد دریا پایه باشد
حق شناس در بخش دوم سخنان خود با اشاره به سیاستهای توسعه اقتصاد دریا محور تصریح کرد: گیلان و دو استان شمالی گلستان و مازندران میتوانند مهد اقتصاد دریا پایه باشند.
وی با بیان اینکه امروزه به اندازه انگشتان دو دست لیسانس ناوبری دریایی بیکار نداریم، افزود: وقتی بهترین آب و هوا را در شمال کشور داریم چرا نباید اینجا دانشکده دریایی داشته باشیم در حالی که رشتههای غیر مرتبط در دانشگاههای گیلان وجود دارد.
حق شناس تصریح کرد: چرا در شمال کشور فقط سوار قایق موتوری میشویم و کشتی مسافربری دریایی نداریم. این در حالی است که طبق شواهد تاریخی گذشته درخشانی در حوزه دریانوردی داشتیم و تا دریای سیاه و دریای مدیترانه رفتیم.
۸۶ کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر در حال تردد هستند
استاندار گیلان با بیان اینکه در ۱۵ کیلومتری رودسر مثل جنوب کشور در نفت داریم ولی نگاهها به جنوب است، تاکید کرد: امروزه و با حضور بخش خصوصی و دولتی ۸۶ کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر در حال تردد هستند و در هر نقطه از دریای خزر میتوانیم کشتیرانی و صید داشته باشیم.
لزوم راهاندازی دانشکده دریایی در گیلان
استاندار گیلان در ادامه با تاکید بر اینکه شدیداً نیاز به دانشکده دریایی داریم، گفت: نیاز به یارد کشتیسازی و تعمیر کشتی داریم.
حق شناس با اشاره به اینکه در سال ۹۲ در سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان یک مجوز به مجموعه ۷ آذر نیروی دریایی در حسن رود برای تعمیرات کشتی دادیم، تاکید کرد: اگر این کار انجام نمیشد باکو و آستاراخان نوبت نمیدادند در صدرا هم صف پر بود.
وی با اشاره به اینکه کشتیسازی پرسودترین صنعت در دنیاست و اوراق کشتیهای خارج از رده مواد اولیه خالص برای کورهها هستند، تصریح کرد: به شیوههایی میتوانیم این کار را انجام دهیم که برای محیط زیست ایجاد مشکل نکند و این یک فرصت تاریخی برای استان است.
استاندار گیلان تاکید کرد: تلاش کنیم کشتیسازی بیرون از سازمان بنادر دریانوردی در سایت موازی و همجوار منطقه آزاد مستقر شود و از قانون منطقه آزاد بتوانیم برای این صنعت استفاده کنیم.
انتهای پیام
نظرات