• دوشنبه / ۱۰ دی ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403101007024
  • خبرنگار : 50283

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان خبر داد

پیامدهای متوجه بندر با عدم انجام اقدامات راهبردی در بالادست تالاب انزلی

پیامدهای متوجه بندر با عدم انجام اقدامات راهبردی در بالادست تالاب انزلی

ایسنا/گیلان مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اعلام تکرار لایروبی محدوده جنوبی پل غازیان گفت: شرایط کنونی تالاب انزلی از حیث انباشت رسوبات بالادستی، و تهدید عمق ایمن پهنه آبی بندر، موجب تحمیل هزینه‌های سنگین لایروبی در سال‌های اخیر به اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان شده و در صورت عدم انجام اقدامات راهبردی از جمله آبخیزداری بالادست، جلوگیری از ورود فاضلاب، کنترل رشد گیاهان مهاجم و برقراری توازن هیدرولیکی آن، ضمن تشدید بحران های زیست محیطی کنونی تالاب، فعالیت های مرتبط با حمل و نقل و گردشگری دریایی نیز با صدمات جبران ناپذیری مواجه خواهد شد.

حسین یونسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متعاقب تشدید نرخ رسوب‌گذاری جریانات آبی وارده از تالاب به محدوده بندری، بخش قابل ملاحظه‌ای از محدوده جنوبی پل غازیان با کاهش شدید عمق مواجه شده است.

وی افزود: همسو با سیاست های سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص توسعه اقتصاد دریامحور و امر گردشگری دریایی، عملیات تعمیقی محدوده یاد شده به مساحت ۶ هکتار با حجمی بالغ بر ۱۲۰ هزار متر مکعب در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان قرار گرفته است.

یونسی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت آن است که بخش مذکور، آب‌راه تردد و پهلودهی کشتی‌های تجاری محسوب نمی‌شود و به موجب آن در فهرست تکالیف و اولویت های عملیات لایروبی بنادر و دریانوردی گیلان قرار نمی گیرد، لیکن با در نظر گرفتن اهمیت گردشگری دریایی منطقه و تردد بالای شناورهای تفریحی، پروژه لای‌برداری پهنه آبی مجاور پل غازیان به عنوان محل تقاطع آبراه‌های خروجی از تالاب انزلی، تعریف و اجرای آن آغاز شده است.

تحمیل صدمات جبران ناپذیر به بندر با عدم انجام اقدامات راهبردی در بالادست تالاب انزلی

مدیرکل بنادر در دریانوردی استان گیلان تاکید کرد: بدیهی است به دلیل ارتباط مستقیم حوضچه بندر و تالاب انزلی، متأثر از شرایط کنونی تالاب از حیث انباشت رسوبات بالادستی و کاهش عمق آن، جریانات آبی آبراه‌های تالابی حجم قابل ملاحظه ای از لای را به صورت مستمر روانه حوضچه ها و کانال دسترسی بندر می‌کند و این امر سبب کاهش شدید عمق ایمن پهنه آبی بندر و تحمیل هزینه‌های سنگین لایروبی در سال‌های اخیر به اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان شده است.

یونسی گفت: این نکته که در سال ۱۴۰۲، حدود یک میلیون مترمکعب و در ۷ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ بیش از ۳۲۵ هزار متر مکعب رسوبات توسط روگاهای تالابی وارد محدوده بندری شده، حاکی از این موضوع است که در صورت عدم انجام اقدامات راهبردی و موثر در خصوص بهبود شرایط تالاب از جمله آبخیزداری بالادست، جلوگیری از ورود فاضلاب‌ها، کنترل رشد گیاهان مهاجم و برقراری توازن هیدرولیکی آن، ضمن تشدید بحران های زیست محیطی کنونی تالاب، فعالیت های مرتبط با حمل و نقل و گردشگری دریایی نیز با صدمات جبران ناپذیری مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه حوضچه بندرانزلی مورد بهره برداری ذی‌نفعان مختلفی قرار دارد و مقابله با چالش های کنونی منتج از کاهش تراز آب دریای خزر و رژیم رسوب‌گذاری‌ جریانات تالابی، مستلزم مشارکت جدی و همه جانبه ذی‌نفعان یاد شده در حوزه لایروبی است، افزود: حسب ابعاد بزرگ پروژه های لایروبی مورد نیاز در شرایط حاضر، هرگونه سهل انگاری و عدم توجه به هم افزایی لازمه، امکان بهره‌برداری از حوضچه بندر را در آینده نزدیک برای ارگانهای ذی‌نفع غیر ممکن خواهد ساخت.

یونسی تصریح کرد: با کاهش بیش از ۲/۵ متری سطح آب دریای خزر در یک دهه اخیر و البته رسوب‌گذاری‌های شدید جریانات تالابی، بنادر و دریانوردی گیلان ناگریز شده در چند سال اخیر علی‌رغم افزایش چند برابری هزینه های لای‌برداری، به منظور حفظ امکان تردد ایمن کشتی‌های متردد نسبت به بیش از یک میلیون متر مکعب لایروبی سالانه اقدام کند، حال آنکه حداکثر حجم لایروبی مورد نیاز بندرانزلی در فاصله سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸؛ ۳۵۰ هزار متر مکعب بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان تاکید کرد: در چند سال گذشته اقدامات متعددی در حوزه لایروبی در راستای تعاملات شهر و بندر و ایفاء مسئولیت‌های اجتماعی توسط این اداره کل صورت گرفته که لای‌برداری حاشیه بلوار تاریخی با حجم ۲۰۰ هزار متر مکعب و هزینه ۲۱ میلیارد تومان برای امکان فعالیت تعاونی های قایقرانی همچنین اجرای پروژه لایروبی آبراه های تالابی با پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی، حجم ۵۰۰ هزار متر مکعب  و هزینه ۱۳۲ میلیارد تومان از اهم آنها هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha