• شنبه / ۸ دی ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403100805094
  • خبرنگار : 50136

ایسنا گزارش می دهد

کلافگی مردم ارومیه از اتوبوس‌های خسته‌ شهر

کلافگی مردم ارومیه از اتوبوس‌های خسته‌ شهر

ایسنا/آذربایجان غربی همه افرادی که از وسایل نقلیه عمومی بخصوص اتوبوس های خطی استفاده می‌کنند به عینه فرسودگی این ناوگان را در ایام بسیار گرم و سرد سال بیشتر لمس می‌کنند؛ در گرمای طاقت فرسای ۳ ظهر که از سرکار برمی‌گردد و یا در سوز زمستان که منتظر اتوبوس است وقتی با ناوگانی بدون سیستم خنک کننده در تابستان و اتوبوسی بدون بخاری مواجه می‌شود تاسف تمام وجودش را به عنوان یک شهروند فرا می گیرد. 

مسئولین مدیریت شهری فقط وعده وعید تزریق اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل درون شهری می‌دهند اما خبری از تحقق این وعده‌ها نیست و انگار هیچ گوش شنوایی برای شنیدن گلایه مردم نجیب شهر ارومیه از ناوگان خسته اتوبوسرانی وجود ندارد.

از ظاهر کج و معوج اتوبوس که انگار هر آن قرار است واژگون شود، گرفته تا صندلی‌های ناجور، دودی که باهر گاز به ریه شهروندان می‌رود و تاخیرهایی که با خرابی و روانه تعمیرگاه شدن هر دستگاه اتوبوس عاید مردم شهر می‌شود، همگی گواه از وضعیت اسفناک ناوگان اتوبوسرانی شهر ارومیه است.

کلافگی مردم ارومیه از اتوبوسهای خسته‌ شهر

اتوبوس‌های شهر فرسوده هستند

ناجی یکی از ساکنین منطقه البرز ارومیه که هر روز از اتوبوس استفاده می کند به ایسنا گفت: صبح‌ها و ظهر موقع برگشتن از سر کار از اتوبوس استفاده می کنم اما صبح‌ها که باید به موقع سر کار برسم متاسفانه سرویس‌ها مرتب نیستند و گاهی یکی در میان مسافر جمع می‌کنند و این کار باعث تاخیر من و امثال من از جمله محصلان می شود. 

این شهروند ادامه داد: ظاهرا بعضی مسیرها اتوبوس‌های بیشتری دارند اما بعضی مسیرها از جمله البرز و دره چایی اتوبوس کمتری برای سرویس دهی دارند.  

وی با انتقاد از وضعیت ظاهری اتوبوس‌های شرکت واحد نیز گفت: متاسفانه اتوبوس‌ها فرسوده هستند و طبیعتاً ظاهر مرتبی هم ندارند، در زمستان از سرما و در تابستان هم از فرط گرما هلاک می شویم. 

خوشحالی مردم از تزریق اتوبوسهای جدید 

رضا یکی دیگر از شهروندان ارومیه در گفت و گو با ایسنا افزود: چند مدت پیش که اتوبوس‌های جدید به ناوگان تزریق شد همه شهروندان خوشحال بودند که به طور متوسط یک اتوبوس به هر مسیر تزریق شد اما بعد از چند مدت تعدادی از آنها در برخی مسیرها حذف شدند و ظاهرا به دانشگاهها اختصاص یافته که این امر باعث نارضایتی مردم شده است. 

وی ادامه داد: این حق هر شهروندی است که از سیستم حمل و نقل عمومی استاندارد استفاده کند اما چیزی که در سطح شهر می بینیم چیزی جز چند قراضه نیست که هوای شهر را با هر گازی که می‌دهد، آلوده‌تر می‌کند.

کلافگی مردم ارومیه از اتوبوسهای خسته‌ شهر

بانویی جوان در خصوص وضعیت‌های اتوبوس‌های خطی به ایسنا گلایه کرد و گفت: این حق مردم شهر نیست با چنین اتوبوس‌هایی تردد کنند؛ رعایت حقوق شهروندی از اولویت‌ها در این شهر نیست! 

وی ادامه داد: ما بخاطر عدم تمایل مردم به استفاده از اتوبوس، هرروز شاهد ترافیک سنگینی در شهر هستیم، خیابان‌های ارومیه ظرفیت این تعداد وسیله نقلیه را ندارد در حالیکه با بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی شهری، طبیعتاً مردم ترغیب می‌شوند بجای خودروی شخصی از این ناوگان برای تردد استفاده کنند. 

بازسازی ۳۵ دستگاه اتوبوس ملکی و بخش خصوصی در ارومیه

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ارومیه از بازسازی ۳۵ دستگاه اتوبوس ملکی و بخش خصوصی در سال جاری خبرداد. 

معصوم زاده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه در تلاشیم با همکاری بخش خصوصی، اتوبوسهای شهری را باهدف ارتقاء رفاه حال شهروندان بازسازی کنیم، گفت: طی سال جاری ۱۰ دستگاه اتوبوس توسط شهرداری و ۲۵ دستگاه توسط بخش خصوصی بازسازی شده است. 

وی ادامه داد: همچنین در بخش ملکی، ۱۲ دستگاه نیازمند بازسازی است که دو دستگاه توسط نیروهای پشتیبانی سازمان در حال بازسازی است و ۱۰ دستگاه دیگر در حال طی مراحل برای بارگزاری در سامانه ستاد است تا بعد از تعیین شرکت برنده نسبت به بازسازی اقدام شود. 

در حال پیگیری برای جذب ۳۱ دستگاه اتوبوس جدید هستیم

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ارومیه با اشاره به خریداری ۵۵ دستگاه اتوبوس جدید افزود: از این تعداد، ۲۴ دستگاه تحویل اتوبوسرانی شده و ۳۱ دستگاه باقی مانده نیز برای تحویل در حال پیگیری است. 

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۵۵ اتوبوس ملکی و بخش خصوصی در ارومیه فعال است. 

به گزارش ایسنا، در اکثر کشورهای دنیا استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی در اولویت شهروندان قراردارد و بدلیل قیمت سوخت، ترافیک و هزینه‌های دیگر، مردم ترجیح می‌دهند بجای خودروی شخصی از ناوگان عمومی استفاده کنند اما در کشور ما که مسئولان فقط دم از فرهنگسازی برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی می زنند خود این بستر را برای شهروندی که سرعت در تردد برایش حرف اول را می‌زند، فراهم نمی‌کنند. 

افزایش جمعیت شهری، عدم تمایل شهروندان به استفاده از ناوگان فرسوده، نبود زیر ساخت برای استفاده از سیستمهای مختلف حمل و نقل عمومی از جمله ترن باعث بروز مشکلات عدیده‌ای از جمله افزایش آلودگی، ترافیک سرسام آور و تحمیل بار روانی بر شهروندان شده است امید است مسئولان شهری اولین قدم فرهنگسازی در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی را بردارند و برای رفع مشکل فرسودگی اتوبوس‌های درون شهری چاره‌ای بیندیشند و نسبت به تحویل اتوبوس‌های خریداری شده از شرکت سازنده هر چه سریعتر اقدام کنند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha