• دوشنبه / ۳ دی ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403100302061
  • خبرنگار : 71956

بررسی یک نظر سنجی:

جایگاه بیمه‌های تجاری در میان مردم چگونه است؟

جایگاه بیمه‌های تجاری در میان مردم چگونه است؟

بر اساس یک نظرسنجی از سوی پژوهشکده بیمه، بیش از نیمی از نگاه افراد به بیمه‌های تجاری با هدف پشتیبانی از حوادت و جبرات خسارات و هزینه‌ها است.

به گزارش ایسنا، بیمه‌های تجاری امروزه در بین مردم از شیوع گسترده‌ای برخوردار هستند. تنوع خدمات بیمه‌ای، اقشار گوناگون را با اهداف متفاوتی به سمت بیمه جذب کرده است. این امر موجب شده است. پژوهشکده بیمه با هدف بررسی جایگاه بیمه‌های تجاری در جامعه و نگاه جامعه به این حوزه، طی یک نظرسنجی، رفتار مردم درباره بیمه‌های تجاری را مورد بررسی قرار داده است. در این راستا، ۲۰۰۵ نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند، افراد نمونه شامل جمعیت ۱۸ سال به بالا با در نظر گرفتن نسبت جمعیت استانی، شهری، روستایی، جنسی و گروه سنی بودند.

فرایند پرسشگری در روزهای ۲۰ آبان تا یکم آذر ماه با همکاری مرکز افکارسنجی ایرانیان به انجام رسید. یافته‌ها نشان می‌دهد که بیش‌ترین بازنمایی ذهنی از کلمه بیمه نزد پاسخگویان، در قالب مفاهیمی چون بیماری درمان، بیمارستان و سپس بازنشستگی، از کارافتادگی و پیری بیان شده است. همچنین، پشتیبانی، حمایت و کمک در جایگاه سوم بازنمایی ذهنی قرار گرفته است و به همین جهت می‌توان دریافت که از دیدگاه اکثر مردم، کارکرد اصلی بیمه پشتیبانی از حوادث و تامین هزینه‌ها و خسارت‌ها است.

از مجموع پاسخگویان نزدیک به ۷۱ درصد دارای بیمه تجاری بودند که میانگین عضویت بیمه‌ای آن‌ها به ۱۳ تا ۱۴ سال می‌رسد. بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه اتومبیل و درمان تکمیلی به ترتیب بیشترین فراوانی را داشته‌اند. نزدیک به یک سوم از پاسخگویان در یک رشته بیمه‌ای و ٦٣ درصد از پاسخگویان فقط با یک شرکت قرارداد داشتند. به این ترتیب از بیمه تکمیلی، بدنه اتومبیل و شخص ثالث بیش‌تر استفاده و هزینه دریافت شده است.

طبق این نظر سنجی، بیشتر پاسخگویان سرمایه گذاری در بیمه عمر را بهتر از سرمایه گذاری در بانک به و بورس دانسته‌اند. آنها بیشتر از طریق محل کار و دوستان و آشنایان با بیمه‌ها آشنا شده و بیشتر نیز خودشان با مراجعه به دفاتر بیمه‌ای، قرارداد بسته‌اند و میزان اعتماد آنان به دفاتر نمایندگی بیش از شرکت‌های بیمه است. همچنین، اکثر مردم نمی‌دانند برای عملکرد شرکت خود باید به کجا شکایت کنند و آنهایی هم که شکایت کردند از رسیدگی به آن چندان رضایت ندارند. با این حال، اکثرا با این موضوع نظر هم مخالفند که بهتر است سرمایه مربوط به بیمه عمر را جای دیگری سرمایه گذاری کنند.

اصطلاح بیمه یادآور چه مواردی است؟

جایگاه بیمه‌های تجاری در میان مردم چگونه است؟

جایگاه بیمه‌های تجاری در میان مردم چگونه است؟

در پاسخ به این پرسش، ۱۹ درصد پاسخگویان موارد منفی را ذکر کردهند. ۷۲ درصد نیز با موارد مثبت به بیمه واکنش نشان دادند. با این حال، این نتیجه ناشی از ذهنیت مردم به هر دو بیمه اجتماعی و تجاری است و به طور طبیعی بیمه‌های اجتماعی به علل گوناگون با شنیدن کلمه بیمه بیش از بیمه‌های تجاری به ذهن مخاطب می‌آید. این رویکرد در جدول بعدی که خاص بیمه‌های تجاری است دقیق‌تر بازتاب یافته است. به طوری که هفت درصد از پاسخگویان درباره فایده بیمه‌های تجاری از گزاره‌های منفی و ۷۲ درصد کارکردهای مفید را یادآور شده‌اند.

جایگاه بیمه‌های تجاری در میان مردم چگونه است؟

در این مورد، نگاه مثبتی به بیمه‌های تجاری در رویکرد مردم نسبت به مفید بودن سرمایه‌گذاری در بیمه‌ عمر مشاهده می‌شود.

جایگاه بیمه‌های تجاری در میان مردم چگونه است؟

 بررسی پرسش فوق نشان می‌دهد که پس از سرمایه‌گذاری در طلا که ۱۲٦ امتیاز آورده، سرمایه‌گذاری در بیمه عمر با ۹۵ امتیاز، با فاصله زیادی از سرمایه‌گذاری در بورس و بانک معرفی شده است. با این حال، متاسفانه بیمه هنوز نتوانسته است به قدر کافی خود را با فن‌آوری جدید هماهنگ کند تا بیش از آنکه خرید بیمه به صورت حضوری صورت بگیرد، از طریق بسترهای غیر حضوری محقق شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha