محور بجنورد به جنگل گلستان یکی از راهها و مسیرهای اصلی خراسان شمالی است و سالانه بیش از ۲۰ میلیون نفر زائر حرم امام رضا (ع) از این محور تردد میکنند. این محور سالهاست در حال ساخت است؛ اما هنوز به پایان نرسیده است و سالانه تعداد زیادی از مسافران و رانندگان این مسیر را به کام مرگ میکشاند.
هنوز قسمتی از این مسیر، دو طرفه باقی مانده است و در زمان اوج تعداد مسافران و تردد، رانندگی در این محور بسیار خطرناک است و اگر قوانین به خوبی رعایت نشود، حتماً یک تصادف در آن رخ خواهد داد.
خراسان شمالی در مسیر تردد زائران حرم مطهر امام رضا (ع) است و سالانه تعداد زیادی از مسافران از این استان و از محور بجنورد به جنگل گلستان عبور میکنند؛ اما بنا به گفته مسؤولان، مشکلاتی که در این محور وجود دارد و تبلیغاتی که درباره آن شده است، سبب شده برخی مسافران تمایلی به تردد از این محور نداشته باشند که این موضوع بر صنعت سرمایه گذاری و گردشگری استان تاثیرگذار است.
برای توسعه صنعت سرمایه گذاری و گردشگری در هر منطقهای باید زیرساختهای لازم برای آن مانند راههای ارتباطی سالم و ایمن وجود داشته باشد که در خراسان شمالی در این زمینه، مشکلات زیادی وجود دارد.
حال با در پیش بودن آمدن رئیس جمهوری به خراسان شمالی، چشم امید مردم این استان به این سفر است تا اعتبارات لازم برای تکمیل این پروژه اختصاص یابد و مردم نیز از جاده مناسب بهرهمند شوند.
تکمیل محور بجنورد به جنگل گلستان ۱۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
محمدرضا هنرور، مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه و زیربناهای حمل و نقل کشور در خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: ساخت محور بجنورد به جنگل گلستان از سال ۸۹ آغاز شد و هنوز به پایان نرسیده است.
وی گفت: طول این محور ۱۳۴ کیلومتر است که ۱۰۳ کیلومتر آن تکمیل شده و به بهره برداری رسیده و ۳۱ کیلومتر باقی مانده است.
به گفته هنرور، در حال حاضر این پروژه ۸۸.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: از ۳۱ کیلومتر باقیمانده، زیرسازی ۲۰ کیلومتر انجام شده و باید آسفالت شود که اگر اعتبار لازم اختصاص یابد تا شهریور سال آینده آسفالت این مسیر به پایان می رسد.
این مقام مسئول ادامه داد: اگر اعتبار لازم اختصاص یابد ساخت و تکمیل ۱۱ کیلومتر باقیمانده تا اواخر ۱۴۰۵ تمام می شود.
هنرور بیان کرد: برای تکمیل ۳۱ کیلومتر باقی مانده ۱۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و ۵۰۰ میلیارد تومان آن برای آسفالت ۲۰ کیلومتر مذکور است. علاوه بر آن، در حال حاضر برای ساخت این پروژه ۲۳۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکار وجود دارد.
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه و زیربناهای حمل و نقل کشور در خراسان شمالی تاکید کرد: با توجه به سفر رئیس جمهوری به خراسان شمالی، توجه به این پروژه برای تکمیل آن یکی از نیازهای اساسی مردم این استان است
وقوع ۷۰ درصد تصادفها در محور بجنورد به جنگل گلستان
سرهنگ اسپیدکار فرمانده نیروی انتظامی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: حدود ۷۰ درصد تصادفها در مجموع تصادفات در مقدار باقیمانده پروژه ساخت محور بجنورد به جنگل گلستان اتفاق رخ می دهد.
وی افزود: نقش راه در تصادفات و سوانح رانندگی بسیار زیاد است و این درحالی است که پروژه ۴ بانده شدن محور بجنورد به جنگل گلستان، پس از سال ها هنوز تمام نشده است و مسافران در آن جان می دهند.
اسپیدکار افزود: استان خراسان شمالی بین دو استان یا دو قطب گردشگری زیارتی و سیاحتی واقع شده و میلیون ها تردد از جاده های آن اتفاق می افتد. پس ضروری است که این موضوع به صورت جدی پیگیری شود و هر ارگان و دستگاهی که مسئول است آن را به اتمام برساند. امیدواریم حداقل ۴ بانده شدن کامل این محور امسال اتفاق بیفتد تا کمتر شاهد حوادث ناگوار در آن باشیم.
وی با اشاره به اینکه جان باختگان ناشی از تصادف و افراد قطع عضوشده از دغدغه های ماست، اظهار کرد: سه عامل علت اصلی بروز تصادف در این استان است که عدم توجه به جلو اولین علت بروز تصادفات است. این امر ناشی از خستگی، خواب آلودگی، صحبت با تلفن همراه و یا مصرف داروهای خواب آور است.
اسپیدکار بیان کرد: تجاوز به چپ از علل دیگر است که سبب بروز تصادفات شاخ به شاخ می شود. تخطی از سرعت مطمئنه از دیگر علل بروز تصادفات در این استان است که موجب بروز تصادفات شدید می شود.
فرمانده پلیس راه خراسان شمالی با بیان اینکه بیشتر تصادفات در محورهای اصلی این استان رخ می دهد، گفت: در محور آشخانه به جنگل گلستان بیشترین تصادفات رخ به رخ اتفاق میافتد.
اختصاص اندک اعتبارات علت کندی اجرای پروژه
مصطفی وثوقی، مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل ترافیک استانداری خراسان شمالی نیز در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: ساخت محور بجنورد به جنگل گلستان یکی از پروژههایی است که در سفر دوم احمدینژاد به خراسان شمالی مصوب شد و قرار بر این شد تا این محور چهار خطه شود.
وی با اشاره به اینکه عنوان اصلی این پروژه ساخت محور بهشهر - گرگان - آزادشهر - بجنورد - شیروان - قوچان است، گفت: طول کل این مسیر ۲۷۲۶ کیلومتر بوده که بخشی از آن در خراسان شمالی قرار دارد و هنوز ساخت ۳۱ کیلومتر از این مسیر از بجنورد به جنگل گلستان باقی مانده است.
وثوقی افزود: از سال ۱۳۸۹ که ساخت پروژه بجنورد به جنگل گلستان آغاز شده، احداث آن بهصورت قطعه به قطعه در حال انجام است.
وی ادامه داد: اختصاص اندک اعتبارات به این پروژه و اینکه خراسان شمالی، استانی کوهستانی است که در فصل سرما قابلیت اجرای پروژههای عمرانی در آن وجود ندارد نیز از علل کندی اجرای این پروژه است.
انتهای پیام
نظرات