غلامحسین محمدی امروز، ۲۹ آذرماه در هشتاد و هفتمین شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس که در استانداری برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: ۲۰ درصد از جوانان دنیا نیز به دنبال تحصیل و مهارتآموزی یا حتی شغل نیستند.
وی با بیان اینکه در بین سالهای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ بسیاری از شغلهای جدید از بین میرود، گفت: پیشبینی میشود عناوین شغلی نظیر کارشناس هوش مصنوعی، مهندس رباتیک و مهندس فناوریهای مالی بیشترین سهم در میان مشاغل آینده را به خود تخصیص دهند و همچنین عناوین شغلی نظیر طراحان گرافیک، مهندسان، کارگران،ساختمانی، آشپزها و نصابهای تجهیزات هم رشد کنند، اگرچه رشد آنها اندک است.
محمدی ادامه داد: عناوین شغلی نظیر باجهدار بانک، کارمند ثبت اطلاعات و تحصیلدار از مشاغلی هستند که احتمال میرود بیشترین تقلیل را داشتهباشند.
رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور در ادامه سخنان خود سیر تحول مهارت مدیریتی در جهان را توصیف کرد و گفت: اصلیترین چالش کسبوکارها از سال ۲۰۱۵ تاکنون، چابکی و خلاقیت در حل مسائل بوده است که منجر به لزوم تحول در مهارتهای کلیدی مورد تقاضا، برای مواجه با این چالش است.
وی با تاکید بر اینکه ۴۴ درصد از مهارتهای کلیدی نیروی کار طی ۵ سال آینده دستخوش تغییر میشوند، گفت: هماکنون ایران و جهان در عصر حل مسائل پیچیده قرار دارند.
محمدی وضعیت فعلی آموزش در جهان را بیان کرد و افزود: بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، سرمایهگذاری در یادگیری و آموزش حینکار، یکی از رایجترین راهبردهای منافع منابع انسانی است که برای تحقق اهداف کسب و کار سازمانها اتخاذ میشود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور اظهار کرد: تا سال ۲۰۲۷، ۶۰ درصد از نیروی کار، به آموزش نیاز خواهند داشت اما در حال حاضر تنها نیمی از آنها به این فرصت دسترسی دارند و به نظر میرسد که در این بخش، کارآفرینان میتوانند ایفای نقش جدی داشتهباشند.
محمدی ادامه داد: آموزش فنیوحرفهای به آسیب دیدگان اجتماعی، خانوادههای آسیبدیده، افراد دارای معلولیت، پناهندگان و اتباع خارجی، دانشآموزان، دانشجویان، دانشآموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، زنان خانهدار، زنان سرپرست خانوار، زندانیان، ساکنین سکونتهای غیررسمی، ساکنین مناطق روستایی، ساکنین مناطق محروم مرزی، سربازان وظیفه شاغلین بنگاههای اقتصادی عشایر، کودکان کار و خیابان، متقاضیان مهارتآموزی، مشمولان بیمه بیکاری و معتادان بهبودیافته با روشهای غیرحضوری، تلفیقی و مجازی آموزشهایی را ارائه میدهد.
رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور با اشاره به اینکه علاوه بر صنایع فعال در شیراز، بزرگترین بیمارستان خیرساز هم در این شهر وجود دارد، بیان کرد: شیرازیها همیشه در کار خیر پیشتاز بودند اما چه اتفاقی افتاده است که نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم؟
وی دلیل عدم حضور شرکتها در حوزه مهارتآموزی را فراهم نکردن مسیر آموزش فنیوحرفهای دانست و اظهار کرد: نیاز به یک پارادایم شیفت وجود دارد تا با ترویج برابری فراگیری و یادگیری بنیادی، هماهنگسازی آموزش و مهارتها با نیازهای بازار کار، حمایت از کارآفرینی و خوداشتغالی، تحولات سبز و دیجیتال و همچنین تقویت مشارکتهای عمومی و خصوصی مسیر مهارتآموزی فراهم شود.
محمدی با بیان اینکه در سازمان فنی و حرفهای پارادایم شیفت شروع شده است، گفت: قرارداد یونسکو به مبلغ ۷.۵ میلیون دلار برای نوسازی مرکز تربیت مربی مطابق مهارتهای پیشرفته امضا شدهاست، همچنین با استفاده از دیجیتال مارکتینگ در پلتفرم دیجیکالا اقدام به فروش محصولات صنایع دستی باکیفیت، ساخته دست مهارتجویان سازمان فنی و حرفهای کردهایم.
وی در توصیف وضعیت فعلی آموزش در ایران اظهار کرد: سازمان فنی و حرفهای برای حرکت به سمت آینده اطمینانبخش در فضای مهارتآموزی، قائل به مشارکتجویی گسترده برای تعامل با تمامی ذینفعان و به صورت خاص کارآفرینان است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تصریح کرد: چرخه اشتغال فرآیندی است که در آن کارجو با کسب شایستگیها و مهارتهای لازم در شغل مدنظر، ارزیابی شایستگی و دریافت آموزشهای متناسب به یک موقعیت شغلی دست پیدا میکند.
انتهای پیام
نظرات