حجت الاسلام و المسلمین احمد مطهری اصل در آئین گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه در ادارهی کل اوقاف و امور خیریهی آذربایجانشرقی، با بیان اینکه حوزه و دانشگاه به هیچ عنوان تعطیل و تضعیف شدنی نیستند، اظهار کرد: حوزههای علمیه بیش از هزار سال است که در کشورهای اسلامی (جهان تشیع و اهل سنت) فعال هستند و به دلیل ارتباطی که بین مردم و حوزههای علمیه وجود دارد، جایگاه خوبی برای حوزههای علمیه در بین امت اسلامی به وجود آمده است و دانشگاه نیز به لحاظ عالمپروری سابقهای طولانی دارد و باتوجه به نیاز مردم به دانشگاه، تخصصهای مختلف در دانشگاهها ایجاد شده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه هزاران سال از زمان فعالیت حوزههای علمیه میگذرد و در این سالها نیز افرادی که مورد تائید حضرات معصومین (ع) بودند، در حوزهها حضور داشتند، به هیچعنوان بحث غلط بودن یا حذف مباحث مطرح شده در حوزههای علمیه، امکان پذیر نیست. چراکه اگر در طول این سالها نیاز به حذف برخی مطالب بود، حتما انجام میشد. اما با این وجود، تکمیل و اصلاح برخی مطالب مانعی ندارد. کما اینکه اکنون شاهد انتشار ۱۰۰ ها جلد کتاب فقه و اصول هستیم و هیچ فرد حوزوی ادعای حد نهایت بودن مطالب حوزه را ندارد و هرروز مباحث جدیدی مطرح میشود.
حجت الاسلام و المسلمین مطهری اصل در خصوص محتوای دانشگاهها نیز گفت: برخلاف ادعای برخی از دانشگاهیان مبنی بر قابل حذف نبودن محتویات دانشگاهی، حذف برخی از مباحث مخصوصا در رشتههای علوم انسانی امری ضروری است. چراکه بخش اعظمی از این مطالب نشات گرفته از تفکرات دانشمندان غربی بوده و هیچ تعلقی به اسلام و جهان تشیع ندارد.
وی افزود: بهعنوان مثال در بحث روانشناسی، برخی از مطالب به گونهای مطرح میشود که گویا تنها درمان این بیماری همین مطالب است. این موضوعات مطرح شده بهدلیل اینکه انسان را تنها از نظر نفس بشری نگاه میکند و هیچ شناختی نسبت به روح انسان ندارد، نه تنها با اسلام، بلکه با ادیان مسیحیت و یهودی نیز هیچ سنخیتی ندارد.
نمایندهی ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد: متاسفانه در دوران قبل از انقلاب اسلامی هیچ اجازهای برای تعطیلی و حتی نقد مباحث مطرح شده در دانشگاهها داده نمیشد و بعد از انقلاب نیز با وجود انجام برخی کارها، به دلیل هجمههای زیاد، کمتر کسی به این موضوع ورود پیدا کرده است.
وی یادآور شد: درست است که برخی از مباحث و محتوای دانشگاهها نیاز به بازنگری و حتی تعطیلی دارد ولی بسیاری از مباحث مطرح شده در دانشگاه نیز مانند حوزه، تنها نیازمند تکمیل و توسعه است و لذا باید اجازهی استفاده از مباحث دینی و اعتقادی در مباحث علمی (حتی مهندسی) داده شود.
حجت الاسلام و المسلمین مطهری اصل در خصوص برخی القاب و عناوین استفاده شده در حوزه و دانشگاه نیز گفت: دو ویژگی مهم و بارز علم و تهذیب از روز نخست تاکنون در حوزهها مدنظر بوده و هر شخصی که این دو ویژگی را نداشته باشد، صرفا در بیان برخی مطالب عمومی مورد استفاده قرار میگیرد و هرگز بهعنوان یک مرجع دینی تلقی نمیگردد. البته این انتقاد بر ما وارد است که در سالهای اخیر این موضوع اندکی خدشهدار شده و برخی افراد علیرغم نداشتن این دو ویژگی، صاحب بعضی از القاب شدهاند.
وی ادامه داد: متاسفانه علی رغم ضابطهمند بودن القاب در دانشگاهها، برخی افراد هستند که بدون کسب سواد علمی کافی، صاحب مدرک میشوند که این موضوع بعد از افزایش تعداد دانشگاهها، زیاد مشاهده میشود.
امام جمعه تبریز در ارتباط با راههای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه نیز گفت: حوزویان بدلیل اینکه برخی مطالب را بهعنوان مسائل اصلی خود نمیدانستند، دنبال نکردند و بیشتر به سمت فقه و اصول و اعتقادات رفتند و لذا دانشگاهیان میتوانند در تخصصهای مختلف به حوزه کمک کنند و در عین حال با استفاده از مباحث اخلاقی و اعتقادی حوزه، به تخصص و دانش خود عمق ببخشند.
وی افزود: علیرغم ورود و حضور حوزیان در دانشگاهها، تعداد اندکی از دانشگاهیان حاضر به شرکت در مباحث و کلاسهای حوزوی شدهاند و البته علمای حوزه نیز باید توجه داشته باشند که شرط اصلی حضور در دانشگاهها ابتدا طی کردن مدارج علمی دانشگاهی و سپس دانستن زبان جوانان است.
حجت الاسلام و المسلمین مطهری اصل با اشاره به ادارهی کشور توسط دانشگاهیان و حوزویان، اظهار کرد: هیچکس نمیتواند در نظام جمهوری اسلامی ایران، مانع از حضور دانشگاهیان یا حوزویان در ادارهی کشور شود و اصلا امکان حذف هیچکدام از این دو رکن وجود ندارد و علیرغم اینکه برخی افراد در گذشته هیچ نتیجهای از حذف علما و روحانیون در ادارهی کشور نگرفتند، اکنون نیز افرادی ادعا میکنند که علما باید در ادارهی کشور کنار بروند.
وی ادامه داد: همانطور که استاندار، فرماندار، بخشدار، شهردار، روسای دانشگاه و مدیران کل نباید به فکر کنار گذاشتن علما باشند، روحانیون نیز نباید دانشگاهیان را کنار بزنند و اگر اختلافی هم وجود دارد، نباید در ملاء عام مطرح شود. چراکه مطرح کردن برخی اختلافات در ملاء عام موجب بدبین شدن مردم نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران و اداره کنندگان آن میشود.
وحدت حوزه و دانشگاه، بستری مناسب برای تقویت وفاق ملی است
رئیس دانشگاه تبریز نیز وحدت حوزه و دانشگاه را یکی از اساسیترین موضوعات در کشور دانست و اظهار کرد: امام خمینی(ره) چندین سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیدند که همگامی حوزه و دانشگاه برای رسیدن به افق جامعهسازی، امری ضروری است.
محمدتقی اعلمی ادامه داد: توصیهی امام راحل(ره) به حوزویان، تقویت ارتباط با دانشگاهیان و پرهیز از رفتارهای انکاری و تدافعی و توصیهی ایشان به دانشگاهیان نیز فاصله گرفتن از دیدگاه اسلام منهای روحانیت و داشتن همگرایی و همگامی با حوزه است.
اعلمی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه علاوه بر ابعاد علمی و معنوی، بستری مناسب برای تقویت وفاق ملی به شمار میرود، افزود: وفاق ملی مفهومی است که از آن بهعنوان چارچوبی برای تعامل و همگرایی میان نهادهای مختلف جامعه یاد میشود و لذا وحدت حوزه و دانشگاه، نه تنها در پیوند میان دانش نوین و حکمت الهی معنا مییابد، بلکه گامی کلیدی برای تحکیم همبستگی ملی و رشد یکپارچهی جامعه است.
وی، انسجام اجتماعی را یکی از ضرورتها برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد و گفت: وحدت و انسجام اجتماعی از طریق تعامل و همکاری حاصل میشود و درواقع وحدت، تعامل و همگرایی حوزه و دانشگاه، قبل از اینکه وظیفهای برای این دو مجموعه باشد، حقی برای کل جامعه است و تحقق این پیوند، مستقیما متوجه جامعه خواهد بود.
رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: این وحدت برخلاف تصور تقابل یا یکسانسازی، بهدنبال تعامل سازنده و هم افزایی میان این دو نهاد تأثیرگذار است. بطوریکه حوزههای علمیه با ذخایر معرفتی و اخلاقی و دانشگاهها نیز با دستاوردهای علمی و فناورانه، میتوانند در یک منظومهی فکری مکمل یکدیگر باشند.
وی، هدف از تحقق وحدت حوزه و دانشگاه را نه تنها تربیت نیروهای متخصص علمی بلکه پرورش انسانهایی آگاه به مسئولیتهای اخلاقی و اجتماعی برشمرد و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کردهاند که پیشرفت جامعهی اسلامی در گرو توجه توامان به علم و اخلاق است؛ چرا که هیچ پیشرفتی بدون معنویت، استحکام واقعی نمییابد.
اعلمی در تشریح راهبردهای اساسی تحقق وحدت حوزه و دانشگاه گفت: ایجاد زیرساختهای عملیاتی برای همکاری میان حوزه و دانشگاه شامل برگزاری نشستهای علمی مشترک، ایجاد رشتههای میان رشتهای و تعریف پروژههای تحقیقاتی با محوریت مسائل ملی، یکی از راهکارهای تحقق این وحدت است. چراکه چنین اقداماتی علاوه بر تقویت بنیانهای علمی، بستری برای حل چالشهای اجتماعی و فرهنگی فراهم میکند.
وی اضافه کرد: راهبرد دوم تاکید بر تربیت نیروهای انسانی است تا در کنار دانش علمی، از بینش معنوی برخوردار باشند. این افراد، در مواجههی با بحرانهای پیچیدهی اجتماعی و جهانی، قادر خواهند بود تصمیماتی هوشمندانه، جامع و عادلانه اتخاذ کنند.
رئیس دانشگاه تبریز، تعامل حوزه و دانشگاه را رکن اصلی یک منظومهی فکری و عملی دانست که توانایی ارائهی الگویی برای تحقق وفاق ملی را دارد.
وی تاکید کرد: دانشگاهها با نگاهی عملیاتی و حوزهها با تاکید بر مبانی اخلاقی و دینی، زمینهای برای ایجاد یک جریان فکری مشترک فراهم میکنند که چنین جریانی نهتنها به تعالی علمی و معنوی کشور کمک میکند، بلکه به انسجام بیشتر میان آحاد جامعه نیز منجر میشود.
اعلمی همچنین یادآور شد: دانشگاه تبریز، بهعنوان یکی از نهادهای علمی پیشرو توانایی آن را دارد که با تعریف برنامههای استراتژیک، گامهای مؤثری در راستای تحقق این آرمان بردارد و برگزاری همایشها و کارگاههای تخصصی، تقویت شبکههای ارتباطی میان اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه و همچنین طرحهای تحقیقاتی مشترک، از جمله راهکارهایی است که میتواند به تحقق این هدف کمک کند.
وی در خاتمه از همهی اعضای جامعهی علمی و دینی دعوت کرد تا با مشارکت فعال در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه به تحقق این آرمان بزرگ و تقویت همگرایی ملی یاری رسانند.
هیچ تناقضی بین حوزه و دانشگاه وجود ندارد
مدیر حوزههای علمیهی آذربایجانشرقی نیز گفت: وحدت حوزه و دانشگاه در جنبههای مختلف از جمله گفتمان علم الهی، مبانی و معرفت شناسی قابل بحث است و نه تنها هیچ تناقضی بین این دو مجموعه وجود ندارد، بلکه هر دو نهاد به دنبال معرفت الهی هستند.
حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل روشنتن، عملیاتی کردن بیانیهی گام دوم انقلاب، توافقنامههای امضا شده بین دانشگاه و حوزه و تشکیل شورای راهبردی بسیج طلاب و بسیج دانشگاهیان را از جمله مهمترین راهکارها برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه برشمرد.
به گزارش ایسنا، در پایان آئین گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، محمدعلی کینژاد، محمدعلی حسینپور فیضی، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی نظری و حجت الاسلام حسن محمدزاده به پاس خدمات ارزنده و فعالیت در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، مورد تجلیل قرار گرفتند.
انتهای پیام
نظرات