به گزارش ایسنا، آموزش مجازی سوغات کرونای منحوس است که به عنوان یک راهکار برای جلوگیری از توقف آموزش استفاده شد. راهکاری که دانشآموزان و دانشجویان و همچنین معلمان و اساتید را با چالشهای جدید روبهرو کرد. تقریباً یک هفته است که استمرار هوای سرد و آلودگی هوا باعث تعطیلی مدارس، دانشگاهها و سایر مراکز آموزشی شده است، ایسنا در این گزارش به معایب و مزایای آموزش مجازی از زبان دانشآموزان و دانشجویان پرداخته است.
بنا بر رصد خبرنگار ایسنا، اکثر خانوادهها و دانشآموزان با مشکلاتی در آموزش مجازی از جمله اختلال در شبکه شاد، قطعی برق و یا اینترنت و در نهایت منتقل نشدن درست مفاهیم درسی به دانشآموزان مواجه شدهاند، چراکه بیشتر کلاسهای درس دانشآموزان در شبکه شاد برگزار میشود و همین موضوع سبب شده تا بستر شاد با کندی و اختلال همراه باشد.
شاد که پیامرسانی ویژه دانشآموزان از دوران کرونا است، در سالهای گذشته و حتی پس از دوران کرونا هم فضایی آموزشی برای ارتباط دانش آموزان و معلمان شد تا امر آموزش به تعویق نیفتد، اما مشکل از جایی آغاز میشود که پس از گذشت چند سال از آموزش در دوران کرونا و پس از آن آلودگی هوا در روزهای پاییز و زمستان هنوز زیرساختها برای آموزش بیدردسر دانشآموزان در فضای مجازی مهیا نشدهاست.
آموزش مجازی برای دانش آموزان کلاس اولی سخت و گنگ است
آسنا زلالی، دانشآموز پایه اول ابتدایی است؛ وی در گفتوگو با ایسنا در خصوص آموزش مجازی اظهار میکند: اسم آموزش مجازی را شنیدهام، اما فکر نمیکردم آموزش از پشت یک تبلت اینقدر سخت باشد.
وی با بیان اینکه دلش برای معلمش تنگ شدهاست، میگوید: سرعت در شاد کم است و خیلی وقتها نتوانم در کلاس اعلام حضور کنم. از طرفی احساس میکنم که میزان تکالیف در آموزش مجازی بیشتر از آموزش حضوری است.
این دانشآموز قزوینی بیان میکند: خانم معلم هر روز برایمان فیلم و صوت ارسال میکند اما گاهی اوقات از گرفتن گوشی در دستم کلافه میشوم.
وی ادامه میدهد: هر فیلم و صدایی که خانم معلم برایم ارسال میکند به سختی و پس از ۱۰ بار تلاش باز میشود و همین موضوع باعث شده تا من و خیلی از دوستانم از آموزش آنلاین عقب بمانیم و بعد از کلاس مادرها دوباره برایمان توضیح میدهند.
آموزش مجازی حق مطلب را ادا نمیکند
محدثه مرادی از دانشآموزان پایه نهم است، وی در خصوص آموزش مجازی میگوید: راستش را بخواهید آموزش مجازی فقط یک نام است چرا که فایلها دیرتر به دست ما میرسد و نمیتوانیم آنطور که باید با معلم خود تعامل داشته باشیم.
وی ادامه میدهد: در کل در آموزش مجازی انتقال مفاهیم به طور کامل و درست انجام نمیشود و دانشآموزان نیز آنطور که در کلاس حضوری تمرکز داشتند، در کلاس آموزش مجازی تمرکز ندارند. خود من بیشتر از آنکه حواسم به کلاس مجازی باشد، حواسم به پیامهای شخصی است.
مرادی بیان میکند: شاد بستر مناسبی برای آموزش نیست، تا زمانی که معلم نبیند دانشآموز در چه حالی است آموزش نمیتواند، کاربردی باشد.
آموزش مجازی و خوشحالی دوازدهمیها
ستیا خسروی دانشآموز پایه دوازدهم است که در سال تحصیلی جدید کنکور دارد، وی آموزش مجازی را فرصتی برای درس خواندن برای کنکور میداند و به ایسنا میگوید: راستش را بخواهید مدرسه در این مقطع برای پشت کنکوریها وقتگیر است.
وی ادامه میدهد: اغلب کنکوریها برای پیشرفت تحصیلی و مدیریت زمان در کمبود وقت برای کنکور، دورس پایه دوازدهم را در تابستان سال گذشته به واسطه فیلمهای آموزشی و دیده و مرور کردهاند، بنابراین برای این دانشآموزان مدرسه رفتن فقط اتلاف وقت است و به همین دلیل همیشه با مدرسه چالش دارند.
خسروی بیان میکند: بسیاری از همکلاسیهایم برای موجه کردن غیبت خود با پزشک صحبت کردهاند و استعلاجی درمانی گرفتهاند. با این توصیف آموزش مجازی فرصت مناسبی برای ما به وجود آورده تا بدون دغدغه بتوانیم برای کنکور درس بخوانیم.
وی در پایان میگوید: پایه دوازدهم را همانطور که گفتم به واسطه ویدئوهای آموزشی در تابستان سال گذشته مرور کردم و اگر بخواهم کیفیت آن ویدئوها را با کیفیت آموزش حضوری و مجازی در مدارس مقایسه کنم باید بگویم که اصلاً قابل مقایسه نیست و لازم است در این زمینه آموزش و پرورش همپای بخش خصوصی به کیفیت آموزش اهمیت دهد.
آموزش مجازی برای کوتاه مدت مناسب است
در ادامه به سراغ یک متخصص روانشناس رفتیم تا از مزایا و محاسن آموزش مجازی از زبان این کارشناس مطلع شویم.
محمدحسین طاهرخانی در گفتوگو با ایسنا اظهار میکند: آموزش مجازی در بستر شاد برای کوتاه مدت و برای یک تا دو روز در هفته مناسب است و اگر قرار باشد، سلیقه آموزش و پرورش به آموزش مجازی بلندمدت باشد باید یک سری زیرساختها را برای دانشآموزان فراهم کند چراکه آموزش به سبک فعلی با اعصاب و روان دانشآموزان بازی میکند.
وی ادامه میدهد: مدرسه به عنوان کانون آموزش ضمن بسترسازی برای فراگیری دروس، یادگیری مسائل در حوزه مهارتهای اجتماعی را ایجاد میکند و بسیاری از این مهارتها از جمله چگونگی روابط و ارتباط گیری با افراد و حتی قوانین را در این فضا و با حضور در آن آموزش می بینند.
این روانشناس بلوغ جنسی و همچنین تخریب عواطف اجتماعی و استقلال دانشآموزان را از معایب آموزش مجازی میداند و در این باره میگوید: دانشآموزان با حضور در مدرسه میتوانند بر روی مسائل عاطفی و استقلال خود مدیریت داشته باشند، اما تأثیر فضای مجازی و کلاسهایی غیرحضوری باعث شده تا شیوه یادگیری دانشآموزان تغییر کند و معلم به عنوان محور آموزش، جدی گرفته نشود.
وی ادامه میدهد: به دلیل آموزش مجازی، دانشآموزان بهانهای بیشتری برای گوشی دست گرفتن دارند و در این راستا باید خانواده به شدت دانشآموزان کنترل داشته باشد چراکه اینترنت به راحتی در دسترس دانشآموزان است و دانشآموزان کنجکاو بر بسیاری از مسائل هستند.
طاهرخانی میگوید: دانشآموزان پایه اول و دوم و ۲ سال آخر دبیرستان بیشترین آسیبها را طی آموزش مجازی میبینند و طولانی مدت شدن این شیوه تدریس بر آموزش و سطح سواد دانشآموزان تأثیر می گذارد و میتواند موجب بحران شود.
به گزارش ایسنا، اکنون با توجه به شرایط جوی کشور ناگزیر در روزهایی به سمت آموزش در فضای مجازی رفتهایم، بیشتر کلاسهای درس دانش آموزان در شبکه شاد برگزار میشود اما روانه شدن جمعیت دانشآموزی کشور به بستر شاد موجب اختلال این پیامرسان شدهاست. هرچند که شبکه شاد در آغاز روزهای تعطیل در اطلاعیهای برای جلوگیری از اختلال در روند آموزشی، بازه زمانی را برای برگزاری کلاسهای درس در هر مقطع اعلام کرد که بر این اساس کلاسهای درس دانشآموزان دوره ابتدایی از ساعت ۹ تا ۱۱، دانشآموزان متوسطه اول از ساعت ۱۱ تا ۱۳ و دانشآموزان مقطع متوسطه دوم از ساعت ۱۴ تا ۱۶ برگزار میشود، اما به نظر میرسد این زمانبندی نیز آنطور که باید و شاید کارساز نیست و اگر قرار است روند آموزشی بدین شکل باشد، آموزشوپرورش پیش از تعطیلی مدارس باید به فکر یک بستر مناسبتر باشد.
انتهای پیام
نظرات